گزارش تصویری دومین همایش «ولایت فقیه ، استمرار حرکت انبیاء» در استان بوشهر 26فروردین 89
در این همایش که بیش از دو هزار نفر از جامعۀ فرهنگی ،
دانشجویان و طلاب و ائمۀ جمعۀ استان شرکت کرده بودند، از ساعت 9 صبح آغاز و تا ساعت
13 به طول انجامید. پس از قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ، استاندار پشت تریبون
رفته و به مدعوین خیر مقدم گفت و بر برگزاری همایش ها در تقویت ولایت تأکید کرد.
سپس حجت الإسلام و المسلمین نبویان به عنوان نمایندۀ دبیرخانۀ مجلس خبرگان رهبری در
تبیین اهداف همایش ، تبیین علمی موضوع ولایت فقیه ، تشریح ابعاد گوناگون مدیریت و
تدابیر مقام معظم رهبری در حفظ نظام جمهوری اسلامی از خطرات داخلی و خارجی و نیز
ایجاد بصیرت برای برون رفت از فتنه ها را بع عنوان اهداف همایش های استانی دانست.
در ادامه حضرت آیت الله صفایی بوشهری امام جمعۀ بوشهر و نمایندۀ ولی فقیه در استان
به ایراد سخن پرداخت.ایشان در بخش اول سخنانشان به موضوع ولایت فقیه اشاره داشته و
کتب فقهاء را پر از مباحثی دانست که به این موضوع اشاره کرده و آن را اثبات کرده
اند، مانند : صاحب جواهر ، صاحب مفتاح الکرامة ، امام (ره) و ...
همچنین در بخش دوم سخنانشان به سابقۀ ولایتمداری مردم استان در زمانهای مختلف اشاره
کردند و با اشاره به فتوای جهاد علمای استان بوشهر در مبارزه با دشمنان خارجی از
جمله انگلیس ، سخن خویش را با قرائت نامۀ شهید رئیس علی دلواری به پایان رساندند.
پس از ایشان اولین سخنران مدعو ، حضرت آیت الله حسینی بوشهری در مورد موضوع تبیین
مسألۀ ولایت فقیه سخنرانی کردند. ایشان ضمن تأکید بر ضرورت بحث و تبیین آن برای نسل
جدید ، ادعای جدایی دین از سیاست را رد کرده و خاطر نشان کردند که دین برای ادارۀ
زندگی دنیا و سامان دادن زندگی ابدی آمده است.
نمایندۀ مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری بیان کردند : علامۀ طباطبایی نیز
دین را راهنمای زندگی بشر میداند.از طرف دیگر آیات بسیار متعدد قرآنی در مورد حوزه
های مختلف زندگی بشر مانند حوزۀ قوانین ، نحوۀ حکومت ، روابط بین المللی و نیز
روایات صادره از ائمه علیهم السلام برنامۀ کاملی را ارائه کرده است، اما بهترین نوع
حکومت که حکومت دینی است بعد از معصومین (ع) باید از سوی فقهاء انجام شود. ائمه (ع)
در زمان غیبت، فقهاء جامع الشرایط را به عنوان حاکم بر مسلمین نصب کرده اند.بر این
امر ادله و روایات زیادی اقامه شده است.
امام جمعه شهر مقدس قم در ادامه به توقیع شریف وجود مقدس امام زمان علیه السلام
اشاره کرده و افزودند: امام علیه السلام در مقابل پرسش نسبت به حوادثی که پیش می
آید فرمودند« و أما الحوادث الواقعة فارجعوا إلی رواة أحادیثنا ، فإنهم حجتی علیکم
و أنا حجة الله علیهم» امام علیه السلام می فرماید فقهاء حجت من بر شما هستند .یعنی
فقهاء را به عنوان حاکم نصب کرده است. اکثر فقهاء به بخش دوم روایت استدلال می کنند
، اما امام خمینی (ره) بر بخش اول نیز استدلال می کنند و می فرمایند که مراد از
روایت کنندگان احادیث ، صرفا نقل کنندگان آن نیستند بلکه تفقه در دین و احکام نیز
دارند.ایشان به ادله دیگری در این مورد نیز اشاره کردند.
حضرت آیت الله جنتی دومین سخنران بودند که بر جامعیت دین اسلام تأکید کردند. به
اعتقاد ایشان وقتی اسلام برای مراحل قبل از تولد انسان از تکون نطفه تا تولد و سپس
تا مرگ و کیفیت بعد از مرگ سخن میگوید، چگونه می توان باور کرد که به مسألۀ حکومت
اشاره نکرده باشد. اسلام به بهترین وجهی مسألۀ حکومت، شرایط حاکم ، کیفیت حکومت و
حقوق متقابل مردم و حکومت پرداخته است.
ایشان سپس به مسألۀ انتخابات پرداخته و فرمودند که این انتخابات - به سبب فتنه هایی
که در آن رخ داده است – با تمام انتخابات گذشته متفاوت بوده است. دشمن با برنامه
ریزی های گوناگون قصد داشته است که اولا با حیله های مختلف بتواند در انتخابات
پیروز شود و ثانیا اگر در انتخابات به پیروزی نرسید با ایجاد حوادث و وقایع ساختگی
به بهانه های گوناگون به جنگ نظام بیاید. از این رو مقام معظم رهبری با درایت و
تشخیص دقیق نقشۀ دشمن قبل از انتخابات ، در سخنرانی های گوناگون این مسائل را هشدار
دادند.ایشان سعی کردند تا ملاک های لازم برای رئیس جمهور اصلح را بیان کنند ، فردی
که ساده زیست باشد، مردمی باشد، استکبار ستیز باشد و به دنبال آن نباشد که دشمن را
راضی نگه دارد.
دبیر محترم شورای نگهبان در ادامه سخنان خود فرمودند: همچنین رهبری قبل از انتخابات
با درایت تمام به مسألۀ سلامت انتخابات پرداخته اند و با انتقاد از کسانی که نسبت
به صحت انتخابات ایجاد تردید می کنند فرمودند که جمهوری اسلامی ایران نزدیک به سی
انتخابات برگزار کرده است و در این انتخابات ، سلایق گوناگون به پیروزی رسیده اند و
معنا ندارد که کسی در صحت انتخابات تردیدی به خود راه دهد. بعد از انتخابات نیز در
جلسه ای فرمودند که سران فتنه پاسخی منطقی نسبت به چند سوال نمی توانند ارائه دهند،
اولا چرا در بعد از ظهر و به ویژه در شامگاه روز انتخابات و قبل از شمارش آراء
اعلام کرده اند که در انتخابات پیروز شده اند؟ و ثانیا چرا پس از اعلام نتایج دست
به اغتشاش زده اند؟ اگر قرار باشد کسی با اغتشاش و آتش زدن اموال عمومی سرنوشت
انتخابات را تعیین کند آیا غیر از دیکتاتوری است؟ لذا فرمودند که من تسلیم
دیکتاتوری نمی شوم و حتما باید قانون حاکم باشد . راهکار قانونی برای اعتراض به
نتیجه انتخابات روشن است و صرفا باید از همین طریق اقدام شود ، نه اینکه طرفداران
خود را به خیابانها بکشانیم.
عضو محترم مجلس خبرگان رهبری همچنین اضافه کردند: اما در عین حال برای اینکه
هیچگونه بهانه ای نباشد کاندیداهای شکست خورده را خواستند و با آنها صحبت کرده و
سخنانشان را شنیده و توصیه کردند که خواسته های خودشان را از راه قانونی پیگیری
کنند . سپس نماینده های آنها را به حضور پذیرفتند و روشن است که این امور در هیچ
انتخاباتی سابقه نداشته است. همچنین پنج روز وقت اعلام نتایج از سوی شورای نگهبان
را تمدید کردند تا هیچ مشکلی پیش نیاید. علاوه بر اینها شورای نگهبان پنج نفر را
مأمور تحقیق کرد تا به ادله مخالفان نسبت به انتخابات گوش دهد و در صورت وقوع تقلب
رسیدگی کند اما پس از بررسی روشن شد که هیچ دلیل قانع کننده ای نداشته اند. مقام
معظم رهبری با ایستادگی تمام تسلیم خواسته های غیر قانونی و دیکتاتور مآبانه نشدند.
بعد از ایشان حضرت آیت الله رئیسی با اشاره به نعمت های بی شمار الهی گفتند که
خداوند به هیچ نعمتی منتی بر انسان ننهاده است الا دو نعمت: یکی نعمت رسالت « لقد
من الهن علی المؤمنین إذ بعث فیهم رسولا» و دوم نعمت امامت « و نرید أن نمن علی
الذین استضعفوا فی الأرض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین » ، اما جامع میان امامت
و رسالت ولایت است و انسان بدون ولایت در حقیقت انسان واقعی و حقیقی نیست و دستیابی
به آن نیز خود در سایۀ دین و نظام دینی ممکن نخواهد بود.
معاون اول قوه قضائیه در توضیح این مطلب فرمودند: مراد از نظام دینی نظامی است که
اولا حاکم آن از ناحیۀ خداوند مشروعیت داشته و مقبولیت مردمی نیز داشته باشد و
ثانیا : قوانین جاری کشور ، قوانین اسلامی باشد. از این رو به اعتقاد ما ، نه نظام
دینی به اصطلاح دینی قبل از رنسانس یک نظام دینی است و نه نظام حاکم در کشور ما قبل
از انقلاب، زیرا اگر چه در کشورما مردم نماز می خواندند، روزه می گرفتند، حج می
رفتند، اما چون از یک طرف حاکم از سوی خداوند نصب نشده بود و از سوی دیگر قوانینی
که مبنای عمل بودند اسلامی نبودند، لذا نظام مذکور یک نظام اسلامی نبوده است.
اما نظام فعلی ما یک نظام اسلامی است ولی دشمن آن را بر نمی تابد و البته تمام
دشمنی دشمن ، مخالفت با اصل اسلام است. یکی از آن دشمنی ها ، فتن های پس از
انتخابات بود.اگر چه در کشور ما قبلا فتنه های متعددی به وجود آمد مانند فتنه
منافقین و فتنه بنی صدر ، ولی فتنه های اخیر ویژگی خاصی داشته است. چون دشمن گمان
برده بود که در کشور ما جای پایی پیدا کرده است.
دشمن سوار بر موج تقلب و موج تقلب سوار بر موج تردید شده بود.عده ای ادعای تقلب را
بیان کردند و عده ای هم ادعای تردید در سلامت انتخابات را.و همه این امور برای آن
بوده است که بزرگترین سرمایۀ نظام که اعتماد مردم به نظام بوده است، را از بین
ببرند.در حقیقت جنگ نرمی را راه اندازی کردند ، جنگ نرم یعنی جنگ با باورها، از بین
بردن عشق به ولایت و نیز اعتماد مردم به نظام.
عضو محترم مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزودند: در هر انتخاباتی شورای نگهبان اعلام
نظر می کرده است و مگر اعلام نظر شورای نگهبان در این انتخابات امر جدیدی بوده
است؟چگونه شما تا روز انتخابات داور را قبول کرده اید اما پس از اعلام نتایج آن را
رد کردید؟در یکی از انتخابات سابق وقتی خاتمی به پیروزی رسید جناح مقابل خدمت رهبری
رسیدند و پیشنهاد کردند که انتخابات را باطل کنید، اما رهبری فرمودند که مگر رأی
مردم شوخی و بی اهمیت است که بتوان با آن بازی کرد؟ به چه دلیلی باید انتخابات را
باطل کرد؟ لذا رهبری درخواست آنها را به شدت رد کردند. در این انتخابات نیز رهبری
قانون مداری را محور کار قرار داده و در حقیقت از رأی مردم و جمهوریت نظام دفاع
کرده است. اما عده ای آن را نپذیرفتند ، اگر چه تابلوی خط امام را بلند کرده اند.
خط امام بودن صرفا یک شعار نیست ، خط امامی بودن یعنی دفاع از ولایت فقیه ، تبعیت
از قانون و دشمن ستیز بودن. به لطف خداوند و حضور مردم و رهبری حکیمانۀ مقام معظم
رهبری فتنه ها شکست خورد. باید بصیرت را افزون کرد. به قول امام صادق علیه السلام« فقد
البصر أهون من فقد البصیرة» ممکن است کسی چشم سر نداشته باشد ، مانند جانبازان عزیز
ولی چشم دل آنها باز است ، دین را می فهمند و به آن عمل می کنند، دشمن را می شناسند
و فریب آن را نمی خورند، دلدادۀ خدا هستندو در حقیقت بعد از فتنه معلوم شد که مردم
ما با بصیرت هستند.