منوی اصلی

بیانیه ى سیزدهمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم

تاریخ انتشار: 1383/12/24    
بیانیه ى سیزدهمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم


25 اسفند 1383


بسم الله الرحمن الرحیم

 

ان الحسین مصباح الهدى و سفینة النجاة

در ایام مصائب جانسوز سرور شهیدان حسین بن على(علیه السلام) و خاندان بزرگوارش قرار داریم . مصائبى که هر چند فاجعه اى فراموش ناشدنى در تاریخ بشریت است، ولى پیوسته الهام بخش مقاومت و پایمردى در راه حقیقت بوده است . نهضت پرخروشى که در عاشوراى سال 61هجرى در سرزمین کربلا اتفاق افتاد، چراغ هدایتى بود که فرا راه انسانها در طول تاریخ، روشن شد و از این رو عاشورا «آغاز»ى است که همچنان با قدرت و صلابت در عمق جامعه اسلامى موج آفرینى مى کند و شعار «هیهات منا الذله» که در آن روزگار فقط هفتاد و چند نفر را به نبرد عزت طلبانه، وا داشته بود، اینک گسترهء زمان و زمین را به لرزه در آورده و در شرق و غرب عالم، عرصه را بر مستکبران تنگ کرده است . عزادارى هاى پر شور ایام محرم و صفر که هر سال با شکوه و عظمت افزون، برگزار مى گردد، نه فقط خاطرهء «حادثه ء» عاشورا را زنده نگه داشته، بلکه آن را به «مکتبى» رهایى بخش و «فرهنگى» حیات آفرین، مبدل ساخته است .

انقلاب اسلامى ایران، درخششى از آن خورشید جاودانه است که با رهبرى حضرت امام خمینى (قدس سره) به پیروزى رسید و هم چنان به مدد شور حسینى، سرشار از نشاط و پویائى است .

نمایندگان مجلس خبرگان رهبرى در اجلاس سیزدهم دوره سوم، با عرض ارادت به پیشگاه مقدس سالار شهیدان و با تعزیت این ایام سوگوارى به رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید و مردم شریف ایران، از همه شیفتگان مکتب اباعبدالله الحسین (علیه السلام)  که در برگزارى مراسم عزادارى آن حضرت شرکت نمودند، تقدیر مى نمایند و امیدوارند این سنت اسلامى، با محتوایى عمیق تر و با پرهیز از پیرایه هاى نامناسب، با قوت تداوم یابد. ما اطمینان داریم که مردم متدیّن ایران، امسال نیز برنامه هاى حلول سال نو را متناسب با ادب ایام حزن اهل بیت برگزار خواهند کرد.

اینک مطالب زیر را مورد تأکید قرار داده و به اطلاع مردم عزیز مى رسانیم :

1ـ انتخابات دورهء نهم ریاست جمهورى، به زودى فرا مى رسد و ملت قهرمان ایران بار دیگر براى حضور در یک آزمون سرنوشت ساز، آماده مى شود. این انتخابات، به لحاظ انتخاب بالاترین مقام اجرائى کشور در رأس قوه مجریه، از اهمیت فراوانى برخوردار است و در یک دورهء چهار ساله بر چگونگى اوضاع اقتصادى، سیاسى و فرهنگى کشور، تأثیر اساسى دارد و از این رو مسئولیت سنگینى بر دوش آحاد ملت مى نهد. حضور ملت در پاى صندوق هاى رأى، نشان مى دهد که نظام اسلامى که بر پایهء رأى و انتخاب مردم، تحقق یافته است، هم چنان بر اساس مشارکت آنان به پیش مى رود و در عصرى که حاکمیت دولت ها به اتکاء قدرت بیگانه، یا با استفاده از قوهء قهریّه، و یا با ابزار فریب و نیرنگ در جهان فراوان است، جمهورى اسلامى از پشتوانه عظیم ملت ایران برخوردار بوده و بر پایه اعتماد و حمایت ملت، مقاوم و شکست ناپذیر است . و از همین روست که «مشارکت هر چه بیشتر» اولین و مهم ترین راهبرد این انتخابات است .

البته، سلامت در برگزارى انتخابات، به کارگیرى شیوه هاى صحیح و منطقى در معرفى و تبلیغ کاندیداها، و پرهیز از روش هاى تخریب و تضعیف دیگران، از شرایط ضرورى یک انتخابات شایسته در نظام اسلامى است و در چنین فضایى، امکان تشخیص اصلح فراهم مى آید.

2ـ شرایط اجتماعى، اقتصادى و سیاسى کشور، ضرورت حضور شخصیتى توانمند و با تدبیر را در سمت ریاست جمهورى، نشان مى دهد، شخصیتى که از قدرت مدیریت و شجاعت لازم براى حل معضلات نظام برخوردار بوده و با درایت بتواند کشور را در مسیر توسعه همه جانبه به پیش برد. جمهورى اسلامى به رئیس جمهورى نیاز دارد که بجاى وابستگى هاى گروهى، از پشتیبانى ملى بهره برده و توان بکارگیرى نیروهاى کارآمد و لایق را داشته باشد، خود را محصور منافع جناحى نکرده و وام دار جریانات سیاسى نباشد. انسان مؤمن و معتقدى که با شجاعت و اقتدار در عرصهء بین المللى، از آرمانهاى انقلاب اسلامى دفاع کند و هرگز مرعوب اجانب قرار نگیرد. و البته تشخیص این مهم بر عهده آحاد ملت است و خداوند بزرگ یاور و مددکار آنان خواهد بود.ان شاءالله .

3ـ مذاکرات هسته اى ایران که همراه با تعلیق غنى سازى و به منظور جلب اعتماد طرف هاى مذاکره کننده انجام گرفت اینک با برخوردهاى بهانه جویانه و فشارهاى دولتمردان آمریکایى، با دشوارى مواجه شده است . اشتباه بزرگ دولت هاى اروپایى آن است که تهدید و تطمیع را براى بازداشتن ملت ایران از پیگیرى حق مسلم خویش، مؤثر پنداشته اند. آنان که چشم هاى خود را به روى تولید سلاح هاى هسته اى در اسرائیل بسته اند، توقع آن دارند که دولت و ملت ایران از حق برخوردارى از فن آورى صلح آمیز هسته اى، عقب نشینى کند و البته این خیال خام، هرگز تحقق نخواهد یافت و این ملت از چنان شجاعت و درایتى بهره مند است که دانش بومى خود را در هر شرایطى حفظ و تکمیل نماید و زیاده خواهى بیگانگان، تنها به تسریع روند از سرگیرى غنى سازى، و کناره گیرى از مذاکرات، و نادیده گرفتن تعهدات متقابل مى انجامد.

4ـ اشغال سرزمین فلسطین و سلطه غاصبانه بر مردم آن، هم چنان در رأس معضلات جهان اسلام است . اینک دولت نامشروع اسرائیل با تفرقه افکنى در صفوف مبارزان، تشنج آفرینى در لبنان، ترور و قتل فعالان فلسطینى، مذاکرات فریب کارانه با برخى حکام مسلمان، اعمال فشار بر نیروهاى مقاومت و... سیاست هاى توسعه طلبانه خود را گسترش مى دهند، و متأسفانه دولت هاى اسلامى، معمولاً با برخوردهاى سهل انگارانه، و یا سازش کارانه بر جرأت جلادان صهیونیست، مى افزایند. خوشبختانه این فتنه ها و فریب ها، بر پایدارى ملت بیدار و شجاع فلسطین و گروههاى جهادى افزوده، و مردم آگاه لبنان، و به ویژه نیروهاى افتخارآفرین مقاومت را به ضرورت هم گرائى و اتحاد در برابر توطئه هاى دشمن، بیشتر متوجه ساخته است . تظاهرات گسترده و اعتراض مردم لبنان به دخالت هاى آمریکا، حماسه اى بیادمانى از مقاومت در برابر سیاست هاى شیطانى دولت آمریکاست . وحدت مسلمانان و هماهنگى دولت هاى اسلامى در به کارگیرى همه توان اقتصادى، سیاسى و نظامى خویش، یگانه راه ریشه کن کردن این غده سرطانى از منطقه است .

5ـ حضور نیروهاى نظامى آمریکا در عراق، همچنان براى مردم این کشور و براى منطقه، مصیبت بار است . نظامیان آمریکایى، نه تنها امنیت مردم عراق را تأمین نکرده اند، بلکه زمینهء صحنه هاى جدیدى از جنایت و قتل عام را بر مردم ستم دیده عراق، فراهم آورده اند. اینک که ملت عراق در شرایط دشوار اشغال کشور خویش، و با وجود فشارهاى اشغالگران، نمایندگان خود را انتخاب کرده و با هدایت رهبران مذهبى و ملى خود، ادارهء کشور را به دست مى گیرند، هیچ بهانه اى براى ادامه حضور بیگانگان وجود ندارد و باید قدرت به شکل متحد و منسجم در اختیار منتخبان مردم قرار گرفته و دولت مستقل عراق، به دور از مزاحمت هاى اجانب، به حل معضلات بپردازد.

6ـ مشکلات فرهنگى جامعه، هر روز شکل حادترى به خود مى گیرد و در شرایطى که آثار لاابالى گرى و ابتذال در مجامع مختلف و رسانه ها رو به افزایش بوده و خانواده هاى اصیل و نجیب کشور را در نگرانى قرار داده است، و در حالى که تذکرات دلسوزانه علماء و مراجع و اعتراضات مردمى تکرار مى شود، متأسفانه هنوز هم چشم به راه اقدام منسجم و همه جانبه مسئولان هستیم و بالاخره معلوم نیست که چه کسانى، در چه زمانى، و با چه برنامه اى براى حل این معضلات اقدام خواهند کرد. سال پاسخ گویى به پایان مى رسد، ولى رغبتى براى پاسخ دادن به پرسش هاى فراوانى را در زمینه ناهنجارى اخلاقى مطرح است وجود ندارد.

7ـ با تشکیل دورهء هفتم مجلس شوراى اسلامى، اقدامات امیدوار کننده اى در جهت رسیدگى به مشکلات اساسى کشور آغاز شده است . صرفه جویى در هزینه هاى بیت المال، جلوگیرى از ریخت و پاش هاى بى حساب در سازمان ها و نهادها، جهت گیرى عدالت خواهانه در تخصیص اعتبارات و امکانات، و مبارزه جدى با ریشه هاى فساد در سیستم ادارى کشور و حمایت از اقشار آسیب پذیر، خواسته هاى به حق ملت فداکار ماست .

اگر چه در هر یک از این زمینه ها و بخصوص در زمینهء توسعهء صنعت، فن آورى، کشاورزى، و فضاهاى آموزشى کارگزاران محترم نظام کارهاى ارزشمند و شایستهء تقدیر انجام داده اند، ولى متأسفانه جمعیت جوان کشور، هنوز هم با مشکلات اساسى در زمینهء اشتغال، مسکن و ازدواج، مواجه است که حل آن ها عزم و همت همهء مسئولان را مى طلبد. هم چنین موضوع گرانى و تورّم که اکثریت مردم ما را آزار مى دهد و بویژه در آستانه سال جدید، اغلب خانواده ها را با فشار مضاعف مواجه مى سازد، نیازمند اهتمام جدى مسئولان است .

امید است مسئولان محترم کشور در قواى سه گانه، در پاسخ گویى به مطالبات مردم، کارنامهء موفقى ارائه نموده و با جدیت و تلاش خویش از ملت نمونه و سرفراز ایران قدرشناسى نمایند.

در پایان، یاد و خاطره شهیدان والامقام انقلاب اسلامى را گرامى مى داریم و در سالگرد ارتحال یادگار حضرت امام، حجة الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینى، به فرزند برومندش و خانواده معظّم حضرت امام تسیلت گفته و براى وى غفران الهى را مسألت مى نمائیم .

مجلس خبرگان رهبرى

نسخه PDF

حجم: 322 KB
اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323