منوی اصلی

نشست خبری آیت الله خاتمی برگزار شد

تاریخ انتشار: 1401/11/30    
نشست خبری آیت الله خاتمی برگزار شد
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: یازدهمین اجلاسیه رسمی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، روزهای سه شنبه و چهارشنبه دوم و سوم اسفندماه برگزار می شود.

آیت‌الله سید‌احمد خاتمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، صبح یکشنبه 30 بهمن در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن اعلام خبر برگزاری یازدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری«دوره پنجم»، برنامه های این اجلاس را تشریح کرد.

آیت الله خاتمی در بخش نخست سخنان خود بیان داشت: به حول و قوه الهی و با تصویب هیئت رئیسه محترم مجلس خبرگان رهبری، یازدهمین اجلاس رسمى این مجلس، طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه 2 و 3 اسفند 1401 برگزار می شود و روز پنجشنبه 4 اسفند نیز اعضای محترم با حضور در مرقد مطهر حضرت امام(ره) و تجدید پیمان با آرمانهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، با رهبر معظم انقلاب مدظله العالی دیدار و ملاقات خواهند کرد.

وی افزود: شروع جلسه، ساعت 8  صبح روز سه شنبه 2 اسفند 1401 خواهد بود و محل اجلاس، طبق روال همیشگی در تهران، ساختمان سابق مجلس شوراى اسلامى می باشد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان برنامه های این اجلاس را به شرح زیر توضیح داد:

دستور کار اجلاس از این قرار است:

1 - قرائت آیاتى از کلام الله مجید.

2 - نطق رئیس محترم مجلس خبرگان رهبرى با حضور خبرنگاران.

3 – نطق­های پیش از دستور نمایندگان محترم.

4 - انتخاب کمیته پنج نفره براى تنظیم و پیشنهاد محورهاى بیانیه پایانى را خواهیم داشت.

5- انتخابات هیئت رئیسه و کمیسیونها که طبق آیین نامه هر دو سال یک بار انجام می شود هم در دستور می باشد.

6 –  از دیگر برنامه های این اجلاس با توجه به دغدغه نمایندگان محترم خبرگان نسبت به مسائل اقتصادی و  معیشتی مردم، دعوت از  وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی جناب آقای دکتر خاندوزی است که ایشان ضمن تشریح برنامه های اقتصادی دولت، اظهارات و مطالبات 10 نفر از اعضای محترم خبرگان رهبری را استماع و طبق آیین نامه داخلی خبرگان به پرسش ها پاسخ خواهند داد.

آیت الله خاتمی در بخش دوم سخنانش با اشاره به فعالیت ها و اقدامات هیئت رئیسه، کمیسیونها و نیز هیئت اندیشه ورز اظهار داشت:

بحمدلله خبرگان رهبری در دروه پنجم تاکنون، علی رغم وجود محدودیت هایی که ویروس منحوس کرونا به وجود آورد متناسب با وظایف خود،  برنامه ها و جلسات مناسب و درخوری داشته است؛ از جمله:

  1. برگزاری 11 اجلاسیه رسمی؛
  2. برگزاری 10 جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیونها؛
  3. صدور بیانیه های مختلف متناسب
  4. طرح، بررسی و تصویب قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان رهبری که طبق 108 قانون اساسی، صلاحیت این کار بر عهده خود خبرگان است. این قانون از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این، مجلس خبرگان رهبری نخستین نهادی است که پس از ابلاغ سیاستهای کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری بلافاصله اقدام کرد و طی چند اجلاسیه، ناظر به سیاستهای ابلاغی و جایگاه ویژه مجلس خبرگان رهبری، قانون جامع و کاملی را با هدف رفع برخی نواقص و متناسب با شرایط روز در 7 فصل، 35 ماده و 23 تبصره تدوین و تصویب نمود که از طریق شورای محترم نگهبان به وزارت کشور ابلاغ گردید و در انتخابات آینده خبرگان، ملاکِ ثبت نام، انجام آزمون علمی و برگزاری انتخابات خبرگان، همین قانون جدید خواهد بود.
  5. برگزاری جلسات هیئت رئیسه، کمیسونها و هیئت اندیشه ورز که در برخی جلسات به تناسب شرایط از مسؤولان سایر دستگاهها نیز دعوت شده است:

الف)  هیئت رئیسه 40 جلسه؛

ب)  کمیسیون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی 117 جلسه در 54 موضوع که به طور خاص پس از اغتشاشات اخیر 4 جلسه 4 ساعته با حضور وزیر محترم کشور و مسؤولان عالی رتبه اطلاعاتی و امنیتی کشور تشکیل شده است که مطالب ارائه شده در قالب جزوات محرمانه جهت اطلاع و آگاهی خبرگان محترم از روند این جریانات و اقدامات صورت گرفته، برای همه اعضاء ارسال شده است.

ج)  کمیسیون اقتصادی که از اواسط این دوره شکل گرفت 13 جلسه با حضور مسؤولان عالی اقتصادی کشور؛

د)  کمیسیون حراست و پاسداری از ولایت فقیه 33 جلسه در 19 موضوع؛

ه)  کمیسیون آیین نامه داخلی 19 جلسه در 11 موضوع؛

و)  هیئت اندیشه ورز و کارگروههای پنجگانه 118 جلسه؛

ز) جلسات کمیسیون تحقیق که موضوع اصل 111 قانون اساسی است و کمیسیون 107و 109 قانون اساسی و کمیته های جانبی آنها که هر دو کمیسیون از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار هستند حسب نیاز تشکیل شده که به دلیل برخی محدودیت ها رسانه ای نشده است.

آیت الله خاتمی در پایان با بیان اینکه مردم از نظر معیشت در رنج و فشار هستند، تاکید کرد: مسئولین محترم باید با تلاش و کار جهادی بیشتر هرچه زودتر از رنج مردم بکاهند. مجلس خبرگان دغدغه زندگی و معیشت مردم را دارد و کاری که از این مجلس برمی‌آید اینکه از مسئولان بخواهیم و تاکید کنیم مردم ایران باید زندگی در شأن خود داشته باشند.

ایشان تصریح کرد: در عرصه خارجی سیاست نه شرقی نه غربی سیاست ماست، از اول انقلاب با دنیا براساس شعار قرآنی لا تظلمون ولا تظلمون عمل کردیم و نه ظلم کرده و نه مظلوم واقع می شویم و براین اساس با همه دنیا ارتباط داریم ولی با رژیم غاصب صهیونیستی و دولت آمریکا ارتباطی نخواهیم داشت.

عضو هیئت رئیسه خبرگان با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا در اغتشاشات افزود: این موضوع نشان داد که آمریکا آدم نشده و قابلیت ارتباط را ندارد، دشمن اینگونه القا می‌کند که اگر در برابر آمریکا کوتاه بیاییم مشکلات برطرف می شود ولی این موضوع اشتباه است.

آیت‌الله خاتمی گفت: ساماندهی کشور با ولایت فقیه است، کشور مسئول قضایی و اجرایی دارد و اینکه لبه تیز همه هجمه ها به ولایت باشد کار دشمن است، هیچ کسی را به خاطر انتقاد به نظام دستگیر نکردند ولی کسی که برانداز و تئوریسن براندازی باشد در همه جای دنیا دستگیر می شود، اینکه گفته می شود ایران اسلامی منزوی تر شده است القای بیگانگان است.

وی گفت: اینکه در مجلس خبرگان صحبتی با مقام معظم رهبری می شود بسیار منطقی است، مجلس خبرگان مجلس عقلای ملت است و منطقی صحبت می شود و منطقی پاسخ می گیرند، در نشست با دانشجویان به صراحت نقد کردند و مقام معظم رهبری شنیدند و هیچ کدام مورد تحقیر قرار نگرفتند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هرکسی هر نقدی که به مقام معظم رهبری دارد می نویسد و به دفتر ایشان منعکس و اقدام و پاسخ لازم ارائه می شود.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری بیان کرد: امام راحل فرمودند مجلس خبرگان تقویت رهبری است این جمله حضرت امام هم در مقام اخبار است و هم در مقام انشاء، از مسئولیت های خبرگان این است که ستون خیمه انقلاب را کمک کند، عهدی که خبرگان در سال 68 با مقام معظم رهبری بستند همچنان بر آن عهد است و تنها گزینه رهبری را شخص مقام معظم رهبری می داند و از خداوند طول عمر با عزت از این عزیز خواستاریم.

در ادامه، خبرنگاران و اصحاب رسانه، سؤالات خود را طرح و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز به موارد مطرح شده پاسخ داد.

اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323