منوی اصلی

زاهدی، عبدالقادر

اعضای سومین دوره

تولد و دوران کودکی

عبدالقادر زاهدی ، فرزند عبدالله در سال 1325 قمری (زاده 1325 در آب باره ،کردستان - مرگ 28 آذر 1384 در سقز) وی از عرفا و اندیشمندان بزرگ اهل سنت به شمار می آمد در روستاى آب باره شهرستان سقز دیده به جهان گشود. یکی از اصلی ترین مشوفق های وی برادر او احمد زاهدی بوده است که در دوران تحصیل باعث موفقیت روز افزون وی گشت ، شجرنامه وی از گفتار و زبان خود ایشان : پدرم شیخ عبداللّه فرزند شیخ شمس الدّین فرزند شیخ حسین فرزند شیخ شهاب الدّین فرزند شیخ حسن فرزند شیخ مطهّر الدّین فرزند شیخ محمود فرزندشیخ محمد فرزند شیخ ابراهیم البستى الملقّب بالصادق و الزاهد مرشد درطریقه سهره‏وردیّه فرزند شیخ میکائیل فرزند شیخ احمد فرزند شیخ اسماعیل‏فرزند شیخ محمد فرزند شیخ حسن فرزند شیخ زکریا المهاجرى. این‏سلسله متصل مى‏شود به حضرت طلحه فرزند عبداللّه الشهید الحسینى فرزند حسن افطى فرزند على اصغر فرزند على اوسط زین العابدین المکنّى بأبى الأئمّه فرزند امام حسین الملقّب بسیّد الشهدا المکنّى بأبى عبداللّه فرزند الامام على(ع) فرزند أبى طالب. مادرم فاطمه بنت شیخ شهاب الدّین فرزند شیخ حسین عموزاده پدرم مى‏باشد. دوران کودکى را در روستاى آب باره با اشتغال به دروس قرآن در خدمت والد ماجدم گذراند.

وضعیّت خانوادگى

شجره نامه خانواده عبدالقادر زاهدی به عارف معروف منطقه مرحوم شیخ حسن مولان آبادى مى‏باشند. وى کسى است که حدود سى‏صد سال قبل در مدّت ده سال یک جلد قرآن خطّى نفیس مجلّل به تجاوید و ترجمه به خطّى منتها درجه زیبا نوشته و به مدینه منورّه برده و از روى قرآن‏هاى خطّى صدر اسلام مطابقت کرد و حرف به حرف آن را تصحیح نموده و به «امّ القرآن» مشهور است که فعلاً در قریه مولان آباد موجود و محلّ زیارت عام و خاص است. رضا خان پدر قلدر پهلوى اوّل دو مرتبه مأمور فرستاد که این قرآن نفیس خطّى نامى را به تهران ببرند؛ خدا توفیقش نداد و قرآن محفوظ مانده و در سال 1369شمسى این قرآن نفیس خطّى به دست عدّه‏اى سارق به سرقت رفت که با تلاش مأموران کمیته بوکان در کرج کشف شد. و به محلّ اصلى خودش قریه مولان آباد بازگشت داده شد و اکنون مانند سابق زیارتگاه اهل منطقه است.

جوانی و تحصیلات

درس خواندن را در مدارس دینى سنّتى از روستاى آیچى واقع در غرب شهرستان سقّز شروع کردو جامع المقدّمات را نزد مرحوم ملّا احمد افشارى - که عالمى بسیار ورع و متّقى بود - آغاز کردم و سپس در خدمت مرحوم ملّا عصام الدّین ماجدى مدرّس روستاى گوره قلعه و نیز مرحوم شیخ حسین رضوان بستى ادامه تحصیل داد. آن‏گاه از مدرسه علمیّه گوره قلعه به قریه بغده کسرى‏ واقع در بین شهرستان سقّز و شهرستان بوکان نقل مکان نمود و در محضر ملّا على ربّانى به تحصیل علم منطق اشتغال پیدا کرد و بعد از مدتى به قریه مرخوز واقع در شمال غربى سقّز نقل مکان نمود و در و محضر مرحوم شیخ ملّا کامل نقشبندى به تحصیل ادامه‏ داد و چون در آن زمان حوزه علمیّه‏اى در استان کردستان وجود نداشت، ایشان‏در مدارس سنّتى که بیش‏تر در روستاها دایر و پر رونق بود تدریس مى‏کرد.آن‏گاه به قریه هیجانان واقع در جنوب شهرستان سقّز انتقال نمود و درمحضر مرحوم ملّا محمد ملّا داوود مشغول تحصیل کتاب عقاید نسفى شد و بعداز مدتى از آن‏جا به قریه درّه زیارت سُفلى‏ آمد و در محضر ملّاحسن‏ادیبى به تحصیل علم آداب و بلاغت اشتغال پیدا کرد و از آن‏جا به منطقه‏ مریوان نقل مکان کردو در محضر علّامه عصر، عارف مشهور مرحوم ملّا باقر بالک به تحصیل علوم معقول و منقول پرداخت و، از تحصیل علوم متداوله عصر فارغ شد و به اجازه نامه افتا و تدریس از ایشان و از دست حضرت شیخ علاء الدّین که‏مرشد طریقه نقشبندیه و سرپرست حوزه علمیّه میاره واقع در خاک کردستان عراق بودنایل و مفتخر شد و پس از آن به تدریس و افتا طبق راجح مذهب امام شافعى مشغول ‏شد.

کتابهای مطالعه شده

عوامل‏جرجانى، اظهار،جامى، فریده، تصریف زنجانى، تصریف ملّا على حسام‏کاتى، فنارى و حاشیه ملّاعبداللّه،گلنبوى برهان، مختصر المعانى، شرح عقایدنسفى، شرح عقاید ملّا جلال الدّین دوّانى، تهذیب الکلام در فقه شافعیّه، منهاج‏الطالبین و شروح آن، مغنى محتاج، نهایة الطالبین و کتاب قاضى‏لارى در فلسفه.

عوامل مؤثر در زندگى

اعتقاد خانواده به علماى دین و ترویج رسالت الهى از یک سو و تشویق اساتید و دل‏سوزى آنان نسبت به از سوى دیگر، عواملى بودند که عبدالقادر زاهدی به دروس حوزه تشویق کردند.

فعّالیّت فرهنگى

مطالعه بر کتاب‏هاى متفرّقه در علم منطق، بلاغت و کلام. هم‏چنین نوشتن رساله‏هاى مختلف در موضوعات گوناگون که هنوز به چاپ نرسیده است. از جمله کارهاى فرهنگى دیگر تدریس دروس حوزوى بود که از سال 1330تا سال ١٣٦٢ شمسى ادامه داشت. از سال 1362شمسى بر اثر فشار ضدّ انقلاب و بى ثباتى منطقه به شهرستان سقّز مهاجرت نمود. در آن‏جا نیز ضمن تدریس در مسجد دارالاسلام شریف آباد، امام جماعت مسجد هم بود و اکنون نیز در مدرسه علوم دینى امام شافعى و نیز در مدرسه علوم دینى مسجد ملّا ابراهیم به تدریس اشتغال داشت.

مسئولیّت ها

ترویج مذهب و مسائل اسلامى در منطقه حضور پنج دوره در شوراى روحانیّت شهرستان سقز به عنوان مفتى در مذهب شافعى امامت جمعه و نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323