منوی اصلی

عبادی، سید مهدی

اعضای اولین دورهاعضای دومین دورهاعضای سومین دوره

  آیت‌الله سید مهدی‌ عبادی‌ در سال‌ ۱۳۱۵ ش‌ در شهر «خوسف‌» از توابع‌ بیرجند در خانواده‌ای‌ روحانی‌ به‌‌دنیا آمد. پدرش‌ حجت‌الاسلام‌ آقا سید حیدر در تمامی‌ دوران‌ تحصیل‌ به‌ تبلیغ‌ پرداخت‌ و در عین‌ حال‌ برای‌ امرار معاش‌ به‌ شغل‌ کشاورزی‌ مشغول‌ بود و حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ خوسف‌ را تأسیس‌ کرد. مادرش‌ نیز نوه‌ی‌ مرحوم‌ آیت‌الله حاج‌ میرزا علی‌ خوسفی‌ بود.

آیت‌الله عبادی‌ دوران‌ ابتدایی‌ را در دبستان‌ «ابن‌حسام‌ خوسفی‌» گذراند و پس‌ از طی‌ دوران‌ ابتدایی‌ وارد حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ خوسف‌ شد. پس‌ از دو سال‌ به‌ بیرجند رفت‌ و در مدرسه‌ی‌ «معصومیه‌» به‌ تحصیل‌ پرداخت‌. بعد از دو سال‌ اقامت‌ در این‌ شهر به‌ مشهد مقدس‌ عزیمت‌ نمود و مدت‌ ۱۳ سال‌ در حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ این‌ شهر به‌ تحصیل‌ پرداخته‌ و از محضر ادبا و اساتید فراوانی‌ از جمله‌ آیات‌: میلانی‌، مجتبی‌ قزوینی‌، وحید خراسانی‌، میرزا جواد آقا تهرانی‌، مدرس‌ یزدی‌ و شیخ‌هاشم‌ قزوینی‌ کسب‌ فیض‌ نمود. وی‌ در سال‌ ۱۳۴۴ ش‌ به‌ نجف‌اشرف‌ مشرف‌ شد و در مدرسه‌ی‌ حضرت‌ آیت‌الله ابوالقاسم‌ خوئی‌ به‌ تحصیل‌ پرداخت‌ و در آن‌ شهر از محضر آیت‌الله وحید خراسانی‌ و امام‌ خمینی‌ بهره‌ برد. هم‌زمان‌ با تحصیل‌ در نجف‌ و پس‌ از آن‌ به‌ نمایندگی‌ از آیت‌الله وحید خراسانی‌ به‌ کشور کویت‌ رفت‌ و به‌ رتق‌ و فتق‌ امور شیعیان‌ آنجا پرداخت‌.

آیت‌الله عبادی‌ همزمان‌ با آغاز نهضت‌ امام‌ خمینی‌ به‌ صف‌ مبارزین‌ پیوست‌ و در صحنه‌های‌ مختلف‌ انقلاب‌ حاضر بود و در وقایع‌ نقاط‌ مختلف‌ کشور، به‌ویژه‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ سهم‌ مهمی‌ داشت‌. وی‌ در آن‌ هنگام‌ که‌ برخی‌ از روحانیون‌ سیاسی‌ ممنوع‌المنبر و ممنوع‌الخروج‌ بودند، به‌ دستور آیت‌الله خامنه‌ای‌ به‌ ایراد سخنرانی‌ در مسجد گوهرشاد مشهد پرداخت‌ و زمینه‌ را برای‌ فعالیت‌ دیگر خطبا و سخنرانان‌ در آنجا آماده‌ کرد.

بعد از انقلاب‌ در سال‌ ۱۳۵۹ از طرف‌ امام‌ خمینی‌ به‌ امامت‌ جمعه‌ی‌ زاهدان‌ و نماینده‌ی‌ ایشان‌ در سیستان‌ و بلوچستان‌ منصوب‌ شد. وی‌ در آن‌ خطه‌ به‌ وحدت‌ شیعه‌ و سنی‌ همت‌ گماشت‌ و به‌ مبارزه‌ با ضد انقلابیون‌ پرداخت‌.

آیت‌الله سید مهدی‌ عبادی‌ از طرف‌ مردم‌ استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ در دوره‌ی‌ اول‌ و دوم‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ حضور داشت‌ و سرانجام‌ از طرف‌ آیت‌الله خامنه‌ای‌ به‌ عنوان‌ امام‌ جمعه‌ی‌ مشهد مقدس‌ در سال‌ ۱۳۷۲ منصوب‌ شد و به‌ عنوان‌ نماینده‌ی‌ مردم‌ استان‌ خراسان‌ در سومین‌ دوره‌ی‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ حضور یافت‌ . وی‌ در اسفند ۱۳۸۳ در مسیر بیرجندـ مشهد در فیض‌آباد دچار حادثه‌ی‌ تصادف‌ رانندگی‌ شد و به‌ علت‌ شدت‌ جراحات‌ در بیمارستان‌ بستری‌ شد و در حالی‌ که‌ حالشان‌ رو به‌ بهبودی‌ بود، در همان‌ بیمارستان‌ دچار حمله‌ی‌ قلبی‌ شد و در سن‌ ۶۹ سالگی‌ دار فانی‌ را وداع‌ گفت‌.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323