منوی اصلی

عضو مجلس خبرگان اوضاع یمن را تشریح کرد

تاریخ انتشار: 1393/12/23    
عضو مجلس خبرگان اوضاع یمن را تشریح کرد

 نماینده محترم مجلس خبرگان رهبری، حوادث یمن و تحولات اخیر این کشور را تشریح کرد. این عضو مجلس خبرگان با ذکر آماری اجمالی از وضعیت یمن گفت: «جمعیت یمن حدوداً 22 میلیون نفر است که حدود 45٪ زیدیه چهار امامی، حدود 5٪ اسماعیلیه، 2٪ شیعه اثنی عشری و الباقی شافعی و صوفیه».

وی از اهمیت کشور یمن سخن گفت و آن را معلول چند علت ارزیابی کرد از جمله:

الف: سابقه در اسلام از زمان پیامبر و اعزام حضرت علی(ع)

ب: منابع نفتی فراوان (کمتر استحصال شده است)

ج: وجود تنگه باب المندب در این منطقه که از مهمترین نقاط سوق الجیشی جهان است؛ به طوری که 80٪ نفت سعودی و 11 ٪ کشتی های بزرگ جهان از این منطقه عبور می کنند و اروپا برای ارسال محصولات خود به آسیا (به جای راه آفریقا) از دریای مدیترانه سپس کانال سوئز و سپس دریای سرخ و از طریق باب المندب به عمان و اقیانوس هند از آن استفاده می کنند.

د: یمن یکی از محل های پرورش القاعده است. بن لادن در این منطقه حضور داشته و طراحی حمله بر برجهای دوقلو در یمن انجام شده است و همواره 6000 سرباز آمریکایی در نزدیکی باب المندب حضور دارند.

 

ایشان در ادامه تاریخ حاکمیت یمن را این گونه تشریح کرد: «از 11 قرن پیش همواره علمای زیدیه در یمن حاکم بوده اند. از سال 1964 که یمن جدیدی به خود شکل گرفت (1990 دو یمن با هم متحد شدند)‌حداقل دو جریان ؛ در یمن حضور داشتند. جریانی که علی عبدالله صالح (رئیس سابق جمهور یمن) آن را نمایندگی می کرد این جریان در کنار صدام قرار داشت. بعد از 11 سپتامبر و حمله آمریکا به عراق، کشورهای منطقه تلاش کردند یمن را تحت فشار قرار دهند و 800 هزار کارگر یمنی از عربستان اخراج شدند.

علی عبدالله صالح به ایران متوسل شد ولی نتیجه ای حاصل نشد لذا سفیر آمریکا را به بازدید زندانی برد که حوثی ها در آن زندان بودند و شعار آنها را شنید که می گفتند الموت لامریکا ، الموت لاسرائیل ،‌اللعن علی اسرائیل ، النصر للاسلام و بعد به سفیر آمریکا گفت:‌اگر آمریکا از من حمایت نکند یمن به ایران دوم در منطقه تبدیل خواهد شد.

از آن پس تغییر موضع در حکومت یمن حاصل شد و مورد حمایت آمریکا و عربستان قرار گرفت عربستان 64000 معهد وهابی در یمن ایجاد کرد و وزارت آموزش و پرورش و مساجد یمن را تحت کنترل خود گرفت.

جمعیت زیدیه از 60٪ به حدود 45٪ کاهش یافت.

جریان دیگر حوثی ها بودند سید حسین حوثی که از سودان کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده بود سال 2003 میلادی به ایران آمد و پس از 6 ماه به یمن بازگشت و جمعیت الشباب المؤمنه را ایجاد کرد روزهای جمعه افراد به مساجد می رفتند و شعار می دادند النصر للاسلام و اللعن علی الیهود – الموت لامریکا حکومت مرتب آنها را دستگیر می کرد ولی آنها ادامه می دادند سال 2004 سید حسین حوثی در زندان شهید شد قبل از آن گروهی از زیدیه به ایران آمده و با امام بیعت کرده بودند.

علی عبدالله صالح در شش جنگ علیه حوثی ها نتوانست موفق شود درجنگ چهارم دولت قطر مداخله کرد و در جنگ ششم در سال 2009 نیز عربستان مداخله کرد، اما با کشته و اسیر شدن تعداد زیادی از نیروهایش و پیشروی حوثی ها به عمق خاک سعودی (20 کیلومتر)‌مجبور به عقب نشینی شد».

عضو مجلس خبرگان احزاب یمن را نیز مورد بررسی قرار داد: «در شرایط کنونی 5 گروه سیاسی در یمن فعال هستند:

1 – حزب مؤتمر (کنگره) که نفوذ در مناطق مختلف دارد

2 – حزب اصلاح که به دلیل حمایت سعودی و آمریکا از توان مالی فراوانی برخوردار است

3 – انصار الله

4 – سوسیالیست های جنوب یمن

5 – لقاء‌مشترک (شامل 6 حزب کوچک)».

وی افزود: «در انقلاب اخیر مردم یمن، حوثی ها شعارهای اصیل انقلاب را سر دادند و به دلیل موقعیت مردمی آنها، دولت علی عبدالله صالح مجبور شد آنها را در گفتگوهای ملی دعوت کند اما این گفتگوها ناکام ماند و شورای همکاری خلیج فارس طرح دیگری را مطرح کردند که مورد خشم حوثی ها قرار گرفت.

از آن پس جنگ قدرت میان احزاب از جمله حزب کنگره و اصلاح در گرفت و دولت به حوثی ها میدان داد و آنها در سه استان حاکمیت پیدا کردند و چون رفتار آنها با مردم نسبتا عادلانه بود بقیه استانها نیز به حوثی ها تمایل پیدا کردند.

وقتی جنازه شهید حسین حوثی را از مقبره اش در زندان به منطقه شمال یمن منتقل کردند بیش از یک میلیون در تشییع جنازه او شرکت کردند.

دولت که تمام پول خود را به احزاب داده بود مجبور شد قیمت سوخت را افزایش دهد و قیمت یک بشکه گازوئیل به حدود 600 هزار تومان رسید. مردم کشاورز اعتراض کردند حوثی ها به کمک مردم آمدند و اعلام کردند هر کس سه شرط ذیل را بپذیرد عضو گروه جدید؛ یعنی انصار الله است:

1 – بازگشت قیمت سوخت به وضع سابق

2 – تحقق نتایج گفتگوهای ملی

3 – بر کنار شدن مفسدان از قدرت

حوثی ها دنبال به دست گرفتن دولت و قدرت در یمن نبودند و چون به آنها پیشنهاد شش وزارت خانه داده شد آنها این سهم را به جنوبی ها دادند که کمتر مورد توجه بودند.

انصارالله چون متوجه توطئه کودتا علیه انقلاب مردم یمن شدند کاخ ریاست جمهوری را محاصره کردند – عبد ربه منصور هادی که جانشین علی عبدالله صالح شده بود از ارتش یمن برای مقابله با حوثی ها کمک خواست اما ارتش یمن که تحت نفوذ زیدیه بود نپذیرفت (به جز گارد ریاست جمهوری) رئیس جمهور استعفا داد و در حصر خانگی به سر می برد و نهایتا از طریق تونل به بخش جنوبی یمن گریخت تا بتواند دولت در تبعید را تشکیل و با حمایت عربستان و آمریکا بتواند مجددا به قدرت باز گردد».

 

این عضو مجلس خبرگان سپس درباره وضعیت کنونی در یمن گفت: «عبد ربه منصور هادی مدتی پس از ورود به عدن آقای سقاف مسئول امنیت عدن را بر کنار کرد اما او که قلباً با انصار الله بود برکناری خود را نپذیرفت و اقدام به تصرف فرودگاه و مراکز دولتی عدن نمود و عبد ربه منصور هادی نیز به منطقه نامعلومی رفته است گروه حراک جنوب و بسیاری از مردم جنوب با حضور او در عدن مخالفت جدی دارند.

در بخش شمالی یمن تمام مناطق در کنترل انصار الله است به استثناء منطقه اب و مأرب که مقر اصلی القاعده در یمن است و عربستان حمله انصارالله به آنجا را خط قرمز خود اعلام کرده است زیرا در صورت شکست القاعده آنها چاره ای جز رفتن به داخل عربستان نخواهند داشت.

تمام شبکه های رادیو تلویزیون یمن و تمام فرودگاه ها و سازمانها و نهادهای امنیتی و نیز بانک مرکزی یمن تحت کنترل انصار الله می باشد.

قدرت اصلی انصار الله را مردم تشکیل می دهند صدها هزار جوان مسلح با فراخوانی انصار الله می توانستند در کوتاه ترین زمان آماده اقدام شوند. نزدیکی و قرابت فراوانی میان مردم ایران و یمن فراهم آمده است. شخصیت عبدالملک حوثی به عنوان رهبر انصار الله پشتوانه مدیریت حکیمانه این حرکت است .

آمریکا در مبارزه با القاعده در یمن توفیق نداشت اما انصار الله ضربه های سختی به القاعده زده اند.

انقلاب یمن تأثیر گذاری فراوانی بر کل آفریقا از طریق باب المندب داشته است. افشا شدن ماهیت عربستان نزد مردم یمن ؛ - ولو سه استان قبلی یمن اکنون در اشغال عربستان است- یکی دیگر از ثمرات انقلاب یمن و فعالیت انصارالله در این کشور بوده است. اما در عین حال این حرکت عظیم مردم یمن با مشکلاتی نیز مواجه است:

الف:‌مشکل اقتصادی ناشی از قطع کمکهای عربستان – قطر و امارات

ب: گسیل داعش از سوریه و عراق به یمن برای ایجاد ناامنی (با حمایت عربستان و ...)

ج: کارشکنی شورای همکاری خلیج فارس و برخی دولتهای غربی در شورای امنیت».

وی در پایان خاطر نشان ساخت: «حرکت مردم یمن متکی بر اراده مردم متدین یمن است و از رهبری داخلی حکیمانه و قدرتمند نیز برخوردار است و نیازی به مداخله نیروهای خارجی ندارند.

این حرکت امروز یک حرکت ملی است و اختصاص به زیدیه و حوثی ها ندارد لذا باید از حکومت یمن یاد کرد نه گروه انصار الله. همانگونه که از شهید حسین حوثی نیز به عنوان شهید ملی یاد می شود.

رابطه میان مردم ایران و مردم یمن رابطه ای عمیق و تاریخی است شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل به تفصیل در این خصوص بحث نموده است ناصر الحق (اطروش) مؤسس حکومت زیدیه در طبرستان است و مقبره او برخی دیگر از بزرگان زیدیه در آمل – آستانه اشرفیه – خراسان و امامزاده هاشم در ایران قرار دارد بطور خلاصه می توان رابطه ملت یمن و ملت ایران را ناشی از عوامل ذیل دانست:

الف : همسایگی در ملت و رابطه تاریخی از گذشته

ب:‌ مسلمان بودن هر دو ملت

ج:‌ محبت فوق القاعده هر دو ملت به اهل بیت(ع) بویژه حضرت علی(ع)

د: چشیدن طعم تلخ سلطه آمریکا و انگلیس در کشور خود توسط هر دو ملت

ه: اعتقاد دینی هر دو ملت مبنی بر ضرورت مبارزه با ظلم و ستم

تاکنون دو همایش مشترک علمای زیدیه و شیعه اثنی عشری در آمل (به اهتمام مجمع اهل بیت و سازمان اوقاف)‌و در مشهد (با اهتمام تولیت آستان قدس رضوی) برگزار شده که تأثیر فراوانی در نزدیکی دو ملت ایران و یمن داشته است.

اتحادیه علما یمن و نیز اتحادیه علمای شافعی و اتحادیه علمای شیعه و اتحاد صوفیه یمن اقدام به تشکیل اتحادیه علما (شامل کلیه فرق) نموده اند تا مانع هرگونه توطئه عربستان و انگلیس و امریکا در دامن زدن به اختلافات مذهبی شوند». وفقنا الله و ایاکم لما یحب و یرضی. والسلام علیکم و رحمه الله.

اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323