سه شنبه، 30 مهر 1398 / 2019 October 22
نام فرستنده
پست الکترونیکی گیرنده
پیام برای گیرنده
بيانيه ى چهارمين اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم
بيانيه ى چهارمين اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم


8 شهریور 1379


بسم الله الرحمن الرحيم

 

مردم شريف، آگاه و ايثارگر ايران سلام عليكم

باتوجه به رسالت مهم خبرگان در موضوع ولايت فقيه، و شرايط حسّاس كشور، نكاتى را به اطّلاع شما مردم هوشيار مى رساند:

1ـ اعتقاد به مرجعيت دينى و ولايت فقيه، از مبانى ريشه دار در تفكر دينى ماست . اين اعتقاد كه با هويّت تاريخى شيعه عجين گرديده است، در حسّاس ترين فرازهاى تاريخ اين كشور راهگشاى حل ّ معضلات اجتماعى بوده است . در بحران جنگ هاى روسيّه، فتواى فقيه بزرگ عراق شيخ جعفر كاشف الغطاء به حمايت از اين مرز و بوم مى شتابد، و در تعرض گريبايدوف روسى به برخى زنان مسلمان در تهران، عالم بزرگ اين شهر، ميرزا مسيح، «حكم» مقابله صادر مى كند. در برابر قرارداد استعمارى رژى مرجع تقليد عصر ميرزاى شيرازى با يك سطر «حكم»، جلوى سلطه ى بيگانه را مى گيرد. و در نهضت مشروطيّت، رهبرى پيشوايان دينى، استبداد را در هم مى شكند، و دراوج خيزش، ميرزاى نائينى، فقيه روشن انديش مشروطه خواه، تصريح مى كند كه ولايت فقيه از «قطعيّات مذهب» است و جايگاه فقها در رهبرى «غصب شده» است .

در اين جا نمى توان كارنامه ى درخشان و ثمراتِ پر بهاى اين اصل را به طور تفصيل ارائه كرد ولى مى توان اشاره كرد كه ولايت فقيه پيوسته برابر «تهاجم خارجى»، «استبداد داخلى» و «عوامل بيگانه»، سدّى خلل ناپذير و حافظ ديانت، امنيّت و حرّيّت مردم عزيز ايران بوده است . با استقرار مشروطيّت نيز هر چند رهبران دينى، آرمان هاى بلند خود را تحقق يافته نديدند، ولى دست از ظلم ستيزى برنداشته و بويژه در برابر تهاجم فرهنگى بيگانه به ميدان آمدند، منادى بزرگ آزادى خواهى آخوند خراسانى، طى هشدارى به مروّجان فرهنگ مبتذل غرب، اعلام كرد: «عشّاق آزادى پاريس قبل از آنكه تكليف الهى عزّ اسمه در باره ى آنها طور ديگر اقتضا كند، به سمت معشوق خود رهسپار و خود و ملّتى را آسوده كنند.» ميدان دارى اجنبى زدگانى مانند تقى زاده موجب آن گرديد كه اين فقيه آگاه، «حكم» به اخراج وى از مجلس شورى كُند. و به هر حال حكم ولايى و حكومتى، مقوله اى سابقه دار و سازوكارى راهگشا و تعيين كننده در روند تحولاّت اجتماعى ما بوده و هست .

2ـ مردم دين باور ايران تجربه ى ولايت مدارى خويش را در كوران هاى حسّاس انقلاب اسلامى نشان داده است . ولايت فقيه، آموزه اى نبود كه جمهورى اسلامى به مردم ما ارائه كرده باشد، بلكه پيروزى انقلاب اسلامى و استقرار نظام اسلامى، از ثمراتِ اين باور عميق بود.

مردم ايران، رهبرى دينى را در فضائى فراتر از چهارچوب خشك و بى روح قرارداد اجتماعى، درك و دريافت كردند و آن را در اعمال ضمير خود آميخته با «عشق و محبّت»، «قداست و معنويّت» يافته اند.

آن روز كه فريادگر بزرگ مظلوميّت اين ملّت خمينى كبير(ره)  در برابر طرح اسارتبار كاپيتولاسيون كه مجلس شورى به تصويب رسانده بود، «حكم» كرد كه : «دنيا بداند اينها وكيل ايران نيستند، اگر هم بودند من عزلشان كردم» صدور چنين حكمى از سوى يك مقام روحانى و مذهبى در قالب مفاهيم رايج سياسى قابل تحليل و قبول نبود، ولى توده هاى متدين و انقلابى، با تمام وجود، آن را درك مى كردند.

و آن روز كه پس از فاجعه ى فيضيّه گفت : «تقيّه حرام است ولو بلغ ما بلغ» چنان اين «حكم» در جان ها رسوخ كرد كه نثار جان و ايثار مال براى دين باوران آسان گرديد.

در آن دوران پرشور «حكم ها» حماسه مى آفريدند و قدرت هاى شيطانى را بهت زده، خلع سلاح مى كردند. نظريه پردازان سياسى كه تجربه متنوّع و گسترده اى از نظام هاى سياسى در اختيار داشتند، از تحليل اين قدرت الهى ـ مردمى كه ريشه در مكتب اهل بيت (علیه السلام)  و اصل جاودانه ى ولايت و ديانت داشت، عاجز مانده بودند، و در اين حيرت، فجر پيروزى در كشور ما آشكار شد.

3ـ قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران كه الگوى حكومت و نشان دهنده ى ساختار سياسى نظام ماست، از سوى حضرت امام خمينى (قدس سره) «بزرگترين ثمره ى جمهورى اسلامى» نام گرفته است . در اين نظامنامه كه برگرفته از مبانى استوار و مترقى اسلام است، جايگاه همه ى نهادها مشخص و وظايف و اختيارات آنها تبيين گرديده و از آن جمله نقش محورى رهبرى در نظام اسلامى مشخص گرديده است . بر اين اساس قواى سه گانه «زير نظر ولى ّفقيه» وظايف خود را انجام مى دهند و «تعيين سياست هاى كلان» نظام و «نظارت بر حُسن انجام» آن، «تنظيم روابط» قواى سه گانه و «حلّ معضلات كشور» بر عهده ى رهبرى قرار داشته و جلوه هايى از «ولايت مطلقه ى فقيه» را تشكيل مى دهد كه امروزه حضرت آية الله خامنه اى، مدظله العالى با «لياقت» و «درايت كامل» آن را بر عهده دارد و خبرگان به عنوان نمايندگان ملّت و كارشناسان امين، گواه آنند.

مردم شريف و آگاه ايران توجه دارند كه دشمنان انقلاب و حاكميت دين از اين اصل مهم ضربه ها خورده اند و به همين جهت همواره در صدد انتقامجويى و تضعيف آن بوده و هستند ولى مردم آگاه و ديندار ما قدر اين نعمت بزرگ را مى دانند و باتمام توان از آن دفاع كرده و مى كنند.

4ـ مجلس خبرگان ضمن گرامى داشت هفته دولت و ياد شهيدان بزرگوار آقاى رجائى و باهنر و با قدردانى و تشكّر از رياست محترم جمهور و دولت خدمتگزار، مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان، قوّه قضائيه و ديگر نهادها، معتقد است كه بر اساس موازين شرعى و قانونى همه ى نهادها وظيفه دارند از سياست هاى كلّى نظام كه از سوى مقام معظّم رهبرى اعلام مى شود پيروى نمايند و آن را سرلوحه كار خود قرار دهند.

5ـ در خاتمه از همه ى مسؤولان نظام جداً خواستاريم اختلافات جناحى را كنار بگذارند و با وحدت كلمه نسبت به تحقق خواسته هاى مشروع و حل مشكلات اساسى مردم بويژه امنيت جانى و مالى، مبارزه جدّى با گرانى و تورم، مبارزه با تبعيضات ناروا و فاصله هاى طبقاتى، ايجاد زمينه كار و اشتغال براى جوانان، جلوگيرى از حيف و ميل بيت المال، مبارزه با تهاجم فرهنگى و مفاسد اخلاقى و اجتماعى كه كيان جامعه ما را در معرض خطر قرار داده، هر چه بيشتر اهتمام بورزند و همه توان خود را به كار گيرند. والسلام عليكم .

مجلس خبرگان رهبرى

نسخه PDF

حجم: 298KB
ارسال نظر
نویسنده
متن
*