منوی اصلی

سخنرانی پیش از دستور حجت الاسلام و المسلمین سعیدی

تاریخ انتشار: 1396/12/23    
سخنرانی پیش از دستور حجت الاسلام و المسلمین سعیدی

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان با اشاره به آیه «الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و اتوا الزکات و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر» گفت:

امام راحل فرمودند: ما موظفیم که همه در تمامی اموریکه مربوط به دستگاههای اجرایی است امر به معروف کنیم لذا اینجانب از باب وجوب نصیحت به ائمه مسلمین، لازم می دانم خطاب به مسئولین ارشد نظام خصوصا آقای رئیس جمهور مطالبی را مطرح کنم.

وی افزود: شکی نیست که مهمترین آسیبی که هر نظام را تهدید می کند ایجاد حاکمیت دوگانه و یا چندگانه در آن نظام است چرا که پیامد این دوگانگی اگر منجر به شکست آن نظام نشود، لااقل آن نظام را از وصول به اهداف و آرمانهایش باز می‌دارد لذا برای جلوگیری از این آسیب در نظام جمهوری اسلامی ایران که بر اساس اصل ولایت فقیه پایه ریزی شده، تمامی مسئولین نظام باید طبق این اصل، بر اساس فرامین و رهنمودهای رهبری معظم مسئولیت خود را به انجام برسانند. در مسائل فرهنگی که موضوع سخن بنده است، نظام دچار چنین آسیبی است؛ با اینکه دستور صریح مقام معظم رهبری برای جلوگیری آسیب در مقوله فرهنگ این است که فرهنگ جزء کارهایی نیست که در اختیار دولت باشد و سلیقه ای عمل کند، این مربوط به اصل نظام است و باید با سیاستهای نظام اعمال شود، اما آنچه متأسفانه عملا جامعه ما شاهد آن است، اعمال سلیقه های شخصی و تبعیت نکردن از نظام ولایی است.

اینکه از باب نمونه دیده می شود که یکی از مسئولین ارشد نظام می گوید:«بگذارید مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند و نمی توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد....».

این سخن که تراوشی از فکر و سلیقه شخصی یکی از مسئولین ارشد نظام است، با پاسخ رهبری معظم روبرو می شود که مضمون آن این است:

اولا این یک تعبیر نادرست و مغالطه آمیز است؛ چرا که هیچ کس نمی خواهد مردم را به زور به بهشت ببرد، سخن آن است که آیا شما به عنوان مسئول ارشد نظام وظیفه ندارید دلسوز مردم باشید و راه بهشت را برای آنها هموار کنید و موانع بهشتی شدن را از سر راه آنها بردارید؟! اصولا فلسفه ارسال پیامبران، هدایت مردم به بهشت و دور کردن آنها از جهنم بوده است. قرآن کریم راجع به شدت دلسوزی پیامبر گرامی اسلام (ص) در امر هدایت مردم می فرماید: «لعلک باخع نفسک الا یکونوا مؤمنین» ای پیامبر! گویا می خواهی از شدت غصه خود را به هلاکت بیندازی که چرا عده ای ایمان نمی آورند؛ پیامبری که حتی در آخرین لحظات عمر شریفش با ندای «رب امتی» جان به جان آفرین تسلیم کرد.

بدیهی است با یله و رها کردن امور فرهنگی جامعه، مسئله حجاب و عفاف خصوصا عدم مدیریت فضای مجازی که رهبری معظم بارها به مسئولین ارشد نظام بر آن توصیه کردند موجب ایجاد موانع برای هدایت به سوی بهشت بوده و موجب دوگانگی در امر فرهنگ است.

اینکه امروزه می بینیم مسئله حجاب اختیاری را مطرح می کنند آن هم با تمسک به آیه شریفه «لا اکراه فی الدین» و طبق برداشت غلط خود می گویند در دین اکراه و اجبار راه ندارد، ناشی از همین طرز فکر است. در حالی که پاسخ این برداشت نادرست روشن است چرا که:

اگر معنای آیه شریفه این باشد که در دین، هیچ اکراه و اجباری نیست پس آیات جهاد نظیر آیه شریفه ای که می گوید با اهل کتابی که ایمان به خدا و معاد ندارند و ملتزم به محرمات الهی نیستند مقاتله کنید.

«قاتلوا الذین لا یؤمنون بالله و لا بالیوم الاخر و لا یحرمون ما حرم الله و رسوله و لا یدینون دین الحق من الذین اوتو الکتاب».

و نیز چرا مجازات سنگینی را برای مرتد در نظر گرفته است. لذا آیه را با توجه به ادله و قرائن موجود باید معنا کرد خصوصا «قد تبین الرشد من الغی» مثل آنکه بگوییم اولا آیه شریفه مخاطبش کفارند نه مؤمنین، ثانیا آیه شریفه در صدد بیان حکم دستوری نبوده، بلکه فقط واقعیتی را بیان کرده است و آن اینکه: همانا راه رشد و هدایت از راه گمرانی، آشکار گشت پس کسانی که به طاغوت کفر ورزیده و ایمان به خدا درد همانا به ریسمان محکم الهی چنگ زده است؛ چنین کسانی در ایمانشان اکراه و اجبار راه ندارد.

نماینده ایلام در پایان با اشاره به موضوع فضای مجازی اظهار داشت: مورد دیگر از آسیب پذیری فرهنگ و اعتقادات، عدم مدیریت بر فضای مجازی است. مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند: کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست زیرا این کار، عاقلانه نیست. اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر از فرهنگ خود در استفاده از فضای مجازی چهارچوب هایی قرار داده اند، ما فضای مجازی را رها کرده ایم؟! حال با توجه به معایب و مضرات بسیار و تهدیدات جدی اینترنت موجود از قبیل دسترسی آسان به فساد و فحشاء و محتواهای غیر اخلاقی که مقام معظم رهبری از آن تعبیر به قتلگاه جوانان و نوجوانان کرده اند و یا دسترسی شبکه های اجتماعی خارجی به غالب اطلاعات کشور (حتی بیش از اطلاعاتی که سازمانهای اطلاعاتی ما از مردم در اختیار دارند) که امنیت ملی را در معرض مخاطره قرار می دهد، سخن این است که آقای رئیس جمهور که رئیس شورای عالی فضای مجازی بوده و وزارت ارتباطات را نیز در اختیار دارند چرا در راستای اجرای فرامین رهبری در ایجاد شبکه ملی اطلاعات، قطع مدیریت خارجی، پشتیبانی از شبکه های بومی اقدام عملی به جا نیاورده اند با اینکه شرعا و قانونا تبعیت از فرامین رهبری بر همگان و خصوصا مسئولین ارشد نظام لازم و واجب است.

 

اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323