منوی اصلی

بیانیه ى سومین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم

تاریخ انتشار: 1378/10/21    
بیانیه ى سومین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم


22 دی 1378


بسم الله الرحمن الرحیم

 

سپاس خداوند بزرگ را که ما را از نعمت هدایت خویش برخوردار ساخت و حمد بیکران ایزد منّان را که ما را از نعمت نظام اسلامى و رهبرى الهى بهره مند نمود. و شکر بى حدّ پروردگار متعال را که مردم شریف ایران را لیاقت پرچمدارى در حمایت از دین خود کرامت فرمود و آنان را براى ایثار و فداکارى در همه ى صحنه هاى اسلامى و حضور در همه ى عرصه هاى مسئولیت هاى اجتماعى توفیق عنایت کرد و با امتنان از ملّت آگاه و متعهد ایران که پیوسته رسالت خویش را در حساس ترین شرایط کشور به بهترین شکل به انجام مى رساند و پایدارى خود را در راه انجام آن به نمایش مى گذارد.

اینک که به لطف خداوند متعال، مجلس خبرگان دومین اجلاس سالانه ى دوره ى سوم خود را برگزار نمود مطالبى با ملّت شریف و بزرگوار ایران در میان گذاشته مى شود و ضمن آرزوى قبولى عبادات آنان در ماه مبارک رمضان توجهشان به نکات زیر جلب مى گردد.

1ـ نظام اسلامى ما با دو ویژگى اساسى «خاستگاه مردمى» و «تعهّد اسلامى» تعریف مى شود و در استمرار و استحکام خویش، وابسته بدان است . تضعیف یا کم رنگ شدن هر یک از «پشتوانه ى جمهورى» و «محتواى اسلامى» زمینه ى آسیب پذیرى نظام را فراهم مى سازد، از این رو دشمنان کینه توز همه ى تلاش خود را براى القاء یأس و نا امیدى در مردم و در نتیجه جدا کردن توده هاى میلیونى از نظام اسلامى و نیز براى خدشه در مبانى اعتقادى ملّت، القاء شک و تردید در پایه هاى دینى انقلاب، به کار گرفته اند.

مجلس خبرگان با محکوم دانستن این اقدامات دین ستیزانه و ضد مردمى، عموم ملّت عزیز را به هوشیارى در برابر این گونه دسیسه هاى اجانب فرا مى خواند و بر تلاش هماهنگ و منسجم در راستاى صیانت از حضور آگاهانه و متعهّدانه ى مردم در صحنه هاى اجتماعى همراه با حراست از اندیشه ى سازنده ى اسلامى، تأکید مى ورزد، در همین جا از حضور حماسه آفرینانه ملت مسلمان ایران در روز جهانى قدس که نماینگر عزم و اراده ى یکپارچه براى مقابله با سیاست هاى استکبارى آمریکاى جنایتکار و ضرورت جهاد تا محو اسرائیل مى باشد، ارج مى نهیم .

2ـ ولایت فقیه ـ که بنیان گذار عظیم الشأن انقلاب اسلامى، آن را رمز آسیب ناپذیرى کشور مى دانست ـ، محور وحدت عمومى مردم و نقطه ى اتّکاى همه دوستان انقلاب است . سخن ولى ّامر، فصل الخطاب مباحثات و حکمش فیصله دهنده ى اختلافات است . این اصل بنیادین اسلامى، در قانون اساسى کشور ما، مبناى اداره ى کشور قرار گرفته و اکثریت قاطع ملّت، علاوه بر تعهّد دینى خویش، با آراء خود، آن را پذیرفته و در نظام سیاسى ایران بدان عینیّت بخشیده اند و با سرافرازى بر این میثاق، پایدار مانده اند. مجلس خبرگان، این وظیفه شناسى و دین باورى را ارج مى نهد و پیوند امّت و امامت را ضامن اسلامیّت نظام و پویایى مکتب در تار و پود آن، مى داند. و اصل ولایت فقیه را که ستون فقرات نظام اسلامى را تشکیل مى دهد اصلى خدشه ناپذیر دانسته و اظهارات تردید آفرین و شبهات بى اساس را در این باره بر خلاف شرع مقدّس و قانون اساسى مى شمارد.

3ـ روندِ نگران کننده ى مسائل فرهنگى و مذهبى جامعه، شکل فزاینده اى به خود گرفته و این پرسش خود را آشکار مى سازد که چنین وضعى تا چه زمانى قابل تحمّل است ؟ و حرمت شکنى از مقدّسات به کجا خواهد انجامید؟ از مراکز تصمیم گیرنده مى خواهیم به چاره اندیشى نشسته و براى رفع نگرانیهاى موجود اقدامات اساسى انجام دهند. و به هشدارهاى رهبر معظم انقلاب، علماى اعلام و اندیشمندان دلسوز توجه کنند.

4ـ مجلس خبرگان، با تأکید بر ضرورت فضاى انس و الفت و پرهیز از القاءات تشنج آفرین درجامعه ى اسلامى، و با تشکر از دولت خدمتگزار و رئیس جمهور محترم از همه ى دست اندرکاران محترم مى خواهد تا تلاش هماهنگ و جدّى خود را براى حلّ معضلات اقتصادى بویژه مهار تورّم و ایجاد زمینه هاى اشتغال، بکار گیرند و رشد و شکوفایى اقتصاد ملّى را در اولویّت برنامه هاى خود قرار دهند و با حساسیّت بیشتر مبارزه با مفاسد اجتماعى را تعقیب نمایند.و براستقرار عدالت در تار و پود نظام اجتماعى، قضایى، ادارى و اقتصادى اهتمام ورزند.

بدون تردید هماهنگى، تفاهم و تعاون قواى سه گانه، دستیابى به سیاست هاى کلان نظام اسلامى را آسان مى سازد و بر مجد و شکوه جامعه اسلامى افزوده، و امید و نشاط را در جامعه افزایش مى دهد.

5ـ انتخابات ششمین دوره ى مجلس شوراى اسلامى، آزمایش تاریخىِ دیگرى است که به زودى ملّت و دولت در برابر آن قرار مى گیرد. از آنجا که در طرّاحى جمهورى اسلامى، مجلس در رأس امور کشور قرار گرفته و علاوه بر نقش مستقیم در قانون گزارى، در جهت دهى، نظارت و کنترل دستگاه هاى اجرائى نیز سهم مهمّى بر عهده دارد، از این رو سرنوشت نظام اسلامى و آینده ى آن به موفقیّت این انتخابات وابسته است، موقعیّت ممتاز مجلس در تصمیم گیرى هاى سرنوشت ساز، حضور نمایندگان با گرایش مختلف سیاسى، و نیز تریبون زنده و مستقیم آن، موجب آن مى گردد که این نهاد تأثیر به سزائى در «بحران زدائى» و یا «بحران سازى» داشته باشد و به عنوان کانون اصلى قدرت سیاسى و نقطه ى التقاى جریانات سیاسى کشور و سکّوى پرش آنها شناخته شود.

مجلس خبرگان، در این موقعیّت خطیر، نکات زیر را متذکر مى شود:

الف) «مشارکت» و حضور هر چه بیشتر مردم متعهّد، نمادى از قدرت نظام اسلامى، و جلوه اى از استحکام پایه هاى مردمى حکومت و نمودى از مسئولیت شناسى و تعهد اسلامى و انقلابى است، این حضور گسترده، غبار یأس به روى دشمنان مى پاشد و فروغ امید را در دل طرفداران نهضت جهانى اسلام، روشن تر مى سازد.

ب) «سلامت انتخابات»، در گرو پاى بندى مجریان و ناظران به قانون و رها کردن گرایش هاى جانبدارانه است . این اصل اساسى ـ که خود زمینه ى مشارکت بیشتر مردم و اعتماد آنان را فراهم مى سازد ـ هنگامى تحقق مى یابد که عموم دست اندرکاران انتخابات، به «برگزار شدن قانون مند انتخابات» بیاندیشند و دغدغه ى آنکه کدامیک از داوطلبانِ تأیید شده به مجلس راه مى یابد را کنار گذارند و اعتبار این «نهاد مقدس» را به پاى «اشخاص» قربانى نکنند. امید است شوراى نگهبان و دست اندرکاران در برگزارى انتخاباتى سالم و خداپسند موفق باشند.

ج) در انتخاب نمایندگان، «شایسته سالارى»، مهم ترین راهنماى گزینش ملّت است و البته آفت هایى مثل قدرت طلبى، باندبازى، گرایش به اشرافیّت، زد و بندهاى جناحى، خود باختگى فرهنگى و سیاسى در برابر بیگانگان، و روحیه ى سازش طلبى در برابر قدرت هاى استکبارى، بیمارى هاى خطرناکى است که صاحبان کرسى وکالت را به جدائى از ملّت و بیگانگى از تعهّدات اسلامى مبتلا مى سازد.

اینک که در سال امام خمینى (قدس سره) قرار داریم، باید الگوى نماینده ى شایسته را از آن بزرگوار اخذ نموده و آنچه را که این رادمرد الهى در وصیّت نامه ى خویش ترسیم کرده، نصب العین خود قرار دهیم : «ملّت در هر دوره از انتخابات، وکلاى داراى تعهّد به اسلام و جمهورى اسلامى که غالباً در بین متوسطین جامعه و محرومین مى باشند و غیر منحرف از صراط مستقیم به سوى غرب یا شرق و بدون گرایش به مکتب هاى انحرافى و اشخاص تحصیل کرده و مطلع بر مسائل روز و سیاست هاى اسلامى به مجلس بفرستند»

حضرت امام علاوه بر «اعتقاد به احکام اسلام»، بر اعتقاد به «اجراى» احکام اسلامى و «مخالفت» با مکتب هاى انحرافى نیز تأکید داشته و حتى از ملّت مى خواستند که در صورت «احتمال انحراف» در عقیده، اخلاق و عملِ شخص، به او اعتماد نکرده و رأى ندهند [صحیفه ى نور ج 12 ص 75]

در پایان مجدداً از آحاد ملّت غیور و هوشمند ایران مى خواهیم که با درایت دینى، شعور سیاسى و درک انقلابى خویش در صحنه ى انتخابات حاضر شده و با گزینش نمایندگان شایسته، عناصر مرعوب وغرب زده را منزوى و دشمنان قسم خورده ى انقلاب را که امید به رخنه و نفوذ جریانات غیر خودى به مجلس ششم بسته اند، مأیوس کنند و مجلسى قدرت مند، مستقل، آگاه به مصالح کشور، بدور از بازى هاى سیاسى، مطیع احکام نورانى اسلام، همراه و همگام با رهبرى نظام اسلامى، پایه گذارى نمایند، مجلسى که آرمان هاى والاى حضرت امام خمینى (قدس سره) را تحقق بخشد و منویّات مقام معظّم رهبرى، حضرت آیة الله خامنه اى، مدظله العالى را براى عزّت و استقلال ایران اسلامى و حاکمیّت قرآن و مکتب اهل بیت جامه ى عمل بپوشاند.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

22 دی 1378

نسخه PDF

حجم: 322KB
اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323