منوی اصلی

بیانیه ى هشتمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم

تاریخ انتشار: 1381/06/17    
بیانیه ى هشتمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم


18 شهریور 1381


بسم الله الرحمن الرحیم

 

ملت شریف و بزرگوار ایران

انقلاب اسلامى ایران که با دستان پرتوان شما و در پرتو امدادهاى الهى به پیروزى رسید، اینک بیست و سومین سال عمر پربرکت خود را پشت سر مى گذارد. این نهال نوپا که دشمنان امید به برکندن آن داشتند، با خون عزیزان و ایثار جانبازان شما، درختى بارور گردید و مى رود تا ثمرات آن، همه مسلمانان و تمامى مستضعفان را حیاتى دو باره بخشیده، پاک طینتان حقیقت جو را با تجربه نوینى از مدنیّت و معنویت، آشنا سازد. بدون شک این حرکت تاریخ ساز که به شعار «نه شرقى و نه غربى» متعهد، و به سرمایه هاى مادى و معنوى ملت ایران متکى است، مسیر دشوارى را تاکنون پشت سر گذارده تا بتواند در دوران سلطهء زور و تزویر بر روابط بین الملل، از ارزش هاى اخلاقى و باورهاى اعتقادى خویش دفاع کند. و نشان دهد که دین در عرصه حیات اجتماعى و سیاسى مى تواند نقش هدایت گر و زندگى ساز داشته باشد و حکومت دینى، آرمانى الهى و فطرى بوده و هرگز منسوخ و کهنه شدنى نیست .

اینک که مجلس خبرگان رهبرى، هشتمین اجلاس خود را برگزار نموده و برگزیدگان ملت، به بررسى مسائل کلان کشور پرداخته اند، ضمن تبریک خجسته سالروز میلاد با سعادت حضرت امام محمد باقر(علیه السلام)  و فرا رسیدن ماه مبارک رجب، ماه امامت و ولایت مطالب زیر را مورد تأکید قرار مى دهند:

1ـ انقلاب اسلامى ایران، با ارائه «تئورى حکومت دینى» در قالب «جمهورى اسلامى»، دریچه ء جدیدى در برابر بشریت گشود. «قدرتهاى شیطانى» را با بحرانى تازه مواجه ساخت و «متحجران کج اندیش» را مبهوت و منزوى نمود. ویژگى این نظام نوین آن است که در «عصر سیطرهء مادیگرى مدرن»، «بازگشت به اسلام» را مطرح مى سازد و مفاهیمى مانند جمهوریت، مردم سالارى و آزادى را بر مبناى ارزش هاى اسلامى و در چارچوب احکام شریعت، تفسیر مى کند. جمهورى اسلامى همانگونه که پندار پوسیدهء جدائى دین از سیاست را طرد کرد، الگوهاى مبتنى بر سکولاریسم و نفى مرجعیّت دین در حکومت را نیز بر نمى تابد.

در نظام ما، نه تنها جمهوریّت، با اسلامیّت تقابلى ندارد، بلکه اسلام بر مشارکت مردم در اداره ء حکومت تأکید دارد و اساساً در کشور ما، اسلام مبدأ و منبع خیزش ملت و حضور اجتماعى مردم بوده است .

2ـ «رهبرى»، عامل اساسى «همبستگى ملت» و «ثبات حکومت» است : «فرض الله الامامة نظاماً للامه» بر گرد آن نهادها با یکدیگر همکارى نموده و انسجام ملّى حفظ مى گردد و خیمه نظام، بااین ستون بر افراشته مى ماند: «ان والى المسلمین مثل العمود فى وسط الفسطاط». از این رو حفظ قداست رهبرى و حراست از جایگاه والاى آن، وظیفهء مهمى است که نقش بنیادین در استحکام نظام اسلامى دارد. دشمنان زخم خورده جمهورى اسلامى که به این راز عظمت پى برده و به پیوند عمیق امّت با پیشواى خویش که ریشه در اعتقاد دینى مردم ما دارد، آگاه شده اند، همهء تلاش خود را براى تضعیف رهبرى بکار گرفته اند. اکنون بر عموم ملّت و بویژه فرهیختگان و اصحاب قلم و سخن فرض است که با درک موقعیّت خطیر کشور، و در برابر دسیسه هاى دشمنان، به رسالت خویش در حمایت و حراست از ولایت امر، اهتمام جدى داشته باشند.

3ـ ملت سرافراز ایران، در سایه وحدت و اتفاق، به عزت و سربلندى رسید، و در مسیر پیشرفت و ترقى نیز، به این سرمایه حیاتى نیازمند است . مسئولین محترم نظام، باید الگوى همدلى و همکارى بوده و لحن گفتارشان، بذر صفا و صمیمیّت را در دل مردم بیفشاند. تردیدى نیست که دشمنان نظام مى خواهند تنوّع و تکثّر در جامعه را، به تنازع و تقابل، تبدیل نموده و با دامن زدن به اختلافات، هر روز صف آرایى جدیدى بین مسئولین و نیز گروه هاى مختلف پدید آورند. دراین شرایط حسّاس که کشور در معرض تهدیدات بیگانه قرار دارد، همهء دلسوزان و خیراندیشان، باید خاک یأس بر چهرهء بیگانگان ریخته و با موضع گیرى صریح و شفاف، از مبانى نظام اسلامى و اندیشه هاى والاى بنیانگذار آن، حضرت امام خمینى (قدس سره)دفاع نمایند. هم چنین از مسئولین محترم انتظار مى رود که با طرد عناصر تندرو که بقاء خود را در تشنج آفرینى مى دانند زمینه تفاهم بیشتر را فراهم آورده و باتوجه به رهنمودهاى مقام معظم رهبرى، حضرت آیة الله خامنه اى، و در فضائى دوستانه و با شیوه هاى منطقى بحث و گفتگو، به حلّ مسائل خود بپردازند و از ابراز مسائل تنش زا جداً اجتناب نمایند.

4ـ قانون اساسى، تبیین کننده ساختار جمهورى اسلامى و جایگاه نهادهاى مختلف حکومت است که باید مبناى وفاق ملّى قرار گرفته و محور انسجام دستگاههاى گوناگون تلقى شود.

از این رو همهء نهادهاى قانونى کشور باید مورد حمایت قرار داشته و براى انجام وظایف محوّله فرصت و امکانات مناسب در اختیار داشته باشند. مجلس شوراى اسلامى به عنوان نهاد قانونگذارى، شوراى نگهبان به عنوان نهاد قانونى براى تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسى و نظارت مؤثر بر انتخابات، و مجمع تشخیص مصلحت به عنوان مرجع نهائى در حلّ اختلافات مجلس و شوراى نگهبان و ارائهء سیاست هاى کلان کشور، و نیز قوه قضائیه براى وظایف سنگینى که در قانون اساسى بر عهده آن نهاده شده است، باید هر یک در جایگاه خود از اعتبار لازم برخوردار باشند.

5ـ قواى سه گانه کشور، مظهر حاکمیت سیاسى در نظام جمهورى اسلامى اند که همکارى و همگرائى شان شرط اصلى حلّ مشکلات اساسى جامعه مى باشد. پاسدارى از حقوق ملّت، ارتقاء علمى و اخلاقى کشور، رسیدگى به معضلات اقتصادى و مسائل معیشتى بخصوص اشتغال و تورّم مبارزه با مفاسد اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى، خواسته هاى به حق این مردم شریف است که تنها در فضاى صمیمى مسئولان و با همکاى آنان در چارچوب قانون اساسى و در عین حفظ استقلال و پاسخگو بودن هر نهاد، مى توان به آن رسید.

6ـ جمهورى اسلامى در عمر کوتاه و پر حادثهء خود، گامهاى مهمّى در جهت توسعه اقتصادى، اجتماعى و سیاسى برداشته است بگونه اى که اینک کارنامهء درخشانى از پیشرفت در زمینهء صنعت، آموزش عالى، کشاورزى، بهره بردارى از منابع و ذخائر زیرزمینى، ارائه خدمات به نقاط دور افتاده شهرى و روستائى وجود دارد. در این مسیر، هر چند تا رسیدن به نقطهء مطلوب، فاصله زیادى در پیش داریم، ولى این کارنامهء موفق، نمایانگر توانائى و کارائى نظام است . باید از یک سو به حمایت از همه مسئولان نظام و نیز دولت خدمتگزار که بار سنگین مسائل اجرائى کشور را بر عهده دارد بشتابیم، و از سوى دیگر با تبیین دستاوردهاى نظام فروغ امید را در دل نسل جوان که چشم به فردائى روشن تر دوخته است، زنده بداریم . در همین جا از مسئولان محترم مى خواهیم که نسبت به مسائل جوانان اهتمام بیشتر مبذول داشته و با فراهم آوردن نیازهاى مادى و معنوى شان، زمینه هاى رشد و بالندگى این نسل پرتوان و خلاّق را آماده سازند. براى امنیت اخلاقى این قشر باید بستر مناسب براى فعالیت سالم اقتصادى آنان ایجاد شده و با ایجاد فرصت ازدواج و تشکیل خانواده، شرایط ارتقاء معنوى ایشان تأمین گردد و مهم تر آنکه با ترویج و تحکیم ارزشهاى اسلامى در جامعه، از بحران هویت در میان آنان، پیشگیرى مى شود.

7ـ جمهورى اسلامى ایران، الگوى مردم سالارى دینى در عصر حاضر است . این نظام که با رأى مردم شکل گرفته، در مراحل مختلف از حمایت مردم، چه در پاى صندوق هاى رأى، و چه در میدانهاى دفاع و جنگ، و چه در صحنه هاى پرشکوه راهپیمائى، برخوردار است . در جمهورى اسلامى، کلیه نهادها، برخاسته از آراء ملّت است و هر یک به شکل مستقیم یا غیر مستقیم توسط آنان تشکیل مى شود. مجلس خبرگان رهبرى نیز که متشکل از نمایندگان مردم است و مسئولیت تعیین رهبرى و نظارت بر تداوم صفات رهبرى را بر عهده دارد، یکى از مظاهر مردم سالارى دینى است.

8ـ خبرگان رهبرى بر تقویت قواى سه گانه تأکید مى کند و بر این باور است که هرگونه سخن و اقدام تضعیف کننده، بر خلاف مصالح عمومى کشور، و موجب نفوذ دشمنان است . قواى سه گانه که زیر نظر مقام معظم رهبرى قرار دارند، سیاست ها و رهنمودهاى معظم له را با دقت و جدّیت تعقیب نموده و خود را درا ین زمینه مسئول مى دانند.

9ـ حملات مداوم اشغالگران فلسطین به مردم مظلوم این سرزمین که در ماه هاى اخیر به اوج خود رسیده، از بى شرمانه ترین فجایع بشرى است . آدم ربایى و ترور، قتل عام زنان و کودکان، تخریب خانه ها و بیمارستان ها و صدها جنایت دیگر، هرگز نمى تواند، فریاد مقاومت ملّت بپاخاسته فلسطین را خاموش ساخته و انتفاضهء آنان را نابود سازد. این ملّت، با جهاد مقدس خود نشان داد که دوران امنیّت اشغالگران به پایان رسیده است . اینک باید پرسید در عصرى که حق تعیین سرنوشت، از حقوق مسلم بشر شمرده مى شود، چرا جهان متمدّن از ملّتى که براى رسیدن به حق خویش بپاخاسته و تن به حاکمیت غاصبان نمى دهد، حمایت نمى کند؟ و چرا دولت هاى اسلامى، به این فریاد استغاثه پاسخ نداده و توان مادى و معنوى خویش را براى آزاد سازى پارهء تن اسلام، بکار نمى گیرند؟!

امروز جهان بشریت، دست دولتمردان آمریکا را در جنایات سفّاکان اسرائیلى به وضوح تماشا مى کند و در حقیقت کاخ سفید را مرکز فرماندهى صهیونیست ها مى داند. خوى استکبارى کاخ نشینان واشنگتن، نه تنها آنان را به حمایت بى قید و شرط از غاصبان وا داشته است، بلکه آنان را براى به آشوب کشیدن خاورمیانه، و به شعله ور ساختن آتش جنگ دراین منطقهء حساس، سوق مى دهد. غافل از آنکه کمترین اقدام آنان، منافعشان را در سراسر جهان به خطر خواهد افکند.

10ـ از جناحهاى سیاسى، احزاب و گروهها، مطبوعات و رسانه هاى عمومى مى خواهیم با همفکرى و بدور از جوسازى و سیاسى کارى و با توجه به موقعیت حساس کنونى، به حفظ اقتدار نظام اسلامى کمک کرده و موجب امید دوستان و یأس دشمنان را فراهم نموده و بر محور ولایت فقیه براى عزت و اعتلاى نظام اسلامى و سربلندى ملت بزرگ ایران تلاش نمایند.

در پایان یاد امام راحل رضوان الله تعالى علیه و شهداى گرانقدر انقلاب اسلامى و شهداى مظلوم فلسطین و لبنان و دیگر بلاد اسلامى مخصوصاً شهداى عزیز 17هریور را گرامى مى داریم . و به خانواده هاى معزّز شهدا و ایثارگران و جانبازان و آزادگان تبریک و تهنیت عرض مى نمائیم .

و در آستانه بازگشائى مدارس و دانشگاهها و حوزه هاى علمیه بر رشد و توسعه و جهاد علمى و عملى و کسب فضائل و اخلاق اسلامى و تقویت باورهاى دینى و تلاش همه جانبه و گسترده در راه پیشرفت علمى و فنى و فن آورى و تقویت بنیادهاى فکرى و فرهنگى جامعه اسلامى و احیاى تفکّرات بلند حضرت امام (ره)  و عنایت به رهنمودهاى انسان ساز و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامى تأکید مى نماید.

و بر وحدت و تفاهم همهء نیروها و رابطه سازنده حوزه و دانشگاه و پیشتازى دانشگاهیان و حوزویان در راه پیشرفت و عزّت و اعتلاى کشور تأکید نموده و از خداوند منان طول عمر با برکت را براى رهبر معظّم انقلاب اسلامى و عزّت و سربلندى براى نظام جمهورى اسلامى ایران و وحدت و اقتدار ملّى را براى ملّت بزرگ ایران اسلامى در سایه عنایات حضرت بقیة الله (عج) از خداوند قادر متعال مسئلت مى نمائیم .

مجلس خبرگان رهبرى

نسخه PDF

حجم: 324 KB
اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323