منوی اصلی

پیام بنیان گذار جمهورى اسلامى، امام خمینى (ره) خطاب به خبرگان منتخب ملت

تاریخ انتشار: 1400/01/15    
پیام بنیان گذار جمهورى اسلامى، امام خمینى (ره) خطاب به خبرگان منتخب ملت
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأیید خداوند متعال - جلّ و على  - و پشتیبانى حضرت ولى اللَّه اعظم بقیة اللَّه - أرواحنا لمَقْدمه الفداء - بر حسب اصل یکصد و هفتم قانون اساسى جمهورى اسلامى، مجلس مبارک خبرگان - که به وسیله آراى ملّت عظیم الشأن ایران، شمارى از علماى اَعلام و حجج اسلام، ادام اللَّه بقائهم،براى تعیین رهبر یا شوراى رهبرى، انتخاب شده اند - مفتوح گردید.
مجلسى که براى ادامه نظام جمهورى اسلامى و شرعیّت بخشیدن به آن، نقش اساسى را دارد؛ مجلسى که علاقه مندان به اسلام و جمهورى اسلامى، دل بدان بسته و مخالفان و دشمنان آن، چشم به آن دوخته اند. آنان، دل بسته اند که منتخبین آنها - که از علماى متعهد و آگاه به مصالح و مفاسدند - با رأى مبارک خود، شایسته ترین و آگاه ترین و متعهدترین فقیه یا فقها را براى این مقام - که صیانت نظام جمهورى اسلامى و هدایت آن به طور شایسته و موافق با شریعت مطهره، بستگى به آن دارد - با اعتقاد به حضور خداوند متعال - جلّ و على  - و نظارت او بر آرا و اعمال و احوال آنان، تعیین نمایند و رضاى او را بر رضاى خود و دیگران مقدّم دارند. و اینان چشم طمع دوخته اند که شاید به وسیله ایادى خود بتوانند لغزشى، خداى نخواسته، ایجاد کنند که در آتیه اى ولو دراز مدت، نظام اسلامى را به انحراف کشانند.

ما مى دانیم که ابرقدرت ها و حکومت هاى وابسته به آنان، با اسلامِ شاهنشاهى و مَلِکى مخالف نیستند، بلکه بى شک آن را تأیید نیز مى کنند، اسلامى که به وسیله ایادى ابلیسى خود و جُهّالِ به صورت عالِم، عرضه شود که علماى اسلام و مسلمانان نباید در امور سیاسى و اجتماعى مسلمین دخالت کنند و نباید در امور مسلمانان اهتمام نمایند و حکم واضح عقل موافق با قرآن را نادیده گرفته و حدیث «مجارى الأمور بید العلماء بالله» را ضعیف و سخن شریف «و أمّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلى رواة أحادیثنا» و دیگر احادیث از این قبیل را، بى مبنا یا به تأویل کشانند، صد در صد مورد تأیید آنان است. چه بهتر که دست علماى متعهد و مسلمانان بیدار را، این درباریان روحانى نما و بازى خوردگانِ غافل از سیاست بازىِ شیاطین، ببندند و راه را براى چپاول و سلطه قدرت ها باز کنند! آنان، از اسلامى که مؤید آنها است چه باک دارند؟ از اسلام على ابن ابى طالب - علیه صلوات الله و سلامه - مى ترسند. اگر آن شهید دل باخته اسلام و اسلام شناس حقیقى، مثل اینان فکر مى کرد و به گوشه عُزلت، به عبادت خدا مشغول مى شد و راهى جز بین مسجد و منزل نمى پیمود، نه جنگ صفین و نهروان پیش مى آمد و نه جنگ جمل و نه مسلمانان، فوج فوج به قتل مى رسیدند و شهید مى شدند و اگر سیدالشهداء (ع) مثل اینان فکر مى کرد و در کنار قبر جدش به ذکر و دعا مى پرداخت، فاجعه بزرگ کربلا پیش نمى آمد و دوستان ارجمند خداوند، قطعه قطعه نمى شدند و آل الله به اسارت نمى رفتند و از آنها بالاتر، اگر رسول اکرم (ص) مانند اینان فکر مى کرد و به نصیحت و بیان احکام عبادات مى پرداخت، آن همه رنج و مصیبت نمى دید و آن همه مسلمانان به شهادت نمى رسیدند و در علماى معاصر، اگر مرحوم آیة اللهِ عظیم الشأن، آقا میرزا محمد تقى شیرازى، با آن مقام بزرگ در علم و ورع و تقوا، همانند اینان فکر مى کرد، در عراق جنگ بین مسلمانان و انگلیس هاى متجاوزِ غاصب، پیش نمى آمد و آن همه مسلمانان شهید نمى شدند و استقلال عراق تأمین نمى شد.

حکومت هایى که در عصر حاضر، با دل و جان و اسم اسلام در خدمت ابرقدرت ها، به ویژه آمریکا هستند و عامل تأمین منافع آنان در جهان مى باشند و آخوندهاى دربارىِ از خدا بى خبر که مؤیّد آنان و مخالف با رژیم اسلامى هستند و کوشش در هدم اسلام پرخاش گرِ بر ستم گران به سیره رسول الله (ص) و عَلَم کردن اسلام شاهنشاهى و مُلوکى هستند که مسلمانان متعهد را به جرم شکایت از ظلم آمریکا و اسرائیل، مى خواهند از فریضه حج محروم کنند، باید مورد تأیید شوروى و آمریکا و اسرائیل باشند.

و اکنون شما - اى فقهاى شوراى خبرگان و اى برگزیدگان ملّت ستم دیده در طول تاریخ شاهنشاهى! - مسئولیتى را قبول فرمودید که در رأس همه مسئولیت هاست و آغاز به کارى کردید که سرنوشت اسلام و ملّت رنج کشیده و شهید داده و داغ دیده، گرو آن است. تاریخ و نسل هاى آینده، در باره شما قضاوت خواهند کرد و اولیاى بزرگ خدا، ناظر آرا و اَعمال شما مى باشند، (و الله من ورائهم محیط و رقیب). کوچک ترین سهل انگارى و مسامحه و کوچک ترین اِعمال نظرهاى شخصى و خداى نخواسته تبعیت از هواهاى نفسانى - که ممکن است این عمل شریف الهى را به انحراف کشاند - بزرگ ترین فاجعه تاریخ را به وجود خواهد آورد. اگر اسلام عزیز و جمهورى اسلامى نوپا، به انحراف کشیده شود و سیلى بخورد و به شکست منتهى شود، خداى نخواسته، اسلام، براى قرن ها، به طاق نسیان سپرده مى شود و به جاى آن، اسلام شاهنشاهى و مُلوکى جاى گزین آن خواهد شد.

شما برگزیدگان مستضعفان، مى دانید که با کوتاه شدن دست ابرقدرت هاى چپاول گر از کشور اسلامى شما، آنان و وابستگان به آنها، ماهیّت اسلام و قدرت الهى آن را لمس نمودند و چون افعى زخم خورده در کمین نشسته اند که از هر راهى بتوانند خود یا به وسیله پیروان از خدا بى خبر خود، این نظام الهى را از مسیر خود منحرف نمایند. و بالاترین انحراف - که منجر به انحراف تمام ارکان ها مى شود - انحراف رهبرى است که امروز شما نقش اوّل آن را دارید.

شما دیدید و شنیدید که با اصل پنجم قانون اساسى چه مخالفت ها شد و چه جار و جنجال ها به پا کردند و بحمدالله تعالى موفق نشدند مأموریت خود را انجام دهند و اخیراً با همین تعیین خبرگان نیز مخالفت کردند و سم پاشى نمودند و بحمدالله با شکست مواجه شدند. و امروز هم شما نباید از کید ساحران و وسوسه خنّاسان، غافل باشید! راه خود را با قدرت الهى و تعهّد به اسلامِ بزرگ و قوّت ایمانى و روحى ادامه دهید و به هیچ چیز الاّ مصالح اسلام و مسلمین فکر نکنید! و در این صورت، خداوند متعال، پشت و پناه شماست.

لازم است به رهبر محترم آتیه یا شوراى رهبرى، تذکّرى برادرانه و مخلصانه بدهم. رهبر و رهبرى، در ادیان آسمانى و اسلام بزرگ، چیزى نیست که خود به خود ارزش داشته باشد و انسان را خداى نخواسته به غرور و بزرگ اندیشى خود وادارد. آن، همان است که مولاى ما على ابن ابى طالب (ع) در باره آن گوش زد فرموده است.


اساساً، انبیاى خدا - صلوات اللَّه و سلامه علیهم - مبعوث شدند براى خدمت به بندگان خدا، خدمت هاى معنوى و ارشادى و اخراج بشر از ظلمات به نور و خدمت به مظلومان و ستم دیدگان و اقامه عدل فردى و اجتماعى. شما که خود را پیروان اصحاب وحى و اولیاى عظیم الشأن مى دانید و بحمد اللَّه هستید، خود را جز، خدمت گزار به ملت هاى ستم دیده، ندانید! و باید بدانید که تبه کاران و جنایت پیشگان، بیش از هر کس، چشم طمع به شما دوخته اند و با اشخاص منحرف نفوذى در بیوت شما، با چهره هاى صد در صد اسلامى و انقلابى، ممکن است خداى نخواسته، فاجعه به بار آورند و با یک عمل انحرافى، نظام را به انحراف کشانند و با دست شما، به اسلام و جمهورى اسلامى سیلى زنند.

اللَّه اللَّه در انتخاب اصحاب خود!
اللَّه اللَّه در تعجیلِ تصمیم گیرى، خصوصاً در امور مهمّه!

باید بدانید و مى دانید که انسان، از اشتباه و خطا مأمون نیست. به مجرد احراز اشتباه و خطا، از آن برگردید و اقرار به خطا کنید که آن، کمال انسانى است و توجیه و پافشارى در امر خطا، نقص و از شیطان است.
در امور مهمّه، با کارشناسان مشورت کنید و جانب احتیاط را مراعات نمایید!
این جانب، مطالبى را در سى صفحه به عنوان وصیت نوشته ام و یک نسخه آن را در مجلس مبارک خبرگان، امانت مى گذارم که پس از مرگ این جانب منتشر خواهد شد.
از خداوند متعال، عاجزانه مسئلت مى نمایم که اسلام بزرگ را عظمت بیشتر بخشد! و توفیق وحدت را براى حفظ کیان اسلام و کشورهاى اسلامى، نصیب ملت هاى اسلامى فرماید! و جمهورى اسلامى را هر چه بیشتر تقویت نماید! و ما را مورد عنایت حضرت بقیة اللَّه - عجّل اللَّه فرجه الشریف و روحى لمقدمه الفداء - قرار دهد!

والسلام على عباد اللَّه الصالحین.
22 تیرماه 1362 /2 شوال المکرم 1403
روح الله الموسوى الخمینى
اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323