منوی اصلی

طه محمدی، غیاث ‏الدین

اعضای پنجمین دورهاعضای چهارمین دوره

این‏جانب غیاث الدین طه محمدى، فرزند عباسعلى، به شماره شناسنامه 322، صادره از فامنین همدان، در سال 1326 در خانواده‏اى مذهبى در روستایى دوردست و بسیار محروم متولد شدم. در سن پنج سالگى روانه مکتبخانه قدیمى روستا شدم، به دلیل دوردستى و محرومیت، هیچ‏گونه آموزشگاهى آن‏جا وجود نداشت.

پس از چند سال که تقریباً خواندن و نوشتن را در حد پایین یاد گرفته بودم، توسط برادر بزرگ‏ترم، حضرت مستطاب حاج شیخ على محمدى، پدر بزرگوار شهید گرانقدر مرتضى محمدى، به‏منظور تحصیل علوم حوزوى به شهر مقدس قم اعزام شدم. حدساً ایشان آثار نبوغ و استعداد بالایى در وجود بنده مشاهده مى‏کرده است که بسیار مجدانه اصرار داشت حضرت والد موافقت کند تا این‏جانب در کنار اخوى درس بخوانم، ولى متأسفانه از یک طرف، به دلیل نداشتن سواد دبستانى و دبیرستانى و از طرف دیگر دوران طفولیت و از جهت سوم، چهار - پنج ماه در سال پرداختن به کار کشاورزى، باعث مى‏شد که آنچه خوانده‏ام، فراموش گردد و قهراً رشد محسوسى نبود، ولى در عین حال با تأکید اخوى، حدود سه سال قبل از سن تکلیف، منبر مى‏رفتم و سخنرانى مى‏کردم و روضه مى‏خواندم و بسیار دلنشین بود، اول به دلیل کودک بودن و دیگر، نبودن روحانیت اثرگذار.

جناب اخوى، جامع المقدمات را شخصاً خود به من درس دادند و بسیار دقیق و سخت‏گیر بودند، به‏طورى که من تمام جامع المقدمات را قبل از سن تکلیف تدریس کردم، نه یک‏بار، بلکه چند بار. در آن اوان، من حس مى‏کردم با این‏که هم‏مباحثه‏اى‏هاى من روحانى‏زاده بودند و پدر و مادر من مطلقاً سواد نداشتند و با این که در طول سال، ناچار بودم چهار - پنچ ماه به کار سنگین کشاورزى بپردازم، در عین حال از همدرسى ها جلوتر بودم و همین مشوق من بود. ولى متأسفانه اخوى به دلیل گرفتارى شخصى خود، مرا رها کرد و اساتید فقط درس مى‏گفتند، اما درس را تحویل نمى‏گرفتند و این باعث شد که در پایه درس در کتاب هاى سیوطى، حاشیه و معالم دچار ضعف باشم. به هر حال، سیوطى و حاشیه و معالم را به طور پراکنده خواندم و ضعف عمده‏اى مرا رنج مى‏داد و آن این‏که در گوش‏دادن به درس استاد، خیلى ضعیف بودم، ولى چون به صورت مرتب تقاضا مى‏شد که کتاب‏هاى رتبه‏هاى پایین‏تر را درس بگویم، درس گفتن مرا مجبور مى‏ساخت که بالاخره آنچه را در سر درس ندانسته‏ام، در مطالعه ولو با زحمت فراوان، کشف کنم. درس گفتن در جبران ضعف‏ها به من خیلى کمک کرد، به‏طورى که از جامع المقدمات تا کفایه را تدریس کردم، منتهى بعضى کتاب ها را چند بار و برخى کتاب ها را کم‏تر.

اینک به فضل پروردگار متعال و با عنایت ویژه حضرت بقیة الله(عج)، بیش از پنجاه سال است که تدریس مى‏کنم و چون خداى متعال، عشق این عمل مقدس را در وجودم به ودیعه گذارده است، هرگز از درس گفتن خسته نمى‏شوم. بلکه فن تفریح و رفع خستگى، همانا درس گفتن است، به‏طورى که در وضع فعلى که مسئولیت نمایندگى رهبر معظم انقلاب در استان را بر عهده دارم و مراجعات و انتظارات بیش از حد وجود دارد، حتى استان‏هاى مجاور هم توقعاتى دارند، امّا بحمدالله در حوزه علمیه همدان، روزى سه درس سنگین دارم، نهایة الحکمه علامه، خارج فقه و حکمة متعالیه جناب صدر المتألهین و خداى منان را بر این موهبت بزرگ، بى‏نهایت شاکرم.

مطلب قابل ذکر دیگر این‏که چون به‏طور موهبتى، داراى نطق و بیان خوبى هستم و به قول عارف خطه شیراز جناب حافظ: «این همه شهد و شکر از سخنم مى‏ریزد»، بحمدالله در عرصه منبر و تبلیغ و ترویج معارف دین، بسیار موفق بوده و هستم. استقبال بیش از حد اقشار مختلف مردم، به‏خصوص قشر دانشجو، دانشگاهى و روحانى، باعث شده است که علاوه بر دروس حوزه، در اکثر مناسبت ها سخنرانى داشته باشم به حدى که فرصت مطالعه را به کلى سلب کرده است و خداى ذوالفضل العظیم را بر این موهبت بزرگ، بى‏نهایت امتنان دارم.

اساتید

اسامى اساتید بزرگوارى که از فیض وجود آنها بهره‏مند شده‏ام به شرح زیر است:

دروس لمعه و قوانین را در محضر مرحوم آیةالله ستوده، سیدابوالحسن حسینى بابلى و آیةالله اعتمادى خواندم. رسائل را در محضر آیةالله نورى همدانى و آیةالله اعتمادى تلمذ کردم. مکاسب را از محضر مرحوم آیةالله مشکینى، فاضل لنکرانى، خزعلى و اندکى آقاى منتظرى استفاده کردم.

کفایتین را در محضر حضرت آیةالله سلطانى بروجردى استفاده کردم و اولین بار که در حوزه درس خارج شرکت کردم، در درس حضرت امام خمینى بود که معظم‏له تازه از زندان آزاد شده بود و چون درس ایشان خیلى دلنشین بود با علاقه‏اى وافر حضور پیدا مى‏کردیم، تا این‏که تبعید، آن وجود سراسر شور را از ما گرفت. آن علاقه فراوان و آن عشق آتشینى که ما به آن حضرت داشتیم و آن بیان و تحقیق بدیع آن فقیه نامدار، در همه جا وجود نداشت و ناچار در حوزه درس خارج فقه و اصول استاد بزرگوار آیةالله میرزا هاشم آملى شرکت کردم و به‏طور پراکنده از درس مرحوم آیات گلپایگانى، شریعتمدار و آقا مرتضى حائرى، آن هم خیلى کم استفاده کردم.

منظومه حکمت را در محضر شهید بزرگوار دکتر مفتح همدانى و خیلى محدود، درس اسفار مرحوم علامه طباطبایى را درک کرده و عمدتاً دروس اسفار را در خدمت استاد بزرگوار آیةالله جوادى آملى و علامه شهید مطهرى و علامه حسن‏زاده آملى طى کرده و دروس عرفان نظرى را عمدتاً در محضر علامه بزرگوار حسن‏زاده شرکت نمودم، مثل فصوص الحکم ابن عربى و مصباح الانس ابن فنارى و تمهید القواعد را با نوار درس علامه جوادى، گوش کرده‏ام.

حکم امامت جمعه

به فضل پروردگار متعال از آغازین روزهایى که انقلاب مقدس اسلامى از طرف معمار کبیر انقلاب، امام خمینى؛ کلید خورد، به صورت مستمر در جریان انقلاب بودم و بحمدالله هیچ‏گونه انحرافى رخ نداده است و در این راه، سختى ها و مشکلات زیادى را متحمل شدم، مثلاً در راهپیمایى‏ها و مسافرت‏هاى تبلیغى، همیشه مورد ضرب و شتم قرار مى‏گرفتم یا در معرض تهدید و زندان قرار داشتم تا این‏که در سال 1361 از دفتر حضرت امام؛ به عنوان امام جمعه شهر فامنین منصوب شده و در آن‏جا موفق به تأسیس مدرسه علمیه حضرت امیرالمؤمنین(ع) شدم که امروز بحمدالله صدها طلبه فاضل و گرانمایه تربیت شده‏اند و همچنین مدرسه علمیه الزهرا(س) را براى بانوانى که طالب تحصیل علوم حوزوى هستند، پایه‏گذارى کرده‏ایم.

زمانى که ما به عنوان امام جمعه آن شهر محروم، معرفى شدیم، منطقه یک‏جا در آتش نفاق و اختلافات مى‏سوخت و گرفتارى ها و عقب‏ماندگى ها به‏گونه‏اى بود که حتى مدرسه راهنمایى دخترانه وجود خارجى نداشت، ولى با زحمات بسیار، مدرسه راهنمایى و بعداً دبیرستان دخترانه تأسیس گردید و بحمدالله امروز صدها دختر خانم متدین در حوزه علمیه و دانشگاه‏ها، درس خوانده و مدرک گرفته‏اند.

در سخت‏ترین شرایط دوران جنگ و دفاع مقدس با امکانات زیر صفر، آن‏هم به‏طور موقت، باید حوزه علمیه برادران و خواهران را اداره مى‏کردم و در حوزه مقدسه علمیه قم، هر روز چهار درس سنگین مى‏گفتم، علاوه بر این‏که مراسم سنگین استان، مثل یادواره شهدا، ایام الله و اجراى برنامه فارسى و ترکى در رادیو و تلویزیون استان هم، به ما محول شده بود.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323