منوی اصلی

بیانیه ى نخستین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم

تاریخ انتشار: 1377/12/04    
بیانیه ى نخستین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم


5 اسفند 1377

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اینک که با فضل خداوند متعال و در پرتو عنایت حضرت بقیّة اللّه الأعظم (عج)، مجلس خبرگان سومین دوره فعالیت خویش را آغاز مى کند، ضمن سپاس به پیشگاه خداوند متعال و تشکّر از ملّت هوشیار و متعهّد کشورمان که علیرغم دسیسه ها و وسوسه هاى معاندان، در صحنهء انتخابات حضور یافتند، و با عرض تقدیر به ساحت حضرات آیات عظام و مراجع معظم تقلید که با ارشاد و هدایت خویش، پیشگامى حوزه را در حراست از نظام اسلامى، نشان دادند، نکاتى را متذکر مى شویم :

1ـ پدیدهء خارق العادهء انقلاب اسلامى که در عصر مظلومیّت دیانت و مهجوریّت ارزش هاى انسانى به رهبرىِ فقیه عظیم الشأن حضرت آیة الله العظمى امام خمینى (قدس سره)از افق کشور ما طلوع کرد، بى شک از مردمى ترین خیزش هاى تاریخى است . قدرت مردم، در این نهضت، جلوه اى از قدرتِ لایزال الهى بود که پایه هاى استبداد را ویران کرد، ارکان نظام اسلامى را یکى پس از دیگرى استقرار بخشید، بر دشمنان خارجى غلبه نمود و فتنه هاى داخلى را خاموش ساخت . به اتکاء چنین پشتوانهء عظیمى، نهضت در مراحل صعب و دشوار، هرگز قامت استوار خویش را در برابر مستکبران خم نکرد و عزّت خود را به امید عطاى آنان از دست نداد. نظام اسلامى در پیروزى، ثبات و سازندگىِ خود، وامدار ملت قهرمان ایران است، و همین ملّت و بویژه جوانان غیور آن، با خودباورى و اتکاء به ذخائر معنوى و مادى خویش، راه امام عزیز و شهیدان والامقام خود را ادامه داده و از میراث گرانقدر آنان پاسدارى مى کند.

2ـ خبرگان ملّت که پس از ارتحال بنیانگذار جمهورى اسلامى، در شرایطى حسّاس و موقعیتى خطیر، با انتخابى سنجیده و خردمندانه، فقیهى فرزانه و وارسته را براى رهبرى نظام اسلامى برگزیدند، گام بلندى در راستاى تمامیّت ارکان قانونى کشور برداشتند و با هوشیارى و درایت نقشه هاى شوم بیگانگان را که مترصد فرصت خلاء رهبرى بودند، نقش برآب ساختند، اینک نمایندگان مجلس خبرگان ضمن تجدید پیمان با رهبر معظّم حضرت آیة الله خامنه اى، مدظلّه العالى، بر این باور تأکید مى ورزد که جمهورى اسلامى از شایسته ترین رهبرى بر خوردار مى باشد.

3ـ استقرار حکومتى بر پایهء تعالیم حیات بخش اسلام که طى قرن هاى متمادى، آرزویى دست نیافتنى تلقى مى گردید، در عصر حاضر و در برابر چشم هاى خیرهء آنان که سرود افول مذهب را سر مى دادند، تحقّق یافت . ناباوران دیروز که با فکر بسته و تئورى هاى کلیشه اى خود، توانِ تحلیل این معجزه ء شگفت آورِ اسلام را نداشتند، امروز بار دیگر براى تردید افکنى در عزم این ملت و ابهام آفرینى در اندیشه ء زلال این نسل متدین و متعهّد، به میدان آمده و به خصوص در فضاى آزاد کشور، ایمان و عقیده جوانان عزیز به مبانى ارزشى را نشانه گرفته اند. هجوم به اصل بنیادین ولایت فقیه که به اشکال گوناگون صورت مى گیرد، در رأس تلاش هاى این عوامل بیگانه از اسلام است که در پىِ آن زدودن آثار مکتب از زندگى اجتماعى و جدائى روح شریعت از پیکر حکومت را مد نظر دارند. از این رو بر اندیشمندان و متفکران دلسوز جامعه است که در حرکتى سازنده و منسجم، به تحکیم مبانى اعتقادى و ارزشى اسلام پرداخته، تا در کنار برخورد با قلم هاى مسموم و فتنه گر، مرزهاى عقیده و اخلاق نسل جوان، حفظ شده، و بر شعاعِ آگاهى و عمقِ شناخت این نسل تشنهء معرفت افزوده شود. مجلس خبرگان در انجام این رسالت الهى، همه مساعى خویش را بکار گرفته و از همکارى صاحبنظران و عالمان متعهّد استقبال مى کند.

4ـ حضرت امام خمینى (قدس سره) از قانون اساسى به عنوان «بزرگترین ثمرهء جمهورى اسلامى» یاد مى کرد، بدون تردید عینیّت این قانون مترقى در جامعه، در گرو اعتبار هر یک از نهادهایى است که وظایف خاصى در ادارهء کشور بر عهده دارند، تقویت هر یک از نهادها تقویت نظام و تضعیف هر یک از آنها تضعیف نظام و قانون اساسى خواهد بود بنابراین علاقه مندان به نظام باید هوشیار باشند و از هر حرکت و سخنى که ارکان نظام را تضعیف مى کند جدّاً خوددارى کنند، البته نقد منصفانهء عملکرد هر نهاد و ارگان، اگر بدور از جوسازى انجام گیرد بر بالندگى آن مى افزاید و موانع رشد را از سر راه آن بر مى دارد، مجلس خبرگان، ضمن استقبال از نقدها و پیشنهاداتى که در یکسال اخیر پیرامون این مجلس اظهار شده، امیدوار است از این نقطه نظرات در بحثها و بررسى هاى خود استفاده نماید.

5ـ ملّت شریف و همه ى خدمتگزاران به مردم نباید لحظه اى از رمز پیروزى، که وحدت و یک پارچه گى مان بود، غفلت کنیم . پیروزى هدیه اى الهى بود که در سرزمین هم دلى جوانه زد. اگر دیروز دشمنان در صفوف به هم فشرده ى ملت رخنه کرده بودند و بذر تفرقه شان از جان هاى متحد سر برآورده بود، هرگز نظام اسلامى استقرار نمى یافت . لذا امروز همه ى قدرت هاى استکبارى به ویژه ام الفساد قرن آمریکاى تجاوزکار و صهیونیزم بین الملل مانند مارهاى زخم خورده در صدد آنند که زهر نفاق و عناد را در میان ملت بریزند و از این راه نظام ما را نابود کنند.

خبرگان ملّت، در این موقعیت خطیر که بیگانگان به روشن شدن آتش عداوت و کینه در کشور دل بسته و حمالة الحطب هاى فتنه افروز را به هیزم کشى تشویق و ترغیب مى کنند، همه ى دست اندرکاران و مسئولان نظام را به وحدت و همدلى فرا مى خواند و از همه مى خواهد که یک پارچه قواى مقنّنه، قضائیه و مجریه را براى انجام رسالت سنگینى که به عهده دارند یارى نمایند. و از هیچگونه پشتیبانى کوتاهى نکنند. بدون شک غلبه بر مشکلات اقتصادى و حرکت در مسیر سازندگى مادى و معنوى و فرهنگى کشور، تنها در پرتو اتحاد و همبستگى ملّى و مشارکت عمومى بر محور ولایت و رهبرى امکان پذیر است، همچنان که حفظ انسجام در میان آحاد ملت به هماهنگى مسئولان کشور و میدان ندادن به قلم ها و زبان هاى تفرقه افکن و اختلاف انگیز نیازمند است .

6ـ در آستانه برگزارى انتخابات شوراهاى اسلامى شهر و روستا از عموم مردم شریف کشور عزیزمان مى خواهیم که بار دیگر با حضور گسترده و آگاهانه خود در انتخابات شوراها شایسته ترین ها را براى این امرخطیر و سرنوشت ساز انتخاب نمایند.و از ارباب جرائد و مطبوعات و رسانه هاى عمومى نیز مى خواهد که نسبت به نصایح حکیمانه رهبر انقلاب در جهت وحدت و تفاهم و مقابله با سمپاشى ها و تفرقه افکنى ها و تهاجم فرهنگى دشمنان توجّهى جدّى و خداپسندانه مبذول نمایند.

7ـ مجلس خبرگان نسبت به سرنوشت حوزه علمیه مقدسه نجف اشرف و مراجع و علما اظهار نگرانى کرد. و شهادت مراجع و علما را محکوم نموده و از مسئولین ذیربط و شخصیتها و مراکز علمى و فرهنگى جهان اسلام مى خواهد تا در صیانت از حوزه هزارساله نجف اشرف و علما و بزرگان تلاش لازم مبذول نمایند.

توفیق ملّت بزرگ و طول عمر رهبر معظّم انقلاب اسلامى را از خداوند متعال مسئلت مى نماید.

والسلام علیکم و رحمة الله

مجلس خبرگان

نسخه PDF

حجم: 299KB
اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323