یکشنبه، 4 تیر 1396 / 2017 June 25
نام فرستنده
پست الکترونیکی گیرنده
پیام برای گیرنده
دستغیب ، سید علی اصغر

آيت الله آقاي حاج سيد علي اصغر دستغيب در چهارم آذرماه سال 1324 هجري شمسي مطابق با هيجدهم ذيحجه ( عيد غدير ) سال 1364 هجري قمري در شيراز متولد شدند . پدرشان مرحوم آقاي سيد علي اكبر دستغيب فرزند مرحوم آيت الله آقا سيد علي فرزند مرحوم آيت الله سيد هدايت الله دستغيب مي باشند .مرحوم پدرشان در نجف اشرف متولد شدند و از اين جهت در اوائل به ايشان آقا نجفي مي گفتند و تا زماني كه در نجف اقامت داشتند مشغول تحصيل علوم ديني بودند ، اما پس از رحلت مرحوم والدشان كه به ايران آمدند از نخستين كساني بودند كه با ورود به فرهنگ و تأسيس مدرسه ، در سمت مديريت آن مشغول خدمت شدند و لذا به مدير شهرت يافتند . اغلب افراد خاندان دستغيب و بسياري از چهره هاي سرشناس شهرشان در آن زمان محصلين مدرسه ايشان بوده اند . ايشان پس از بازنشستگي ، كتابخانه حافظيه را بازسازي و مديريت آن را به عهده گرفتند و در سال 1342 دار فاني را وداع گفته و در يكي از حجرات حرم مطهر حضرت سيد مير محمد (ع) كنار درب ورودي سمت چپ بخاك سپرده شدند. والد معظم پدرشان مرحوم آيت الله آقاي سيد علي دستغيب در نجف اشرف تحصيلات عاليه را گذرانده و بنا بر نقل مطلعين و بزرگان خاندان دستغيب آن بزرگوار مجتهد مسلم و از مدرسين بلند پايه نجف بوده اند. ايشان در سال 1325 هجري قمري درنجف رحلت نموده و در وادي السلام نزديك قبور هود و صالح مدفون گرديده اند . جد بزرگوار پدرشان مرحوم آيت الله آقا سيد ميرزا هدايت الله از شاگردان مبرّز مرحوم آيت الله العظمي سيد محمد حسن شيرازي ( ميرزاي بزرگ ) و در رشته هاي مختلف علوم متبحر و از مجتهدين عاليمقام بوده اند و پس از مراجعه به شيراز از علماي برجسته و طراز اول اين شهر بوده و در بين مردم شهرت ، نفوذ و محبوبيت خاصي داشته اند . علامه بزرگوار مرحوم شيخ آقا بزرگ تهراني در كتاب “ هدية الرازي الي الامام المجدد الشيرازي ” مي نويسند : “ سيد ميرزا هدايت الله دستغيب شيرازي فرزند اسماعيل از شاگردان ميرزا حسن مجدد شيرازي در نجف بود و سپس به سامرا مهاجرت نمود و پس از مدتي به شيراز رفت و در آنجا از مدرسين بزرگ شد و جمع زيادي از افاضل طلاب نزد ايشان تلمذ نموده ، استفاده مي كردند . نحو را از خارج درس مي داد . وي جامع فنون بود ، بخصوص در علوم عربيه و ادبيات و نيز طبع شعر داشت . از آثار ايشان حاشيه اي بر رسائل و مكاسب است . در حدود 80 سالگي بسال 1319هجري قمري وفات يافت و پسران فاضلي را از خود به يادگار گذاشت . ”‌نزديك به همين عبارات در كتاب “ اسرة المجدد الشيرازي ” نوشته نورالدين شاهروردي در صفحه 177 ذكر شده است . مرحوم شيخ آقا بزرگ در بخش ديگري از همان كتاب راجع به مرحوم سيد محمد ابراهيم حسني بهبهاني عالم جليل القدر شيراز مي نويسد : “ ايشان از شاگردان علامه انصاري و ميرزاي شيرازي بود كه با سيد ميرزا هدايت الله دستغيب دوستي و مباحثه داشته است .  ” مرحوم آيت الله سيد ميرزا هدايت الله داراي يازده اولاد ذكور بوده اند كه اغلب از علماء و روحانيون معروف شيراز محسوب مي شوند . مدفن آن بزرگوار داخل حرم مطهر حضرت سيد مير محمد (ع) در قسمت بالاي سر مي باشد . جده ي پدري ايشان مرحومه خانم خجسته دستغيب صبيه مكرم مرحوم آيت الله سيد ابوالحسن دستغيب ( عمو زاده مرحوم آيت الله سيد هدايت الله دستغيب ) مي باشند . ايشان از بانوان با فضيلت بوده و والد بزرگوارشان از علماي بزرگ و جامع معقول و منقول شمرده شده و تأليفاتي داشته اند ، از جمله كتابي كه در شرح كلمات اميرالمؤمنين علي (ع) كه نسخه خطي آن به زبان عربي موجود است . دائي محترم پدرشان مرحوم آقاي روحي دستغيب تنها فرزند ذكور مرحوم آيت الله سيد ابوالحسن دستغيب فردي فاضل ، اديب و شاعر بوده است و نسبت به اشعار لسان الغيب حافظ شيرازي علاقمند و خط زيبايي داشته اند . ايشان در چهار طاقي قبرستان دارالسلام شيراز مدفون مي باشند .والده محترمه حضرت آيت الله سيد علي اصغر دستغيب ، حاجيه خانم همدم ( نصرت الشريعه ) صبيه مرحوم آيت الله آقا سيد محمد تقي دستغيب ( از فرزندان مرحوم آيت الله سيد ميرزا هدايت الله ) مي باشند كه آن مرحوم از علماي متقي و امام جماعت مسجد باقر خان ( پشت بازار حاجي ) بوده اند و مدفن ايشان هم جنب حرم مطهر حضرت سيد مير محمد (ع) قرار دارد . آن مرحوم داراي سه فرزند ذكور بوده اند كه ارشد ايشان ، دائي معظم حضرت ايشان ، عالم رباني و شهيد محراب حضرت آيت الله آقاي حاج سيد عبدالحسين دستغيب . احوالات آن معلم اخلاق و مجاهد في سبيل الله امام جمعه فقيه شيراز نزد خاص و عام معروف است . بسياري از شخصيت هاي بزرگ اسلامي و مقامات علمي و معنوي و سوابق مبارزاتي معظم له را ستوده و از ايشان به عظمت ياد كرده اند . مدفن شريف ايشان جنب حرم حضرت سيد مير محمد (ع) زيارتگاه شيفتگان علم و تقوي است . خاندان دستغيب از سلسله جليله سادات حسيني هستند و طبق شجرنامه موجود حضرت آيت الله سيد علي اصغر با 32 واسطه به جد امجد و بزرگوارشان حضرت امام سجاد علي بن الحسين (ع) مي رسند . سيد علي اصغر بن سيد علي اكبر (1) بن سيد علي (2) بن سيد ميرزا هدايت الله (3) بن اسماعيل (4) بن مهدي (5) بن عبدالحسين (6) بن اسماعيل (7) بن ابي الحسين محمد (8) بن ابي جعفر محمد زمان (9) بن مير هدايت الله (10) بن ابي ابراهيم اسماعيل (11) بن عماد الدين ابراهيم (12) بن جلال الدين يحيي (13) بن تاج الدين محمد (14) بن بهاءالدين حيدر (15) بن جلال الدين اسماعيل (16) بن ضياءالدين علي (17) بن زين الدين عربشاه (18) بن ابي الحسين نجيب الدين اميري (19) بن خطير الدين اميري (20) بن ابي علي حمال الدين حسن (21) بن ابي جعفر الحسين الشاعر العزيزي (22) بن ابي سعيد علي النصيبي الشاعر (23) بن ابي ابراهيم زيدالاعثم (24) بن ابي شجاع علي (25) بن ابي عبدالله محمد الخطيب الشاعر (26) بن ابي الحسن علي نجران (27) بن ابي عبدالله جعفر الشاعر ( 28) بن احمد السكين (29) بن محمد (30) ابن ابي جعفر محمد (31) بن زيد الشهيد (32) بن الامام الرابع زين العابدين علي بن الحسين بن علي بن ابيطالب (ع)

آيت الله سيد علي اصغر دستغيب دوره ابتدائي را در دبستان فرصت گذراندند كه به لحاظ داشتن مدير و مربيان متدين و دلسوز ، محيط تربيتي بسيار خوبي محسوب مي شد . دوره متوسطه را در دبيرستان شاهپور طي كردند كه آن زمان از مدارس متوسطه نمونه محسوب مي شد . از نظر علمي دبيرهاي خوبي داشت و از لحاظ ديني و تربيت هم مربيان فعالي بودند كه با مساعدت و همراهي ايشان و بعض دانش آموزان ديگر انجمن اسلامي را تشكيل دادند و جهت جلسات آن برنامه ريزي مي نمودند . انتشار جزوه اي در اهميت نماز واحكام آن از كارهاي انجمن بود . آن زمان سه رشته دبيرستاني وجود داشت ( رياضي ، طبيعي و ادبي ) و با توجه به اينكه از همان وقت علاقمند به تحصيلات حوزوي بودند ، انتخاب رشته ادبي مناسبتر بود ، اما رشته رياضي را صرفاً به لحاظ جنبه فكري آن اختيار كردند كه البته در آن ايام از ارزش بالاتري نسبت به دو رشته ديگر برخوردار بود . علاقه ايشان نسبت به روحانيت موجب بود كتبي را كه در احوالات مشاهير نوشته شده با اشتياق مطالعه نموده و گفتار و رفتار علماي مبرّز شهرشان را به دقت ملاحظه كنند و بيش از همه تحت تأثير شخصيت دايي معظم خود يعني حضرت آيت الله شهيد دستغيب ( قدس سره ) بودند . لذا پس از اخد ديپلم به تحصيلات حوزوي مشغول شدند و ضمن فراگيري دروس مقدمات و سطح معمولاً كتب قبلي را تدريس مي نمودند . علاوه بر آن خداوند منان توفيق انجام وظيفه تبليغ را خصوصاً در رابطه با نسل جوان به ايشان عنايت فرموده بود . پس از پايان دوره سطح جهت تكميل دروس حوزوي به قم عزيمت نمودند و عمدتاً از خارج اصول مرحوم آيت الله العظمي ميرزا هاشم آملي ( قدس سره ) و خارج فقه مرحوم آيت الله العظمي گلپايگاني ( قدس سره ) استفاده كردند . پس از مراجعت به شيراز مجدداً برنامه تدريس و تبليغ را آغاز نمودند . در همان اوقات ، انقلاب اسلامي وارد مرحله جديدي شده و مبارزات ملت مسلمان ايران به رهبري حضرت امام خميني ( قدس سره ) تشديد گرديد . فرياد ميليون ها انسان تحول يافته و الهي شده عليه رژيم ستم شاهي برخاست و حوادث و رويدادهايي بوقوع پيوست كه متعاقب آن براي بسياري از عزيزان اسلام مشكلاتي ايجاد كردند و حضرت ايشان هم دستگير و راهي زندان گرديده و سپس به تبعيدگاه فرستاده شدند كه در بخش خاطرات سياسي و سوابق مبارزاتي به آن وقايع اشاراتي نموده ايم . پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تأكيد امام راحل (ره) مبني بر توجه و اهتمام نسبت به حوزه هاي علميه ، ايشان به تأسيس حوزه علميه رضويه شيراز اقدام نمودند و تعدادي از داوطلبان ثبت نام كردند كه از بين آنها افراد مستعد و ذيصلاح را انتخاب نموده و به تدريس و تعليم پرداختند ؛ براي دوره اول از مقدمات تا پايان سطح ( كفايتين ) را شخصاً تدريس نمودند ، همزمان با تحولات جديد و نظم نوين حوزه علميه قم ضمن اعلام همكاري و هماهنگي با مركز مديريت قم اقدام به گزينش دوره هاي ديگر صورت گرفت كه هم اكنون در پايه هاي مختلف به تحصيل علوم ديني اشتغال دارند . از نوشته هاي حضرت آيت الله سيد علي اصغر دستغيب علاوه بر تقريرات بحث فقه و اصول ، رساله اي تحقيقي تحت عنوان “ علائم البلوغ في الذكر و الانثي ” و رساله ديگر تحت عنوان “ تنجيس المتنجس ” موجود است .

نخستين خاطرات سياسي و سوابق مبارزاتي حضرت آيت الله سيد علي اصغر دستغيب مربوط به شروع نهضت اسلامي به رهبري حضرت امام خميني ( قدس سره ) در سال 1342 مي باشد .از همان ابتدا كه پيام هاي اوليه امام منتشر گرديد چنان شيفته آن رهبر عظيم الشأن و آراء و افكار معظم له شدند كه از اعماق دل و جان و با تمام وجود آماده لبيك به نداي آشنا و دلنشين آن اسوه تقوي و فضيلت و الگوي ثبات و مقاومت گشته و با شور و شوق خاصي دستور العمل هاي رهبر بي بديل انقلاب را به قصد تبعيت و انجام تكليف الهي پي گيري مي نمودند .اولين گامي كه به همراهي بعض دوستان مؤمن و مبارز انجام گرفت تشكيل جلساتِ سرّي و فعاليت در رابطه با مجلس عمومي هفتگي مسجد جامع عتيق بود كه از اقشار مختلف بويژه علما و روحانيون تشكيل شده و اكثريت قريب به اتفاق روحانيت حضور داشتند .مرحوم آيت الله شهيد حاج سيد عبدالحسين دستغيب ( قدس سره ) منبر مي رفتند و عليه رژيم طاغوت و جنايات و اقدامات ضد اسلامي آن بطور مبسوط سخن مي گفتند .از جمله اقداماتي كه با همكاري بعض برادران متعهد و انقلابي توفيق آنرا داشتند چاپ و انتشار عكس امام امت (ره) و اعلاميه هاي معظم له بود .به تدريج عناصر ساواك نيروهاي فعال را شناسايي و تحت نظر و مراقبت شديد گرفته و در مواردي از آنها بازجويي و بازپرسي مي نمودند . آقا سيد علي اصغر دستغيب هم در آن ايام براي اولين بار به ساواك احضار شده و مورد بازپرسي و تهديد قرار گرفتند .به دنبال حوادث 15 خرداد 1342 و پديد آمدن جو اختناق ، به تدريج نيروهاي انقلاب خصوصاً جوانان مبارز ايشان را بازسازي نموده و تماسهاي مخفي و جلسات سري در منازل برقرار گرديد . كه حضرت ايشان غالباً در جلسات مزبور شركت داشتند . حاضرين علاوه بر استفاده از قرآن ، دعا ، استماع سخنراني از جريانات و حوادث تازه مطلع شده و با كتب و نشريات جديد و مفيد آشنا مي گشتند و در مواقع مقتضي هم نوار سخنراني يا پيام حضرت امام (ره) به سمع كسانيكه در جلسه حضور داشتند مي رسيد .در چنين شرايطي به پيشنهاد بعض دوستان در مسجد حاج ميرزا كريم جلسه شبهاي سه شنبه مخصوص جوانان را تشكيل دادند كه به تدريج بصورت يكي از كانون هاي مبارزه عليه رژيم طاغوت در آمد . همزمان و به مناسبتهايي در بعض جلسات ديگر ازجمله جلسه شبهاي پنجشنبه مسجد شمشيرگرها حضور يافته و براي حاضرين صحبت مي كردند . تقريباً بطور مرتب خودشان و دوستان جواني كه در جلسات و برنامه هاي مسجد حاج ميرزا همكاري داشتند تحت نظر ، مراقبت و احياناً احضار و بازداشت از سوي مأمورين ساواك و شهرباني قرار مي گرفتند . از جمله در تاريخ 15/5/1349 كه دستگير و به ساواك اعزام گرديدند و همچنين در تاريخ 28/8/1349 از طرف ساواك دستگير و به شدت مورد تهديد واقع شدند كه چنانچه غير از مطالب ديني ، مسائلي مطرح نمائيد تصميمات حادي درباره شما گرفته خواهد شد .پس از رحلت مرحوم آيت الله حكيم ( قدس سره ) در مورد مرجعيت حضرت امام خميني ( قدس سره ) تبليغ وسيع و با شيوه مطلوب را آغاز نمودند كه مفيد و مؤثر بود و لذا حساسيت عناصر رژيم را مضاعف ساخت .در سال 1351 به منزلي كه حدود 40 نفر از اشخاص مؤمن و مبارز در آنجا جلسه داشتند يورش برده و ايشانرا دستگير نمودند ، متعاقب آن به پيشنهاد چند نفر از برادران ديني و انقلابي اطلاعيه اي در اعتراض نسبت به اين عمل وحشيانه صادر و منتشر كردند كه پس از پي گيري و دستگيري بعض افراد بالاخره حضرت آيت الله سيد علي اصغر را از مدرسه آقاباباخان دستگير و مستقيماً به زندان عادل آباد بردند كه در آنجا مورد بازپرسي و شكنجه قرار گرفتند .در همين برهه فعاليت ايشان در مسجد الرضا (ع) آغاز گرديد و با تجمع دانشجويان مسلمان و انقلابي به تدريج كانون ديگري براي مبارزه عليه رژيم طاغوت شكل گرفت .همان اوقات بار ديگر توسط كميته هماهنگي ضد خرابكاري ساواك و شهرباني با هجوم سبعانه و وقيحانه نيمه شب به منزلشان ، ايشان را دستگير و به شهرباني بردند . رهبري عمليات مزبور را دكتر كمالي شكنجه گر معروف بعهده داشت كه از تهران به منظور برخورد با افراد انقلابي مذهبي آمده بود . در همان نيمه شب ايشان را به زيرزمين شهرباني منتقل و مورد ضرب و شتم و شكنجه قرار دادند . از طرفي با ريختن به خوابگاه دانشجوياني كه اغلب در مسجد الرضا (ع) حضور مي يافتند ايشانرا دستگير و راهي زندان يا سربازي مي نمودند . در اين مقطع زماني همانطور كه در بخش مربوط به تحصيلات متذكر شديم جهت تكميل دروس خارج فقه و اصول به قم عزيمت نمودند .پس از مراجعه بار ديگر در مسجد الرضا (ع) به اقامه جماعت و برنامه هاي تبليغي اشتغال يافتند و اين در حالتي بود كه به تدريج انقلاب اسلامي به مرحله اوج گيري نزديك مي شد و حوادث و رويدادها يكي پس از ديگري ملت را آگاه تر و مصمم تر و مبارزه عليه رژيم را داغتر و شعله ور تر مي ساخت . جريان جشن هنر شيراز يكي از وقيح ترين مراسمي بود كه همزمان با ماه مبارك رمضان به دستور دربار برگزار شد و مجريان آن كثيف ترين عناصر مزدور رژيم بودند . در تاريخ 4/6/1356 پس از نماز ظهر و عصر در مسجد الرضا (ع) خطاب به جمعيت كثيري كه اغلب جوان و دانشجو بودند ، سخنان شديد اللّحني عليه برنامه هاي ضد ديني دستگاه حكومتي ايراد نمودند . در پايان مجلس مأمور شهرباني در حاليكه بيانات ايشان را ضبط كرده بود مواجه با خشم حاضرين گرديد و بالاخره با از دست دادن نوار ضبط صوت موفق به فرار شد .آقا سيد علي اصغر در مهديه هم شبها برنامه سخنراني داشتند كه عناصر رژيم حساسيت زيادي نسبت به آن مراسم نشان مي دادند . در تاريخ 22/7/1356 از مردم دعوت شده بود جهت برپايي اجتماع با شكوهي در صحن حضرت احمد بن موسي (ع) ( شاهچراغ ) حضور يابند و بنا بر اين بود كه ايشان در آنجا سخنراني كنند ، اما دقايقي پس از خروج از منزل ، مأمورين مانع از ادامه حركتشان به سوي شاهچراغ شدند . بوسيله اتومبيل شهرباني ايشانرا به سوي كلانتري 7 كه آن زمان در خيابان صاحبديواني قرار داشت بردند كه تا پاسي از شب بازداشت بودند .پس از چهلم شهادت مرحوم آيت الله حاج آقا مصطفي خميني با استماع سخنراني آقاي دكتر حسن روحاني كه به همين مناسبت در تهران ايراد شده بود ، مشارٌاليه را جهت سخنراني در مسجد الرضا (ع) دعوت كردند ، اما در فرودگاه تهران ازبدين ترتيب حضرت ايشان خودشان به منبر رفتند و بيانات اعتراض آميزي ايراد نمودند . در پايان مجلس شب اول براي نخستين بار در شيراز طي سالهاي اختناق عده اي از حضار كه اغلب جوان و دانشجو بودند با شعار “ درود بر خميني ” حركت كردند . در همان شب شيشه هاي سينماهاي كاپري و آريانا شكسته شد و در پايان مجلس شب دوم ، مشروب فروشي مرسوم به “ ملت ” را به آتش كشيدند و از سوي ساواك براي ايشان بعنوان مسبب اين اقدامات پرونده سازي كردند ، با اين ادعا كه حركات مزبور بوسيله شركت كنندگان در مجلس مسجدالرضا (ع) انجام يافته و آنها تحت تأثير سخنان ايشان اقدام به چنين اعمالي نموده اند .متعاقب اين حوادث در تاريخ 20/9/1356 حضرت آيت الله سيد علي اصغر دستغيب را دستگير و به كلانتري يك بردند و فرداي آن روز به زندان عادل آباد منتقل نمودند . حدود يكماه در بند يك زندان بودند و سپس از طريق دادسرا آزاد شدند . همزمان با انتشار مقاله توهين آميز روزنامه اطلاعات عليه حضرت امام (ره) و شهادت عده اي از مردم وفادار و فداكار شهر قم ، در مجلس يادبود يكي از دانشجويان در مسجد الرضا (ع) سخنان اعتراض آميزي نسبت به حوادث جاري ايراد نمودند .در تاريخ 2/12/1356 توسط عمال رژيم دستگير و به سراوان سیستان و بلوچستان تبعيد شدند . آيت الله سيد علي اصغر دستغيب در طول اقامت اجباري در سراوان با وجود اقليت بسيار محدود اهل تشيع ، در مسجد و منازل براي عموم و در مهديه براي كودكان و نوجوانان جلسات ارشادي تشكيل دادند و به تدريج در آن جو خاموش و منطقه دورافتاده كه تا مرز پاكستان فاصله كوتاهي بود به لطف خداوند توفيقاتي حاصل گرديد و حتي با حضور در مساجد اهل تسنن و تماس با بعض مولوي هاي ايشان در زمينه تنوير افكار مشاراليهم و مأمومين جماعت گامهايي برداشته شد .در همان ايام به طور مخفيانه و با لباس مبدل به ايرانشهر رفتند و با حضرت آيت الله خامنه اي ( مد ظله ) كه در آنجا تبعيد بودند ملاقات نمودند .در تاريخ 17/5/1357 و در آستانه ماه مبارك رمضان از سراوان به بندر لنگه منتقل گرديدند و در همان اوايل تلگرافي از علما اعلام و روحانيت معظم شيراز مبني بر احوالپرسي دريافت داشتند كه بسيار مؤثر و مفيد بود .در بندر لنگه فعاليت هايشان ادامه يافت ، بدين ترتيب كه در يكي از مساجد اقامه جماعت نموده و سخنراني مي كردند .برگزاري نمازجمعه يكي ديگر از برنامه ها بود كه هر هفته به امامت يكي از روحانيون تبعيدي از جمله ايشان اقامه مي گرديد . بعلاوه عصرهاي ماه مبارك رمضان در مسجد جلسه بحث و گفتگو براي جوانان تشكيل مي دادند .عيد قربان همان سال در بازگشت از نماز عيد كه بصورت اجتماعي با شكوه و تظاهراتي گسترده انجام شد ، در يكي از ميادين شهر بالاي بلندي وسط ميدان قرار گرفتند و با بلندگوي دستي بياناتي در رابطه با شرايط و مواضع انقلاب ايراد نمودند كه با شعارهاي كوبنده مردم انقلابي بندر لنگه همراه بود .اوايل آذرماه 1357 هنگام مراجعه از تبعيد در شهر فسا مورد استقبال اهالي قرار گرفتند و در اجتماع بزرگ مردم با ايمان و مبارز فسا سخنراني كردند .هنگام ورود به شيراز از پل فسا تا منزل مورد استقبال نيروهاي مؤمن و انقلابي واقع شدند .با شروع محرم و برنامه تكبير پشت بامها كه منجر به شهادت جمعي از هموطنان عزيز تهراني گرديد ، با عده اي از دوستانشان پس از نماز جماعت مغرب و عشاء در بانك خون حضور يافتند و در جمع همشهريان عزيز شيرازي كه با شور انقلابي جهت اهداء خون آمده بودند مطالبي بيان داشتند .قطعنامه راهپيمايي عظيم عاشورا در ميدان شهرداري ( شهداء فعلي ) توسط ايشان قرائت گرديد . در آن ايام مجلس چهلم شهداي مسجد حبيب با حضور علماء و روحانيون در مسجد جامع منعقد گرديد و طبق قرار قبلي در آن اجتماع با شكوه سخنراني نمودند .همان اوقات بعض مسئولين بيت حضرت امام از نوفل لوشاتو با تماس تلفني به منزلشان اعلاميه هاي جديد را منتقل نمودند و متقابلاً اخبار تازه و حوادث شيراز و ديگر شهرستان هاي فارس را دريافت مي كردند كه نمونه اي از آن جريان تسخير ساواك فيروزآباد و بعض جزئيات آن بود .يكي از شبها در جمع اساتيد و پزشكان دانشگاه شيراز كه بعنوان اعتراض نسبت به تهاجم مزدوران مسلح حكومت نظام به محوطه دانشگاه متحصّن شده بودند حضور يافتند و پس از ايراد سخنراني تا پاسي از شب با ايشان بودند .صبحگاه همان شب پس از اطلاع از حادثه كشتار سعدي توسط يكي از عوامل منحوس رژيم در بيمارستان بر سر اجساد شهداء حضور يافتند و براي بازماندگان و جمعي از اهالي سعدي و مردم انقلابي بياناتي ايراد كردند و در ادامه جهت تشييع پيكر پاك شهداء با ديگر برادران مبارز هماهنگي نموده و اقداماتي انجام گرفت .پس از اعلام تصميم امام امت (ره) بر مراجعه به ايران به همراه جمعي از دوستان جهت استقبال به تهران عزيمت و بهمراه ديگر روحانيون مبارز از سراسر كشور در تحصن مسجد دانشگاه تهران شركت نمودند .در تاريخ 12/11/1357 جهت شركت در مراسم استقبال از مسجد دانشگاه به سمت فرودگاه رفتند و پس از آن در جلسه ديدار روحانيون با رهبر كبير و قائد عظيم الشأن امام راحل (ره) حضور يافتند و بالاخره به شيراز مراجعت كردند .در فاصله كوتاهي كه به پيروزي انقلاب اسلامي يعني 22 بهمن 1357 باقي بود برنامه تظاهرات گسترده مردم را به همراه ديگر برادران و دوستان انقلابي طراحي و تنظيم نمودند .

ایشان هم اکنون تولیت آستان مقدس امامزاده احمد بن موسی(شاهچراغ) را بر عهده دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام پدر
سال تولد
محل تولد
ساکن
نماینده استان
فارس
نام مهم‏ترین اساتید درس خارج
نام تخصص‏هاى علمى (غیر از فقه و اصول)
نام مهم‏ترین آثار علمى
فعالیت‏هاى علمى
مسئولیت كنونی
مسئولیت قبلى
پست الكترونیكی
اسم الأب
تاریخ الولادة
محل الولادة
محل الإقامة
ممثل محافظة
آذربایجان شرقی
أبرز أساتذة خارج الفقه
التخصصات العلمیة
أهم عناوین الآثار
النشاطات العلمیة
المسئولیة الحالیة
المسئولیة السابقة
برید الإلکترونی
ParentName
BirthDate
BirthPlace
LivePlace
ProvinceId
آذربایجان شرقی
ImportantLessonTeacherName
OtherProficiency
ScientificWorks
ScientificActivities
CurrentLiability
PreviousLiability
Email
ارسال نظر
نویسنده
متن
*