منوی اصلی

جلسه مشترک هیئت رییسه و رؤسای کمیسیونهای مجلس خبرگان رهبری

تاریخ انتشار: 1393/04/04    
جلسه مشترک هیئت رییسه و رؤسای کمیسیونهای مجلس خبرگان رهبری
جلسه مشترک هیئت رییسه و رؤسای کمیسیونهای مجلس خبرگان رهبری بر اساس تبصره 2 ماده 15 آیین نامه داخلی این مجلس عصر روز چهارشنبه چهارم تیرماه در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری - دفتر تهران - برگزار شد.

جلسه مشترک هیئت رییسه و رؤسای کمیسیونهای مجلس خبرگان رهبری بر اساس تبصره 2 ماده 15 آیین نامه داخلی این مجلس عصر روز چهارشنبه چهارم تیرماه در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری - دفتر تهران - برگزار شد.

این تبصره مقرر می دارد: «هیئت رییسه مجلس خبرگان ، موظف است در فاصله دواجلاسیه عادی خبرگان – که معمولا در شهریور ماه و اسفند ماه هر سال برگزار می شود - ، حداقل دو ماه قبل از اجلاس رسمی خبرگان، یک جلسه با حضور اعضای هیئت رییسه و رؤسای کمیسیونها و پنج نفر از خبرگان به تشخیص هیئت رییسه برای بررسی و تبادل نظر در خصوص مسائل مهم مربوط به خبرگان و ایجاد هماهنگی و تنظیم عملکرد کمیسیونها تشکیل و گزارش جلسه را در اولین اجلاس رسمی خبرگان مطرح نماید.»

این جلسه که ششمین جلسه از سری جلسات هیئت رییسه و رؤسای کمیسیونهای دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری بود با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید کار خود را آغاز کرد.

اداره این جلسه به دلیل کسالت و بیماری آیة الله مهدوی کنی؛ ریاست مجلس خبرگان توسط نایب رییس این مجلس؛ آیت الله هاشمی شاهرودی انجام شد.

آیت الله هاشمی شاهرودی، پس از تشریح روند درمان آیت الله مهدوی کنی و آرزوی سلامتی و شفاء کامل برای ایشان به تشریح حوادث منطقه، به ویژه حوادث عراق و هجوم وحشیانه گروه تکفیری داعش به این کشور اسلامی پرداخت.

نایب رئیس مجلس خبرگان با اشاره به انتخابات آزاد عراق و تبلور دموکراسی و مردم سالاری در این کشور بر نتافتند این انتخابات از سوی دشمنان و معاندین را یکی ازدلایل مهم اجرای نقشه های شومی همچون حملات داعش و عملیاتهای انتحاری و سلب امنیت و آسایش مردم و دولت عراق ارزیابی کرد و افزود: «سردمداران آمریکا و غرب که دست به سرنگونی صدام زدند توقع نداشتند دولتی شیعی در این کشور قدرت را در دست بگیرد لذا از ابتدا با دولت نوری المالکی مخالفت می کردند؛ هر چند عناصر داخلی اینها همچون پس مانده های حزب بعث و بعضی قومیت های مخالف و تجزیه طلب در کشور عراق نیز در قدرت گرفتن داعش بی تأثیر نبودند».

وی جریانات مخالف دولت شیعی عراق را به سه گروه تقسیم کرد و در تحلیلی، تجزیه عراق و استقلال کردستان عراق را یکی از اهداف و توطئه های گروه های تروریستی در عراق ارزیابی نمود و گفت: «این گروه ها با نیت ناکارآمد جلوه دادن حکومت نوری المالکی نقشه های دشمن و مخالفین را در این کشور به اجرا در آورند تا دولت را مجبور به پذیرش برخی خواسته های نامشروع خود گردانند و در نهایت دولت شیعه راناکارآمد و متزلزل جلوه دهند و این کشور را به قبل از به وجود آمدن وضع موجود و قدرت گرفتن شیعیان برگردانند.» ایشان در ادامه موضع گیری به موقع و دقیق مرجعیت شیعه و علمای اهل سنت و دعوت به وحدت تمام مذاهب و قومیت های عراقی را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود:

«این موضع گیری به موقع مرجعیت و علمای اهل سنت مورد توقع آن سه ضلع شوم توطئه گر نبود، چرا که این دعوت عمومی مرجعیت ، موجب قیام مردمی علیه تروریستها و غالفگیری گروه های تروریستی شد و موجب عقب گرد و تغییر موضع گروه های مخالف و حتی آمریکایی ها گردید».

نائب رییس مجلس خبرگان رهبری، موضع گیری مناسب رهبر معظم انقلاب و سخنانی که در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه ایراد کردند را نیز یکی از عوامل اثر گذار در عرصه سیاست داخلی کشور عراق دانست و ادامه داد: «تشکیل دولت وحدت ملی با محوریت شیعیان و وفاق تمام قومیت های عراقی خلاف توقع آمریکایی ها و دشمنان استقلال این سرزمین اسلامی ارزیابی می شود. لذا بحث تجزیه عراق به 3 بخش را مطرح می کنند و این امر هم مورد مخالفت علمای شیعه و سنی و عشایر عراق و هم مورد مخالفت نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبری نظام می باشد».

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی در پایان، وضعیت نظامی و ارتش عراق و کمک نیروهای مردمی و گروه هایی همچون سپاه بدر عراق را فوق العاده دانست و افزود: «وضع عراق از این جهت وضع خوبی است ، هر چند عده ای به دنبال آن هستند که وضع نظامی را بدجلوه داده و مجدداً موجبات حضور نظامی آمریکا در این کشور مظلوم را پدید آورند».

پس از ایشان، حجت الاسلام و المسلمین علی معلمی در وقتی که در اختیار داشت ضمن آرزوی سلامتی برای آیت الله مهدوی کنی ازانتخابات آینده مجلس خبرگان رهبری سخن گفت و اصلاح برخی قوانین مربوط به برگزاری انتخابات این مجلس را خواستار شد.

آیت الله عبدالنبی نمازی دیگر عضو مجلس خبرگان بود که در این نشست پس از دعابرای سلامتی کامل ریاست مجلس خبرگان رهبری، اوضاع کنونی عراق را مورد اشاره قرارداده و خواستار حمایت از مرجعیت عظام عراق و عتبات عالیات از سوی مجلس خبرگان.

آیت الله نعیم آبادی نیز پیرامون وضعیت عراق مطالبی را بیان کرد. این عضو مجلس خبرگان هم حوادث عراق را مورد ارزیابی قرار داد و در پایان نیز از راه های مبارزه با مفاسد اقتصادی سخن گفت و افزود: «باید از راهکارهای عملی مناسب برای مبارزه و جلوگیری از مفاسداقتصادی بهره گرفت».

آیتالله دری نجف آبادی از اعضای هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری نیز ضمن آرزوی سلامتی و عافیت برای آیت الله مهدوی کنی، استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان برای پرداختن به مسائل مهم جامعه همچون خانواده ، تکثیر نسل و افزایش جمعیت و .... را از سوی روحانیان و مبلغان دینی خواستار شد. وی همچنین با اشاره به روز قدس و قرار گرفتن آن در این ماه شریف هوشیاری تمام مردم و مسئولین و برگزاری هر چه بهتر این امر مهم، آنرا بسیار ضروری ارزیابی کرد. وی اهداف شوم دشمنان اسلام و مسلمین و تحرکات شیطنت آمیز گروه های سلفی و تکفیری در کشورهای اسلامی مثل سوریه و عراق را در راستای گسست بین مسلمانان تحلیل نمود و برگزاری هر چه باشکوه تر این روز عظیم (روز قدس) که دستاورد نظام مقدس جمهوری اسلامی و حضرت امام راحل است بسیار ضروری تر از سالهای گذشته دانست. ایشان همچنین یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه آیت الله بهشتی را گرامی داشت.

آیت الله سیداحمد خاتمی : در سخنانی مسأله تکثیر نسل را بسیار مهم و ضروری دانست و از دولتمردان خواست تا اگر احیانا همچنان عده ای قوانین و راهکارهای کنترل نسل را پی می گیرند مورد برخورد مناسب قرار گیرند.

آیت الله ابوالقاسم وافی نیز خواستار صدور بیانیه و حمایت مجلس خبرگان رهبری از مرجعیت شیعه عراق و اعتاب مقدسه این کشور اسلامی شد.

آیت الله عباسعلی سلیمانی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده مقام معظم رهبری در استان سیستان و بلوچستان نیز در سخنانی پیرامون مسأله مواد مخدر و مبارزه جدی با قاچاقچیان مواد مخدر و مصرف کنندگان این مواد خانمان برانداز مطالبی را بیان کرد. وی در ادامه مسائل عراق و ضرورت دفاع همه جانبه ازاین کشور اسلامی ،مرجعیت شیعه و عتبات مقدسه را گوشزد و بر اهمیت صدور بیانیه و حمایت علنی مجلس خبرگان رهبری از مرجعیت شیعه و جیش مردمی که علیه تکفیری ها مقاومت می کنند تأکید کرد.

آیت الله حسینی بوشهری نیز با اشاره به حوادث کشور عراق و پیوندی ناگسستنی که بین کشور عراق و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد بر حمایت از مرجعیت و دفاع از بقاع متبرکه عراق تأکید نمود. وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، ضرورت پرداختن به این دو مقوله مهم از سوی دولتمردان و همه دست اندرکاران نظام را خواستار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی؛ وزیر اطلاعات و عضو مجلس خبرگان رهبری نیزدر سخنانی اوضاع کشور عراق و فعالیت داعش در این کشور و کشورهای سوریه و اردن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. وی مسأله عراق را بسیار حساس تر از مسأله سوریه دانست و افزود: «دامن زدن به مسأله شیعه و سنی در این کشور یکی از خطراتی است که این کشور اسلامی را تهدید می کند و صورت مذهبی دادن و جنگ طایفه ای دانستن آن بسیار خطرناک به نظر می رسد و این هوشیاری هر چه بیشترتمام مسلمانان را می طلبد». وی در ادامه گفت: «محکوم کردن تکفیری ها و تأکید بر وحدت دینی بین شیعه و سنی در قالب یک بیانیه از سوی خبرگان رهبری، ضرورت دارد».

آیت الله احمد بهشتی خطر جدی داعش و گروه های تکفیری در کشورهای منطقه و قدرت گرفتن این گروه ها را گوشزد کرد و گفت: «اگر با وحدت همه جانبه جلوی این تفکرات و شیطنت های این چنینی گرفته نشود خطر، هلال شیعی را تهدید خواهد کرد و می طلبد که حداقل در قالب یک بیانیه قاطع موضع گیری مناسبی در این زمینه صورت پذیرد».

آیت الله محمد یزدی؛ نایب رییس دوم مجلس خبرگان رهبری نیز ضمن اشاره بر خطر تکفیری ها و تهدیدی که برای کشورهای اسلامی وجود دارد، تفکر شیعه و قدرت و نفوذ مرجعیت شیعه را مورد تأکید قرار داد و افزود: «علی رغم ضرورت هوشیاری و صدور بیانیه و محکوم کردن جنایت های داعش نباید مقهورچنین تفکراتی شد. شیعه اگر چه از حیث کمیت در اقلیت قرار دارد اما از حیث پشتوانه دینی و اعتقادی از پشتوانه ای قوی برخوردار است که همین امر می تواند آن را در مقابل خطر تکفیری ها و نقشه های شوم استکبار پیروز گردانند».

در پایان این جلسه، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی ضمن تشکر ازاظهارات اعضای مجلس خبرگان رهبری در این جلسه در قالب جمع بندی نکات دیگری از مسائل کشور عراق راتوضیح ومورد ارزیابی قرارداد.

اعضای هیئت رییسه و رؤسای کمیسیونهای مجلس خبرگان رهبری در پایان ششمین نشست مشترک خود در آستانه ماه مبارک رمضان، ضمن تبریک حلول این ماه شریف همگان را به بهره گیری هر چه بیشتر از فیوضات و برکات این ماه با عظمت فراخواندند و حمایت خود را از مواضع داهیانه مقام معظم رهبری، مرجعیت شیعه و علمای اهل سنت در مورد مسائل اخیر عراق که تبعیت و همراهی مردم و اقوام و گروه های عراقی را به دنبال داشت اعلام کردند. همچنین بر وحدت شیعه و سنی و وحدت اقوام مختلف و اقلیت های دینی عراق تأکید کرده؛ این امر را ضامن یکپارچگی کشور عزیز عراق دانستند.

اعضای حاضر در جلسه مشترک همچنین با اشاره به اقدامات وحشیانه گروه تکفیری داعش در عراق و سوریه و محور مقاومت تصریح کردند که دست پنهان و شوم آمریکا ، اسرائیل و برخی دول عربی مرتجع و عناصر باقی مانده از حزب بعث عراق و جدایی طلبان فریب خورده از آستین این گروه خبیث بیرون آمده که اگر چه در ظاهر موجبات ناراحتی مسلمانان را در پی داشت ولی وحدت و همدلی مردم عراق را پدید آورد که خود از ارزش بالایی برخورداراست.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین بر دفاع از بقاع متبرکه دینی به خصوص عتبات عالیات تصریح کردند.

 

مجلس خبرگان رهبری

04/04/93

اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323