در رابطه با انتخابات مجلس شوراى اسلامى
امت آگاه و هوشیار ایران، در آستانهء انتخابات پنجمین دورهء مجلس شوراى اسلامى، خود را براى حضور در صحنهء دیگرى از پرشکوه ترین و حسّاس ترین حماسه هاى انقلاب اسلامى، آماده مى سازد، تا با شرکت یکپارچه و انتخاب شایسته ترین افراد، تعهد دینى و شعور سیاسى خود را به نمایش گذارد.
شرکت در انتخابات مجلس براى ملّت ما که نسبت به آرمانهاى انقلاب خود، وفادار و در پاسدارى از جانبازیها و ایثارگریهاى عزیزان خویش، متعهد، و در صیانت از کیان نظام اسلامى، وظیفه شناس است، یک «تکلیف جدّى» شمرده مى شود و از آنرو که سرنوشتِ کشور و نهضت، بدان گره خرده، یک «واجب اهم ّ» به حساب مى آید.
شرکت فعالِ همهء اقشار در این صحنه، براى دشمنان «یأس آفرین»، و براى شیفتگان انقلاب در سراسر جهان، «امیدزا» است . در چنین شرایطى :
ـ درک صحیح از «جایگاه مجلس در نظام اسلامى»
ـ تحلیل واقع بینانه از «وضعیت کنونى کشور»
ـ و شناخت همه جانبه از «معیارهاى گزینش نماینده». از نیازهاى اساسى و مهمّ جامعه اسلامى ما شمرده مى شود.
«قانون اساسى»، گویاترین و متقن ترین سندى است که شأن و منزلت، حقوق و تکالیف مجلس شوراى اسلامى را تبیین مى کند و بر اساس آن : «قانونگذارى در عموم مسائل، تصویب طرحها لوائح هیأت وزیران، شرح و تفسیر قوانین عادى، تحقیق و تفحص در تمام امور کشور، رأى اعتماد به هیأت وزیران، سؤال از رئیس جمهور و هیأت وزیران، استیضاح هیأت دولت، رسیدگى و پاسخ به شکایات مردم در باره ء قواى سه گانه» در رؤوس مسؤولیت ها و حقوق نمایندگان قرار دارد.
حوزهء اختیارات مجلس در نظام سیاسى کشور، چندان وسیع و گسترده است که اکثریّت قاطع مسائل کشور، بى واسطه یا باواسطه بدان وابسته است . از اینرو به «آینده انقلاب اسلامى»، از زاویهء «سرنوشت مجلس» باید نگریست و امید به پویائى و شتاب نظام را در دست یابى به «آرمانهاى نهضت»، در «بافت مجلس» باید جستجو نمود.
ظلم ستیزى، استقلال خواهى، عزت طلبى، عدالت جوئى، و در یک کلمه «اسلام ناب» باید از مجلس، به شکل برنامه و قانون به پیکرهء نظام تراوش کند، و ریشه هاى سیراب شدهء آن، در سراسر کشور، جوانه زند. تداوم، گسترش و تعمیق حرکت سازندگى در کشور در عرصه هاى فرهنگى، سیاسى و اقتصادى، مسائل جدیدى فرا راه مجلس قرار مى دهد: طرح توسعه یافتگى بر اساس معیارهاى ارزشى اسلام و بدور از گرایشات غرب گرایانه، جهت دهى فعالیت هاى اقتصادى در مسیر تبعیض شکنى و حاکم نمودن روح عدالت اسلامى، حفظ اصالت و تقدم آرمانهاى انقلاب و ارزش هاى اسلامى بر روابط منفعت جویانه و سودطلبانه، حرکت در جهت روح حماسى ملّت در مقابله با استکبار، ترویج فرهنگ خود اتکائى و دهها مسأله دیگر به طرحهاى همه جانبه اى نیاز دارد که تعلّل و تأخیر در آن، خسارتهاى فراوانى بجاى مى گذارد. آشکارترین و در عین حال زیان بارترین اثر این تأخیر، «مبهم جلوه نمودن سیاست هاى نظام اسلامى» است که ناتوانى مکتب را در ارائه طرحهاى مورد نیاز جامعه، القاء مى نماید. نقطه اى که دشمنان قسم خوردهء اسلام، تمام توان خود را براى آن بکار گرفته اند.
دست یابى به : «رفاه» در پرتو عدالت، «توسعه» بدون حاکمیت سرمایه، «گسترش روابط بین المللى» بر مبناى اصولگرائى، «سیاست جذب» توأم با ارزش هاى انقلابى، «بکارگیرى نیروهاى متخصّص» با حاکمیّت تفکر بسیجى، «میدان دادن به افکار و اندیشه ه، بدور از بى بندوبارى فرهنگى، نیاز جدى شرایط کنونى ماست .
پاسخ به این نیازه، نمایندگانى را مى طلبد که در آگاهى اسلامى، درک سیاسى، تعهّد و دلسوزى، خلاقیّت و قدرت فکرى ممتاز باشند، نمایندگانى که دراحساس درد و رنج محرومان، پیش کسوت، در ساده زیستى و تجمل گریزى، اسوه، و داراى بغض و کینهء ریشه دار نسبت به مستکبران و طاغوتهاى سیاسى و اقتصادى باشند.
تحرک و کارائى مجلس وابسته به دو نیروى «تقوى» و «تخصّص» در نمایندگان است . «تقوائى» که نماینده را در جهت گیریهاى سیاسى، از گروه گرائى، خودمحورى، در امان داشته، او را از غرق شدن در کام لذّت پرستى و تنوع طلبى، حفظ نموده، دنیا خواهى و ثروت اندوزى را پیوسته در کامش تلخ نگاهدارد.
در نظام اسلامى، تنها کسانى مى توانند مسؤولیّت نمایندگى و دیگر پست هاى کلیدى را در اختیار گیرند که نسبت به توان اسلام و قدرت مکتب در ادارهء جامعه، از «اعتقادى راسخ» برخوردار بوده، و بر اساس باورى عمیق و اندیشه هاى روشن، تفکر اسلامى را در زمینهء حکومت، اقتصاد، سیاست و فرهنگ، پاسخگوى نیازهاى دنیاى متجدد امروز بدانند. وگرنه نظام اسلامى، عملاً در جهت الگوگیرى از بیگانگان، پیش رفته، از ایده هاى اسلام فاصله گرفته، و تنها پوست و قالبى از آن، باقى خواهد ماند. از این رو مجلس شوراى اسلام در کلیّت خود، به دو گروه از متخصصان متعهد، نیاز دارد: متخصّصان فقه و شریعت که اندیشه هاى زلال اسلامى را درک و عرضه کنند و متخصّصان فنون مختلف جامعه، که از جدیدترین تجربیّات، آگاه و بر آخرین دستاوردهاى دانش بشرى، مسلط باشند. ضرورت حضور فعالِ هر یک از این دو قشر اندیشمند در کنار یکدیگر، بگونه اى است که نه هیچیک مى تواند خلاء دیگرى را جبران و جایگزین آن باشد، و نه با عدم هماهنگى و همکارى آنها رشد و ترقى امکان پذیر است . لذا در مجلس شوراى اسلامى، براى محتواى اسلامى قوانین به «عالمان دین شناس»، و براى پاسخگوئى به نیازهاى گوناگون جامعه، به «متخصّصان دین باور» نیاز است، تا کشور به «انحراف فکرى» یا «رکود علمى و اجتماعى» مبتلا نگردد.
با توجه به شرایط کنونى کشور، در صورتى مى توان از آینده اى روشن سخن گفت و دلها را با امید و نشاط، گرم داشت که شعارهاى انقلاب را از انحصار گروه خود، خارج کرده و بر محور قانون اساسى و ولایت فقیه، همه امّت را براى ساختن کشورى سرافراز، آباد و مستقل، بسیج کنیم و با سعه ءصدر و گشاده رویى، از حضور همه اقشار و گروههائى که بر گِرد این محور، حاضر به تلاش و مجاهده اند، استقبال نمائیم و از برچسب هایى که به تقابل و تعارض نیروهاى فداکار و انقلابى مى انجامد و در نهایت، جبهه انقلاب را در برابر ضد انقلاب، تضعیف مى کند، بپرهیزیم .
مجلس خبرگان ضمن تبریک عید سعید فطر و قدردانى و تشکر از حضور گستردهء شما مردم عزیز و وفادار در راهپیمائى عظیم یوم الله 22بهمن و روز جهانى قدس، از امت شریف و آگاه ایران اسلامى انتظار دارد همانند سابق، بلکه بهتر و پرشورتر، در صحنهء انتخابات مجلس شوراى اسلامى حضور یابند و با انتخاب نمایندگانى دانشمند، اسلام شناس، ملتزم به ولایت فقیه، متعهد به ارزشهاى اسلامى، آگاه به زمان و دشمن شناس، عدالتخواه و مدافع حقوق محرومان، با تقوا و شجاع، بنیان نظام جمهورى اسلامى ایران را استوارتر و استکبار جهانى را مأیوس سازند.
با حضور یکپارچه خود در صحنهء انتخابات، روح بنیانگذار جمهورى اسلامى، حضرت امام خمینى (ره) و ارواح پاک شهدا را شاد نمایید، خداوند سایهء پربرکت مقام معظم رهبرى حضرت آیت الله خامنه اى (مدظله العالى) این مشعل پرفروغ و تداوم دهندهء راه امام راحل، محور وحدت و اقتدار امّت، و عزّت و شوکت اسلام را مستدام بدارد. آمین.
مجلس خبرگان 7 اسفند 1374 |
نسخه PDF
حجم: 317KB