منوی اصلی

بیانیه ى ششمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم

تاریخ انتشار: 1380/06/11    
بیانیه ى ششمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم


12 شهریور 1380


بسم الله الرحمن الرحیم

 

با عنایات حضرت حق جلّ و علا، و توجهات حضرت بقیه الله امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف ششمین اجلاس سالانهء مجلس خبرگان رهبرى در روزهاى دوازدهم تا چهاردهم شهریورماه 1380برگزار گردید و نمایندگان با توجّه به مسؤولیّت هاى شرعى و قانونىِ خود، به بحث، اظهار نظر و تصمیم گیرى دربارهء وظایف خویش پرداختند. اینک در پایان این اجلاس، بر مطالب زیر تأکید مى شود:

1ـ ولایت فقیه ; چون نظام اسلامى، بر اساس قوانین اسلامى شکل گرفته و اداره مى شود، از این رو در رأس آن، فقیهى بزرگوار و برجسته و مدیر و مدبّر و متعهد قرار مى گیرد که فهم دقیق، عمیق، جامع و روشنى از احکام اسلام داشته و از وارستگى اخلاقى، حسن تدبیر و شجاعت، برخوردار باشد. «ولایت فقیه» گویاى اعتبار خاص «شایسته سالارى» در نظام سیاسى اسلام است و خبرگان به عنوان کارشناسان امین ملّت، بر رعایت این ملاک هاى سنگین در تعیین رهبر اقدام نموده و پس از آن نیز بر استمرار این شایستگى ها، اشراف دارند.

بر این اساس، نظام سیاسى اسلام، با نظام هاى دیگر به لحاظ تعهّد به «عینیّت دین در جامعه» و «شایستگى رهبر آن» تفاوت اساسى دارد و البته همین امتیاز بزرگ حساسیّت دشمنان قسم خورده کشور ما را بر انگیخته و آنان را به عداوت بیشتر واداشته است و عدّه اى از زخم خوردگان و فریب خوردگان داخلى را نیز همراهشان کرده است تا در دنیاى مدرن این تجربه جدید، ناکام ماند. خوشبختانه آگاهى و پایدارى مردم متعهّد ایران، پشتوانهء استوارى براى جمهورى اسلامى پدید آورده و ایثارها و فداکارى ها، استحکام این بناى رفیع را تضمین کرده است.

2ـ نظام جمهورى اسلامى «مردم سالارى دینى»; عبارت دیگرى از آن است و اینک محور گفتمان سیاسى در جامعه ما قرار گرفته از اصول راهبردى در اداره کشور است . این اصل که بر نقش تعیین کننده مردم در سرنوشت سیاسى خویش و حاکمیّت در چارچوب مبانى اسلام تأکید مى کند، برگرفته از آموزه هاى مترقى اسلام دربارهء «حقوق ملت»، «کنترل قدرت»، «نظارت بر حاکمان» و «مشارکت مردم» است که باید خطوط تفصیلى آن بر مبناى حکومت نبوى و دولت علوى استخراج و ترسیم شود. این اصل بنیادین و مهمّ را به مثابه «مادّه اى خام» که با هر صورتى از دموکراسى سازگار است نباید تلقى کرد، چه این که نمى توان آن را به «ترکیب و تلفیقى» از دیدگاه اسلام و غرب، تفسیر کرد; خطاى فاحشى است اگر بدین عنوان دموکراسى غربى، عرضه شود و دین ابزار توجیه آن قرار گیرد و یا به بهانهء دست یابى به شیوه هاى مردم سالارانه و لیبرالیزم، ارزش هاى دینى، دست کارى و تأویل گردد.

از اندیشمندان و متفکران اسلامى انتظار داریم که با بحث هاى علمى روشن گرانه از چنین انحراف ها و التقاطهایى جلوگیرى نموده و اندیشهء اصیل اسلامى را تبیین کنند.

3ـ «عدالت و معنویّت»; از پیام هاى اصیل و مهم دین و اهداف و آرمانهاى شریعت، و در جامعه ء اسلامى آرمان برتر حکومت است . و از جمله مقوّم هاى اساسى هویّت اسلامى نظام ماست و هر چه جلوه هاى عدالت کمتر و ریشه هاى معنویّت سست تر شود، نشان از رو به ضعف نهادن «روح دینى» نظام دارد.

بنیانگذار جمهورى اسلامى، حضرت امام خمینى قدس سرّه، با پیام عدالت و معنویّت، مردم ایران را به صحنه آورد و ادبیات معطوف به عدالت، روح گفتار او را شکل مى داد. قلبش سرشار از عشق به محرومان بود و تنفّر از اشرافیّت و تبعیض، در کلامش موج مى زد و پیوسته کارگزاران نظام را بدان سفارش مى کرد. چنان که رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر رفع فقر و محرومیت و گسترش عدالت و خدمت به مردم و محرومان و مبارزه با تجمل گرایى و اشرافى گرى توصیه و تأکید مى نمایند.

اینک تحقق عدالت بستگى به آن دارد که در تک تک سیاست ها و برنامه ها، این دو اصل، مبنا و اساس قرار گیرد و اهتمام مسؤولان کشور به مقولات ارزشمند دیگر، آنان را از عدالت و معنویت غافل ننماید. تردیدى نیست که اگر امکانات مادى و معنوى کشور براى گسترش «قسط و عدل» بسیج شود، مى تواند با محو ننگ فقر و محرومیّت از جبین جامعهء اسلامى، زمینهء تعالى اخلاقى جامعه را فراهم آورده و توانایى و کارایى نظام اسلامى را آشکار سازد.

4ـ «کشور اسلامى»; که از نظر نیروى انسانى سرشار از نیروهاى مجرب و کارآمد و جوانان پرنشاط، و به لحاظ منابع طبیعى گنجینه اى از ذخایر و مواهب الهى است، متأسفانه هنوز به جایگاه شایسته خود در رشد و توسعه دست نیافته است . و تأسف بار آنکه در شرایطى که چشمان مهربان و امیدوار ملّت ایران و امت اسلامى به اقدامات اساسى مسؤولان دوخته شده، متأسفانه تنش هاى مخرّب، فضاى کشور را تیره و تار مى کند و در اثر آن بهترین فرصت ها براى حل معضلات اساسى کشور، از بین مى رود، چارهء این مصیبت، تسلیم همهء دستگاه ها در برابر قانون و حذف عناصر تفرقه افکن و فتنه جو است . قانون اساسى، سند استوارى براى ادارهء کشور و تبیین کننده اختیارات و مسؤولیت هاى حکومتى است و با مرجع قرار دادن این میثاق معتبر است که مى توان با اشکال مختلف قانون گریزى یا قانون ستیزى مقابله کرد.

با توجه به :

الف) اشراف و نظارت رهبرى بر قواى سه گانه و مسؤولیّت آنان در برابر ولى ّفقیه ;
ب) مرجعیّت شوراى نگهبان در تفسیر قانون اساسى و تطبیق مصوبات مجلس شوراى اسلامى با شرع و قانون اساسى ;
ج) اصل استقلال قوا و تفکیک حیطهء اختیارات هر یک از قوا;
د) نقش مجمع تشخیص مصلحت در حل معضلات نظام ; که در قانون اساسى مطرح شده است، راهکارهاى همکارى قانونمند همه نهادها مشخص گردیده است .

5ـ مسئله فلسطین و قدس شریف و ملت مظلوم آن از مسائل مهم و دغدغه هاى جدى جهان اسلام است که وجدان مسلمانان و همهء آزادیخواهان عالم را آزرده و متأثر نموده است . مجلس خبرگان ضمن حمایت از انتفاضه قهرمانانه آنان استکبار جهانى و در رأس آن آمریکا را عامل و مسؤول اصلى اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستى مى داند و از وجدانهاى بیدار بین المللى و دولت هاى اسلامى و جوامع مسلمان، خواهان اقدامات عملى و قاطع در برابر این جنایات مى باشد.

6ـ حرکت بین المللى مبارکى که نمونه آن در دوربان آفریقاى جنوبى به چشم مى خورد مایه ء امیدوارى ملت هاى مسلمان و دیگر ملت ها است . مسئله مبارزه با نژادپرستى که صهیونیزم مصداق بارز آن است و همچنین احقاق حقوق از دست رفته ملل ستمدیده دنیا که برده دارى و غارت جهان سوم از مصادیق مهم آن است و احیاى فرهنگ و هویت و استقلال ملتها و مبارزه با انحصار قدرتهاى استکبارى در جهان اقدام سازنده و مؤثرى است که مى تواند چهره قرن حاضر و سرنوشت بشریت را متحول سازد و عامل اقتدار و حضور ملت ها در مسائل جهانى و بین المللى و حاکمیت بر سرنوشت خویش گردد و بر عزت و استقلال و آزادى آنان بیفزاید.

7ـ در سال رفتار علوى، خبرگان رهبرى بر تقویت شاخص هاى اقتدار و عدالت و امنیت اجتماعى و ارتقاى فرهنگ و سیره امیرالمؤمنین «سلام الله علیه» در جامعه اسلامى تأکید نموده و بر پشتیبانى و حمایت خود از برقرارى هر چه بهتر نظم و امنیت و تقویت قواى سه گانه، به ویژه قوه قضائیه و اجراى احکام اسلامى و حدود الهى و قاطعیت در برخورد با مفاسد اجتماعى و تلاش و 2ى گیرى پیام هشت ماده اى مقام معظم رهبرى و نیز برنامه ریزى براى تحقق رهنمودهاى معظم له در جمع هیأت وزیران و ایجاد زمینه هاى لازم براى سلامت و اقتدار نظام اسلامى مى باشد.

و امیدوار است با همکارى و همدلى مسؤولان و ملت شریف ایران و با عشق و انگیزه و ایمان و نشاط و کار و تلاش و توکل بر خداوند متعال، گام هاى بلندى در راه عزت و سربلندى نظام اسلامى برداشته شود.

و از رسانه هاى عمومى و صدا و سیما و مطبوعات مى خواهد تا زمینه تفاهم هر چه بیشتر ملت و دولت و وحدت، همدلى و فداکارى را فراهم نموده و اجازه ندهند تا دشمنان در میان ما رخنه نموده و دیگربار راه نفوذ و سلطه خود را هموار سازند.

خبرگان تأسف خود را از آسیب هاى جدى انسانى و مالى سیل اخیر در استان هاى گلستان و خراسان ابراز داشته و براى بازماندگان صبر و اجر مسئلت مى نماید و از مسؤولان مى خواهد تا در اسرع وقت تدابیر لازم در این رابطه اتخاذ نمایند.

در پایان، مسؤولیت مجدّد حجة الاسلام و المسلمین آقاى خاتمى براى ریاست جمهورى را به ایشان تبریک گفته و در آغاز دورهء جدید فعالیت هیئت محترم وزیران، براى آنان آرزوى موفقیت بیشتر داریم و امیدواریم رهنمودهاى مقام معظّم رهبرى، حضرت آیة الله خامنه اى مدظله العالى دربارهء «استقرار معنویت»، «جلوگیرى از فساد»، «خوددارى از فعالیت هاى حزبى و اقدامات تهییج کننده سیاسى»، «نظارت و بازرسى بر کار مدیران»، «اهتمام خاص نسبت به مسأله اشتغال و مبارزه با فقر»، «پرهیز از اشرافى گرى» و «مقابله با مظاهر بى دینى» سر لوحه برنامه ها و اقدامات سه قوه قرار گرفته و کارنامهء درخشانى ارائه گردد.
انشاءالله تعالى

مجلس خبرگان رهبرى

نسخه PDF

حجم: 292 KB
اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323