منوی اصلی

سلطانی، سید محمد باقر

اعضای اولین دورهاعضای دومین دوره

 آیةاللّه آقاى حاج سیّد محمد باقر سلطانى طباطبائى از چهره‏ هاى مشهور علم و فضیلت و تقوا و از مفاخر اساتید حوزه‏ علمیّه قم به شمار مى‏رفت. معظّمٌ‏له به سال 1328 - که به صحّت نزدیک‏تر است - یا 1332قمرى در بروجرد در بیت سیادت و ریاست و دانش دیده به جهان گشود. پدرش، آیةاللّه آقاى حاج سیّد على اصغر سلطان العلما بروجردى (م 1342 ق.) فرزند حجّةالاسلام مرحوم حاج آقا مهدى طباطبائى از علما و بزرگان بروجرد بوده است.
فقید سعید علاوه بر فضیلت علم و شرافت تقوا، از خاندانى بزرگ که از مفاخر شیعه بوده اند، برخوردار بود. وى عمّه زاده آیةاللّه العظمى بروجردى و داماد آیةاللّه العظمى سیّد صدرالدّین صدر بود و با مرحوم آیةاللّه العظمى حاج آقا حسین قمى و حضرت امام خمینى، قرابت سببى داشت.
معظّمٌ‏له پس از پشت سرنهادن دوران کودکى و نوجوانى و فراگرفتن مقدّمات و سطوح اوّلیّه در شهر بروجرد، به سال 1348قمرى‏به حوزه علمیّه قم آمد و دانش معقول و منقول را در مدّت هفت سال از محضر پرفیض حضرات آیات‏عظام حاج سیّد صدرالدّین صدر، آقا سیّد محمد تقى خوانسارى و میرزا محمد على شاه‏آبادى فراگرفت. سپس در سال 1355قمرى ره‏سپار حوزه علمیّه نجف اشرف شد و حدود دو سال از محضر آیات عظام سیّد ابوالحسن اصفهانى، آقا ضیاء عراقى و شیخ محمد حسین اصفهانى بهره برد و در سال 1357قمرى به بروجرد بازگشت. در سال 1358قمرى به مشهد مقدّس مشرّف شد و حدود ده ماه از بحث‏هاى فقهى، کلامى و تفسیرى آیةاللّه حاج میرزا مهدى اصفهانى استفاده کرد و مبانى علمى خویش را استوار ساخت. در سال 1359قمرى به قم آمد و به تدریس سطوح عالى (رسائل، مکاسب و کفایه) پرداخت و در کنار آن در دروس فقه و اصول و جلسات استفتاى آیةاللّه العظمى بروجردى شرکت جست و سخت مورد توجّه آن فقیه بزرگ قرارگرفت.
مجلس درسش آکنده از فضلا و طلّاب بود. بسیارى از شاگردان ایشان اکنون در شمار مراجع معظّم تقلید، اساتید حوزه علمیّه قم، امامان جمعه و جماعت، علماى بلاد و مسئولان خدمت‏گزار مملکت اسلامى به شمار مى‏روند.
معظّمٌ‏له داراى متانت رفتار و سلامت کردار بود و برحفظ نفس خود از محرّمات و مکروهات وانجام مستحبات پاى مى‏فشرد. درانجام حوایج طلّاب و مؤمنان کوشا بود و از نام و نشان و شهرت،گریزان، و از هر فرصتى براى خدمت به دیگران بهره مى‏برد. سال‏هاى طولانى عمر شریفش را یک‏سره به تحصیل، تدریس، تألیف، اقامه جماعت (در مسجد ملّا جعفر بازار) و راهنمایى مؤمنان و حلّ مشکلات مردم پرداخت. در اوّلین دوره مجلس خبرگان قانون‏اساسى به نمایندگى مردم استان لرستان برگزیده شد و بر مواد قانون‏اساسى نظارتى دقیق اعمال کرد و هماره از انقلاب اسلامى و رهبرى امام راحل پشتیبانى نمود.
تألیفات
1.رسالة فى الاستصحاب؛ 2.رسالة فى المطلق و المقیّد؛ 3.رسالة فى الخیارات؛ 4.الفوائد الفاطمیّة فى الاصول (که این کتاب را به نام حضرت فاطمه معصومه(س) نام نهاده است)؛ 5.رساله‏اى در شرح منظومه فقهى، نوشته علّامه میرزا محمد تنکابنى؛ 6.رساله ‏اى در ادبیّات تنکابنى.
سرانجام پس از 85 سال زندگى پرافتخار، در عصر روز شنبه 31 خرداد 1376 (پانزدهم صفر1418) بدرود حیات گفت. با اعلام خبر وفات او، پیام‏هاى متعدّد در بزرگ‏داشت مقام علمى و عملى‏اش از سوى مقام معظّم رهبرى، مراجع عالى‏قدر تقلید، شخصیّت‏هاى مختلف کشورى صادر شد و در استان لرستان سه روز عزاى عمومى اعلام گردید و پیکر پاکش، پس از یک تشییع با شکوه در قم و نماز آیةاللّه فاضل لنکرانى بر آن، در جوار مرقد حضرت امام خمینى - طاب‏ثراه - به خاک سپرده شد و جهانى از علم و عمل را با خود، قرین خاک ساخت.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323