منوی اصلی

بیانیه ى چهاردهمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم

تاریخ انتشار: 1384/06/15    
بیانیه ى چهاردهمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى دوره ى سوم


16 شهریور 1384


بسم الله الرحمن الرحیم

 

در آغاز ماه پربرکت شعبان که نشاطبخش «عبادت» و نویدبخش «عدالت جهانى» است، چهاردهمین اجلاس سالیانه مجلس خبرگان رهبرى تشکیل گردید تا بار دیگر منتخبان ملت به بررسى مسائل کلان جامعه پرداخته و مسئولیت خطیر خود را پى گیرى نمایند. و براى اجلاس فرصتى است تا اعضاى مجلس خبرگان به طرح دیدگاه هاى خود در مسائل گوناگون داخلى و بین المللى بپردازند با این روند قانونى، منصب ولایت و رهبرى از استحکام لازم برخوردار بوده و در برابر آسیب هاى احتمالى صیانت مى شود، علاوه بر آن که موقعیت مردمى و ماهیّت انتخابى چنین نهادى، نشان از مردم سالارى دینى در جمهورى اسلامى ایران دارد و از توأم بودن «قدرت» و «مسئولیت» در همه مراتب مدیریت نظام اسلامى حکایت مى کند.

اینک با تبریک ایام فرخندهء بعثت پیامبر گرامى اسلام و ولادت حضرت سیدالشهداء (روز پاسدار) و حضرت زین العابدین امام سجاد(علیه السلام) و حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام)  (روز جانباز) به عموم مسلمانان، به ویژه ملت شریف ایران، توجه هم وطنان عزیز را به مسائل ذیل جلب مى نماییم :

1ـ با تشکیل جمهورى اسلامى ایران و تدوین قانون اساسى، موضوع ولایت فقیه و رهبرى با ویژگى هاى برتر فقاهت، عدالت، شجاعت و مدیریت که یک آرمان اصیل اسلامى بود، در کشور ما رسمیت و عینیت یافت و تجربهء نظام ما نشان داد که با این رکن استوار، دفاع از حاکمیت تحقق آرمان هاى اسلامى، انسجام و همبستگى ملى، و مقاومت در برابر قدرت هاى شیطانى تضمین مى گردد. این تجربهء نوین، مستکبران را به عداوت و خصومت بیشتر با اصل بنیادین ولایت فقیه واداشته است و از همین روست که ملت متعهد ایران با شعور و آگاهى، و ثبات و پایدارى در این سنگر از هویت ملى و شرف اسلامى خود دفاع مى کند و نعمت رهبرى حضرت آیة الله خامنه اى، مدظله العالى، را با اطاعت و حمایت خویش، ارج مى نهد. و در جهت اجرائى کردن رهنمودهاى معظم له با همه وجود تلاش و فداکارى خواهد کرد.

2ـ با تشکر از حضور مردم در انتخابات ریاست جمهورى و تقدیر از زحمات دولتهاى گذشته آغاز به کار دولت جدید را به رئیس جمهور محترم و اعضاى کابینه تبریک مى گوئیم . هم اکنون با توجه به آمادگى زمینه و امکانات، انتظار آن است که بر طبق برنامه هاى اعلام شده، روند گسترش عدالت و تعمیق معنویت، شتاب بیشترى یافته و براى محو لکّه هاى پلید فقر و محرومیت، تبعیض و اختلاف فاحش طبقاتى، فساد مالى و ادارى، و ناهنجارى هاى اخلاقى، تلاشى مضاعف و منسجم صورت گیرد.

امید است دولت محترم با استفاده از تجارب ارزشمند کشور و مدیران کارآمد و کارآفرینان عرصه هاى گوناگون اقتصادى، فرهنگى و سیاسى و با تکیه بر رهنمودهاى مقام معظم رهبرى مدظله در جهت تحقق چشم انداز بیست ساله و برنامه چهارم و وعده هاى داده شده راهکارهاى اجرائى و عملیاتى کردن آنرا فراهم نمایند. مخصوصاً روى شعارهاى عدالت، عقلانیت، معنویت و تقویت ارزشهاى اصیل اسلامى و مبارزه با تجمل گرایى و تحجر و انحراف پافشارى نموده و از افراط و تفریط پرهیز نموده و با تقویت روحیه ایثار و شهادت و مبارزه با تبعیض و فساد و فحشا و ارتقاى معنوى و فرهنگى زمینه توسعه پایدار و عزت و سربلندى میهن اسلامى را فراهم نمایند.

البته تحقق وعده هاى دولت، در گروِ «به کارگیرىِ همهء نیروهاى معتقد به نظام و مبانى آن»، «استفاده از اصل برنامه ریزى» و «پرهیز از اقدامات سطحى و جناحى» است . در حال حاضر در جامعه جوان و پرنشاط کشور ما، طیف وسیعى از نخبگان و متخصصان حضور دارند که توسعه اجتماعى و اقتصادى کشور به مشارکت فعال آنان، نیازمند است . باید فرصت هاى تازه اى براى نقش آفرینى صاحبان اندیشه و ابتکار فراهم آورد و با تأمین امنیّت اقتصادى، زمینه بهره ورى سالم از ثروت و سرمایه هاى کشور را هموار نماید.

3ـ در اختیار داشتن دانش پیشرفته هسته اى، و انجام فعالیت هاى صلح آمیز هسته اى، حق مسلم و قطعى ملت ایران است که هیچ کسى نمى تواند بر سر آن مصالحه کند. دولت جمهورى اسلامى، هر چند در دو سال اخیر، تلاش هاى فراوانى براى ابهام زدائى و شفاف سازى انجام داد و در مذاکرات بین المللى خود به تبیین مواضع نظام و دفاع از آنها پرداخت، ولى عکس العمل نامناسب دولت هاى اروپایى و آژانس بین المللى، بر این اقدامات اطمینان ساز آسیب رساند و وجدان عمومى ملت غیور ایران را جریحه دار ساخت . مجلس خبرگان رهبرى بر این باور است که در ضمن استفاده از دیپلماسى فعال براى دفاع از این حق مسلم، نباید منافع ملت و نسل آینده را در پشت میز مذاکره قربانى نمود. ما امروز با جوانان غیورى مواجهیم که هرگز حاضر نیستند از توان هسته اى کشور که به مَدَد خلاقیت هاى آنان، به مرحلهء شکوفائى و بهره دهى نزدیک مى شود صرف نظر کنند و بدون شک انقلاب اسلامى ایران از چنان قدرت و شجاعتى برخوردار است که هم چون گذشته، به اتکاى دانش بومى و تدبیر ملى خویش در برابر سنگ اندازى مخالفان، مقاومت نموده و از حقوق و منافع خویش دفاع نماید.

4ـ در آستانه سال جدید تحصیلى و باز شدن دانشگاهها و مراکز آموزش عالى و مدارس قرار داریم . که ضمن آرزوى موفقیت براى کلیه دانشجویان و دانش آموزان و اساتید و معلمان و مربیان خدمتگزار از تمامى این عزیزان مى خواهیم تا با تلاش مضاعف و مستمر بر کسب علم و دانش و فن آورى و مهارت و تخصص همراه با رشد اخلاقى و معنوى و فضائل الهى و انسانى بیفزایند. از مسئولان محترم انتظار مى رود. به جنبه هاى معنوى و پرورش فرزندان ملت توجه ویژه مبذول نموده و بدانند که سعادت جامعه در گرو سلامت روحى و اخلاقى نسل جوان و نوجوان کشور و تربیت نسلى کارآمد با ایمان و خدمتگزار است .

5ـ کشور همسایهء مسلمان ما عراق، در حالى که هم چنان نیروهاى نظامى بیگانه در آن حضور و سلطه دارند، از ناامنى و برخوردهاى خشونت آمیز رنج مى برد. فاجعه خونین روز شهادت امام کاظم در شهر کاظمین نمونه اى از حوادث دلخراش عراق است که مسئولیت آن با اشغالگران است . مجلس خبرگان، ضمن همدردى با بازماندگان، عموم ملت مظلوم و غیور عراق را به هوشیارى در برابر توطئه هاى دشمنان و فتنه هاى ایادى آنان فرا مى خواند و از آنها مى خواهد که با اتحاد و همبستگى خود و با شرکت فعال در همه پرسى قانون اساسى نقشهء شوم اجانب را باطل نموده و توطئه هاى اختلاف افکنانه آنان را خنثى کنند.

جمهورى اسلامى ایران، از عراقى مستقل و یک پارچه که بر اساس ارادهء همهء اقوام، و تأمین حقوق همه گروه ها، اداره شود، حمایت مى کند. بدون شک مردم عراق که با هدایت مرجعیت دینى و نخبگان و متفکران خود، راه دشوار دستیابى به استقلال و آزادى را طى مى کند، از چنان تعهد و شعورى برخوردار است که بدون دخالت اجنبى و بدور از نیروهاى متجاوز، سرنوشت خویش را به دست گرفته و ارزش هاى اسلامى و ملى را در کشور خود، استقرار بخشد.

6ـ یکى از خطرات و چالشهاى بزرگ جهان اسلام تهاجم و بلکه شبیخون فرهنگى غرب و استکبار و صهیونیزم نسبت به اسلام و مسلمانان و توطئه هاى پشت پرده و نقشه هاى شیطانى آنها علیه وحدت و هویت و سربلندى دنیاى اسلام و کشورهاى اسلامى است .

که در این راستا لازم است خبرگان، نخبگان، فرهیختگان جهان اسلام با بیدارى و هشیارى در جهت شناسایى وخنثى سازى این توطئه هااقدام نموده و از کیان امت اسلامى در برابر تهدیدات بیگانگان صیانت نمایند.

7ـ مردم مسلمان فلسطین، این روزها، خروج نیروهاى اشغالگر از بخشى از وطن خود را جشن مى گیرد. خروج از نوار غزه که علیرغم خواست اشغالگران بر آنان تحمیل گردید، ثمره جهاد و مقاومت ملت مظلوم فلسطین است . مقاومتى که متجاوزان ددمنش را «دیروز» از جنوب لبنان، «امروز» از نوار غزه، «و فردا» ـ انشاءالله ـ از سراسر وطن اسلامى، با خفّت بیرون رانده و مى راند. اعتماد به قدرت لایزال الهى، و اطمینان به نیروى خود، راههاى پیروزى را یکى پس از دیگرى به روى این ملت در بند، مى گشاید و وعده ء الهى، آینده روشنى را به مظلومان نوید مى دهد: «و ان الله على نصرهم لقدیر».

8ـ ضمن ابراز تأسف نسبت به آسیب دیدگان طوفان کاترینا، از سیاست هاى دوگانه و برخورد تبعیض آمیز دولت مردان آمریکا انتقاد نموده و ضعف و بى کفایتى آنان را در رسیدگى به ملت خودشان محکوم مى نمائیم . این خود بهترین دلیل بر عدم شایستگى آنان براى اداره امور ملت امریکاست چه رسد به اشغال کشورهاى دیگر و دخالت در امور دیگران .

9ـ سیاست خارجى جمهورى اسلامى ایران بر اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار بوده و بر تعامل سازنده با جهان و کشورهاى همسایه و منطقه و بر ادامه سیاست تنش زدایى و اعتمادسازى با کشورهاى غیر متخاصم تأکید نموده .

10ـ همه مسلمانان صرف نظر از قومیت، نژاد، زبان، کشور مذهب به اسلام عزیز و دفاع از هویت اسلامى خویش نموده به تفرقه افکنان و توطئه گران اجازه میدان دارى ندهند. از بدیهیات است که تعرض به جان و مال و عرض و نوامیس مسلمانان حرام است بر این اساس باید مسلمانان از دادن نسبت ناروا و تکفیر و تفسیق یکدیگر خوددارى کرده تا از این رهگذر آب به آسیاى توطئه گران نریزند.

مسلمانان باید مصالح امت اسلامى را بر مصالح و منافع شخصى، گروهى، ملى و مذهبى خویش مقدم داشته در تمامى حرکتها و مواضع فرهنگى، سیاسى و اجتماعى خویش این اصل اساسى را نصب العین قرار دهند.

از سازمان کنفرانس اسلامى مى خواهیم که در برابر بحرانهاى موجود در جهان اسلام مثل مسئله عراق، افغانستان، فلسطین، لبنان موضعى فعال و مبتنى بر مصالح امت اتخاذ کرده و در راه ایجاد هماهنگى و وحدت بر دولتهاى اسلامى در عرصه هاى سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و سایر زمینه ها تلاش نماید.

با توجه به اهمیت تبیین معارف اسلامى و بویژه مراسم مربوط به اهل بیت علیهم السلام و تأثیر سازنده اینگونه مراسم و تبیین تریبونى آن ها و با توجه به اهمیت پاسدارى از این گوهر ارزشمند پیشنهاد مى کنیم :

در عرصحه محتوایى از همه آنها که تریبون در دست آنهاست، خطبا و مداحان محترم مدیران محترم برنامه هاى مذهبى صدا و سیما مى خواهیم از جنبه هاى الگویى امامان معصوم سلام الله علیهم اجمعین استفاده کرده، از طرح مطالب سست و موهن و بى مبنا و غلوآمیز و غیرواقعى و ذلت آمیز نسبت به اهل بیت (علیهم السلام)خوددارى کنند.

در عرصه شکلى از مسئولان محترم مراسم دینى مى خواهیم بکوشند در کنار شور ارزشمند ولایى و معنوى با دعوت از خطیبان اندیشمند و اسلام شناس، بر معرفت و آگاهى دینى نیز بیفزایند.

و از ابزار لهوى و موسیقى مبتذل در اینگونه مراسم پرهیز نمایند.

از مقام معظم رهبرى مدظله العالى انتظار داریم نهاد یا افرادى را مأمور فرمایند که با هماهنگى دبیرخانه مجلس خبرگان رهبرى به ساماندهى امر مراسم دینى بویژه مسئله مهم مداحى اقدام شود. و هیئتى اندیشمند بر برنامه هاى مذهبى صدا و سیماى جمهورى اسلامى نظارت کنند تا پیوسته شاهد مطالب ارزشمند و عمیق در عرصه معارف اسلامى باشیم .

در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره)  و شهداى گرانقدر انقلاب اسلامى و جنگ تحمیلى بویژه شهداى مظلوم 17هریور و شهید قدوسى (ره)  و شهید مدنى (ره)  و شهداى مظلوم عراق و لبنان و فلسطین و سایر سرزمینهاى اسلامى از ملت شریف و بزرگوار ایران و سایر پیروان اهل بیت : مى خواهیم تا در این ماههاى شریف شعبان المعظم و رمضان المبارک از هرگونه مجاهدت در راه ارتقاى اخلاقى و معنوى و ارتباط با خداوند متعال دریغ ننموده و از فرصتهاى نورانى این ایام بیشترین و بهترین استفاده را بنمایند و از هر نوع محبت و مساعدتى نسبت به همنوعان نیازمند خود دریغ ننمایند.

با آرزوى طول عمر پربرکت براى رهبر بزرگوار انقلاب اسلامى .

مجلس خبرگان رهبرى

16 شهریور 1384

نسخه PDF

حجم: 305 KB
اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323