منوی اصلی

طاهری، سید حبیب الله

اعضای تدوین قانون اساسیاعضای دومین دورهاعضای سومین دوره

 سید حبیب الله طاهری در سال 1309 ش. در شهرستان گرگان متولد شد وی پس از گرفتن مدرک ششم ابتدایی جهت تحصیل علوم دینیه به مدرسه سادات و سپس به مدرسه آقا محسن گرگان وارد شد و پس از سه سال تحصیل مقدمات علوم اسلامی در سال 1325 ش. به حوزه علمیه قم عزیمت نمود و هشت سال در قم به فراگیری سطح و سطح عالی حوزه پرداخت. در سال 1333 برای کسب مدارج عالی به حوزه نجف اشرف مشرف شد. ایشان پس از هشت سال تلاش در این حوزه مقدسه در سن 30 سالگی به درجه اجتهاد نائل آمد و از آیات عظام مرحوم آیت الله العظمی شاهرودی، آیت الله العظمی سید محمد باقر زنجانی و مرحوم آیت الله العظمی میرزاهاشم آملی مدرک اجتهاد دریافت نمود. پس از اخذ مدرک اجتهاد 10 سال دیگر در نجف به تحصیل و تحقیق پرداخت. وی همچنین در کنار فقه و اصلو فلسفه را نیز از اساتید فن آموخت. آقای طاهری از شاگردان خاص آیت الله العظمی شاهرودی محسوب می‌شود که معظم‌له در برخی از مسائل اجتماعی با وی مشورت می‌نمود. آقای طاهری پس از 17 سال اقامت در حوزه علمیه نجف در سال 1350 به زادگاه خود شهرستان گرگان مراجعت و از آن زمان تاکنون در میان مردم منطقه به ارشاد و تبلیغ و در حوزه علمیه گرگان به تدریس علوم دینی مشغول می‌باشد. ایشان فعالیتهای فرهنگی اجتماعی مختلفی داشته‌اند که می‌توان به برخی از آنها منجمله تولیت و تجدید بنای مدرسه علمیه امام صادق گرگان، امام جماعت مسجد الرضا، آذربایجانیها، تدریس معارف اسلامی در دانشگاه علوم کشاورزی جنگل در قبل انقلاب بصورت رایگان، برقراری کلاسهای تفسیر و عقاید برای اقشار مختلف مردم اشاره نمود.

مبارزات سیاسی قبل از انقلاب ایشان با تکثیر اعلامیه‌های حضرت امام خمینی1 شروع شد که به کمک فرزندانش بویژه فرزند شهیدش حجت الاسلام سید محمد طاهری در سطح منطقه انجام می‌گرفت.

با شروع نهضت امام خمینی1 در سال 56 و قیام مردم قم آقای طاهری با سخنرانی تند علیه رژیم در چهلم شهدای قم در مسجد گلشن حرکت جدیدی در مبارزات مردم گرگان و منطقه ایجاد نمود و پس از آن نیز در چهلم شهدای تبریز و مسجد جامع یزد به ایراد روشنگری و سخنرانی پرداخت که این سخنرانیها باعث راهپیمائی مردم گرگان در روز 15 خرداد 57 گردید که عوامل ساواک ایشان را در شب 16 خرداد بازداشت و پس از چند روز نگهداری در زندان به یاسوج تبعید و از آنجا به شهرهای انارک، نائین و سقز منتقل نمود.

ایشان اولین تبعیدی از بین علماء استان مازندران بود وی پس از اتمام ایام تبعید به منطقه مراجعت نمود که با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه شد وی در مراسم استقبال در کردکوی سخنرانی بیادماندنی علیه رژیم شاه انجام داد.

پس از پیروزی انقلاب مسئولیتهای مختلفی را عهده دار بودند که می‌توان به برخی از آنها اشاره نمود؛

1- مسئولیت یکی از کمیته‌های انقلاب اسلامی

2- نمایندگی خبرگان قانون اساسی استان مازندران به همراه شهید آیت الله هاشمی نژاد، آیت الله جوادی آملی، آیت الله کریمی و آقای دکتر علی قائمی.

3- عضویت در کمیسیون قوه مجریه مجلس خبرگان قانون اساسی که اصل ولایت فقیه در این کمیسیون مطرح و ایشان از مدافعان سرسخت این اصل بود.

4- نمایندگی مجلس خبرگان رهبری استان مازندران

5- عضو و سخنگوی جامعه روحانیت استان مازندران.

از ویژگیهای شخصی ایشان؛

- حافظ قرآن

- شهید زنده و جانباز انقلاب اسلامی که توسط منافقین مورد حمله قرار گرفت و در همین ترور یکی از طلاب نیز به شهادت رسید

- پدر شهید مفقودالاثر حجت الاسلام سید محمد طاهری لیسانسیه الهیات

- تسلط کامل به زبان عربی

- علاقه شدید به ورزش

- مشرف شدن بیش از هفت بار با پای پیاده از نجف به کربلا جهت زیارت اباعبدالله الحسین7

- و همچنین هفت بار زیارت علی ابن موسی الرضا با پای پیاده از گرگان به مشهد را می‌توان نام برد.

 

ایشان در 77 سالگی در صبح روز شنبه عید سعید غدیر خم 18 ذی الحجه 1428 قمری( 8 دی 1368 شمسی) پس از یک دوره بیماری کبد چشم از جهان فرو بست و پیکر پاکش صبح روز یکشنبه با حضور هزاران نفر از از مردم و علمای استان های گلستان و مازندران تشییع و پس از نماز آیت الله سید محمدرضا میبدی بر آن در صحن امامزاده عبدالله به خاک سپرده شد.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323