منوی اصلی

آیت الله تسخیری دار فانی را وداع گفت

تاریخ انتشار: 1399/05/28    
آیت الله تسخیری دار فانی را وداع گفت

انا لله و انا الیه راجعون

 آیت الله محمدعلی تسخیری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس اسبق مجمع تقریب مذاهب اسلامی، صبح امروز در سن 76 سالگی در یکی از بیمارستانهای تهران دار فانی را وداع گفت.

 

آیت الله محمدعلی تسخیری در ۲۷ مهر ۱۳۲۳ در نجف اشرف متولد شد.
وی در دوران کودکی، روخوانی قرآن را فرا گرفت. سپس تحصیلات ابتدایی را در مدرسه «منتدی النشر» به پایان رساند که با مدیریت محمدرضا مظفر اداره می‌شد. وی در آنجا، علاوه بر مظفر زیر نظر استادانی همچون الغبان و شیخ مطر تحصیل کرد و سپس تحصیلات متوسطه را در دبیرستان پی گرفت.
در سال ۱۳۴۱ دوره دبیرستان را به پایان رساند. آن‌گاه وارد دانشکده فقه شد و در رشته زبان عربی و علوم اسلامی به تحصیل پرداخت. هم‌زمان فراگیری دروس حوزوی را نیز آغاز کرد.
ایشان دروس حوزوی را ابتدا نزد پدر و سپس تا مرحله درس خارج در محضر اساتید به‌نامی نظیر آیات عظام شهید سیدمحمد باقر صدر، خویی، سیدمحمد تقی حکیم، شیخ جواد تبریزی، شیخ کاظم تبریزی، شیخ صدرا بادکوبه¬ای و شیخ مجتبی لنکرانی سپری نمود و در کنار آن دروس دانشگاهی را نیز در رشته ادبیات عرب و فقه و اصول در دانشکده فقه نجف فرا گرفت و شعر و ادبیات را از محضر اساتید بزرگی مانند آیت الله شیخ محمدرضا مظفر، شیخ عبدالمهدی مطر و شیخ محمد امین زین الدین آموخت. در سال 1350 به حوزه علمیه قم آمد و نزدیک دوازده سال در درس‌ اساتیدی چون آیت‌ الله گلپایگانی، آیت‌ الله وحید خراسانی و آیت‌ الله میرزا هاشم آملی شرکت نمود. دارای سابقه تدریس در دانشگاه رشت، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده اصول الدین.
فعالیت دینی و فرهنگی خود را در شهر قم و در مؤسسه دارالتبلیغ اسلامی و با انتشار مجله عرب زبان " الهادی " آغاز کرد و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با سخنرانیهای انقلابی خود از نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی حمایت کرد و بعد از پیروزی انقلاب در پست معاونت بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کرد تا اینکه در سال ۱۳۶۹، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام  را با همکاری مجموعه‌ای از علما مانند سید محمدباقر حکیم تشکیل داد و خود به عنوان دبیرکل این مجمع برگزیده شد. در سال ۱۳۷۴ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را تأسیس نمود. مرحوم آیت الله تسخیری در سال ۱۳۸۰ از سوی رهبر معظم انقلاب به سمت دبیر کلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انتخاب شد و از سال ۱۳۹۱ در سمت مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام منصوب گردید. ایشان همچنین در مجامع بین‌المللی و اسلامی مانند بانک توسعه اسلامی و مجمع الفقه اسلامی فعالیت داشت.

اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323