منوی اصلی

شاهرخی، سید محمد نقی

اعضای سومین دورهاعضای چهارمین دوره

این‏جانب سید محمد نقى شاهرخى، متولد 1313 شمسى در خرم‏آباد، از سادات موسوى لرستان از نسل عبدالله محمد بن عبدالله بن موسى بن جعفر(ع) هستم.

 

تحصیلات ابتدایى

دوره ابتدایى و قرآن و تجوید و ریاضیات متداول آن زمان را نزد مرحوم پدرم فرا گرفتم. ایشان در زمانى که هنوز مدرسه دولتى در خرم‏آباد وجود نداشت، با مطالعاتى پى‏گیر و مستمر، توانست به مدارج علمى رسیده و استاد علوم ابتدایى و ریاضیات عصر خود شود و پس از افتتاح مدارس دولتى نیز پیشنهاد همکارى با وزارت فرهنگ را رد کردند؛ به دلیل حرام دانستن حقوق دولتى و همکارى با رژیم دین‏ستیز پهلوى و آنها نیز از چاپ صدها مسئله و حل آنها که به وسیله ایشان طراحى شده بود، استنکاف کردند.

اینجانب با شرکت در امتحانات نهایى و مطالعه کتب درسى مدارس و دبیرستانها، ششم ابتدایى و سیکل و بالاخره دیپلم را گرفتم و مقارن آن به تحصیل در رشته‏هاى علوم حوزوى نیز پرداختم.

تحصیلات حوزوى

در سال 1327 به حوزه علمیه بروجرد که زیر نظر مرجع عالیقدر جهان تشیع، مرحوم آیةالله‏العظمى بروجردى بود، وارد شدم. ادبیات و منطق را نزد علماى بزرگواری همچون استاد میرزا لطف‏الله و فیضیان و جواهرى خواندم. در سال 1328 به حوزه علمیه قم وارد شدم و در همین سال به دعوت مرحوم آیةالله کمالوند که مى‏خواستند حوزه علمیه کمالیه را راه‏اندازى کنند، به خرم‏آباد آمدیم و در سال 1329، مجدداً به قم برگشتم و در مدرسه فیضیه اقامت کردم.

دروس سطح را نزد اساتید آن زمان؛ نظیر آیةالله‏العظمى مرعشى نجفى، آیةالله صدوقى یزدى و آیات بزرگوار مجاهدى تبریزى، فکورى یزدى، سلطانی طباطبائى و دیگر اساتید حوزه فرا گرفتیم. دو سال در درس خارج فقه مرحوم آیةالله‏العظمى بروجردى و قریب 12 سال در دروس فقه و اصول مرحوم امام خمینى و برهه‏اى هم در دروس آیات عظام گلپایگانى و داماد و فرید اراکى شرکت کردم.

اسفار و شفاء و بخشى از تفسیر را نزد علامه طباطبائى؛ فیلسوف شهیر و مفسّر عصر خواندم.

امتحان درس خارج

در زمان مرحوم آیةالله بروجردى در امتحان درس خارج فقه ایشان شرکت کردم. مرحوم آیةالله بروجردى فرمودند جزوات درس خارج را خودم مى‏خواهم ببینم. جزوات را خودشان مطالعه فرمودند، ناراحت شدند و اکثر شرکت‏کنندگان را مردود اعلام فرمودند. یکى از ممتحنین درس خارج به من فرمودند: آیةالله بروجردى جزوه شما را پسندیدند و به من فرمودند این جزوه جالب است و من در آن به اشتباهى برخورد نکردم. شما هم به دقت آن را مطالعه کنید و نظرتان را به من اعلام کنید.

ایشان فرمودند که جزوه تقریرات درس آیةالله بروجردى را که شما نوشته بودید با دقت مطالعه کردم و به آیةالله بروجردى دادم و عرض کردم من هم در این جزوه اشتباهى ندیدم.

طولى نکشید که مرحوم حاج محمد حسین احسن، رئیس دفتر و مسؤول امور مالى آیت الله بروجردی از طرف ایشان به حجره ما در مدرسه فیضیه تشریف آوردند و جزوه را تحویل اینجانب دادند و از طرف آیةالله بروجردى، پس از ابلاغ سلام و تحسین، مبلغ پنجاه تومان بعنوان جایزه تشویقى اعطا کردند و فرمودند آیةالله توصیه فرمودند که به تحصیلات ادامه دهید ان شاءالله به مدارجى خواهید رسید. ولى متأسفانه به مدارجى که مورد نظر ایشان بود نرسیدم.

تدریس

بیش از شصت سال است که به تحصیل و تدریس و احیاناً تألیف اشتغال دارم و در این مدت ادبیات، منطق، لمعتین، رسائل و مکاسب، منظومه، منطق و حکمت، اشارات، تفسیر موضوعى، اقتصادنا، فلسفتنا و کفایتین و بخشى از شفاء و اسفار را تدریس کرده‏ام و سالهاست که به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال دارم.

مسافرت به خارج از کشور

پرچمدار جهان تشیع؛ حضرت آیةالله‏العظمى بروجردى که با شناختى جهانى، جهان اسلام مى‏نگریست و براى رشد و گسترش اسلام و تقویت مسلمین در اقصى نقاط عالم و با استفاده از امکانات بالفعل و بالقوه آنان، تز وحدت و تقریب را مورد توجه قرار دادند و در ارتباط با دانشمندان بزرگ اسلامى فعالیت‏هایى را آغاز کرده و پلى ارتباطى بین تشیع و تسنن را به‏وجود آوردند و با فتواى معروف خود در مورد به رسمیّت شناختن فرق اسلامى تحولى تازه در روابط فیمابین به‏وجود آوردند و از طرفى، مفتى بزرگ و آگاه اهل‏سنت شیخ شلتوت، رئیس دانشگاه الازهر مصر نیز با فتوایى تاریخى، آیین تشیع را به رسمیت شناختند که در نتیجه زمینه وحدت، تقریب، برادرى و اتحاد بین فرق اسلامى را بوجود آوردند.

مرحوم آیةالله بروجردى با اعزام علما و دانشمندانى به خارج از کشور، نظیر مرحوم آیةالله شهید بهشتى و محقق و...، جهان اسلام و تشیع را مورد توجه قرار دادند و پس از رحلت ایشان، امام خمینى؛ این شیوه را دنبال کردند.

همچنین رهبر معظم انقلاب حضرت آیةالله خامنه‏اى این شیوه را با برنامه‏اى گسترده‏تر و فراگیرتر مورد توجه قرار داده و علماء و دانشمندانى را با هدف وحدت و تقریب به کشورهاى مختلف اعزام داشتند و در این راستا اینجانب نیز قریب 20 سال است که به پیشنهاد معظم له به جنوب شرق آسیا مانند بنگلادش، تایلند، میانمار و سریلانکا سفر مى‏کنم و پیروان اهل بیت از کشورهایى نظیر هند، پاکستان، بنگال غربى، کامبوج، فیلیپین، اندونزى، مالزى و استرالیا نیز کراراً تقاضا کردند که تحت پوشش قرار بگیرند که براى این‏جانب مقدور نبود.

هدف از مسافرت به خارج از کشور

1- معرفى اسلام ناب محمدى(ص)؛

2- کوشش براى بالا بردن سطح علمى، فرهنگى مسلمانان بالاخص پیروان اهل بیت؛

3- تقویت پایگاه رفیع مکتب اهل البیت و ایجاد وحدت و تقریب بین فرق اسلامى و همزیستى مسالمت‏آمیز با سایر مذاهب و مکتب‏ها.

بخشى از فعالیت هاى خارج از کشور

1- رسیدگى به امور پیروان اهل بیت و آگاهى‏بخشى به آنان در مورد شناخت معارف اصیل اسلامى؛

2- رسیدگى به امور طلاب و روحانیون فارغ التحصیل از ایران و ائمه جمعه و جماعات در کشورهاى تحت پوشش؛

3- رسیدگى به امور دینى و مشکلات فرهنگى پیروان اهل البیت(ع) و تقویت مراکز دینى، فرهنگى، عبادى آنان؛

4- تأسیس کتابخانه‏اى بزرگ با چندین هزار کتاب به زبان‏هاى مختلف در حسینیه دالان مرکزیت شیعیان پایتخت بنگلادش(داکا)؛

5- تشکیل و تقویت کتابخانه‏هاى دینى در مراکز تجمع آنان؛

6- تأسیس و تقویت کلاسهاى کامپیوتر، براى یادگیرى فرزندان پیروان اهل البیت(ع) با هدف اشتغال؛

7- تأسیس کلاسهاى گلسازى، کاردستى، نقاشى با هدف خود کفائى؛

8- ثبت مؤسسه دارالقرآن در بنگلادش براى فعالیت هاى رسمى پیروان اهل‏بیت(ع)؛

9- ثبت مؤسسه بین‏المللى دارالقرآن در کشور سریلانکا براى فعالیت هاى رسمى پیروان اهل بیت(ع)؛

10- تشویق خیرین کشورها به ساخت مراکز فرهنگى - عبادى براى آنان؛

11- تأسیس شفاخانه، کلینیک و داروخانه در مراکز مربوطه و استخدام تعدادى دکتر و دستیار...؛

12- رسیدگى به امور فرهنگى عبادى و عقیدتى آنان؛

13- تأسیس مدرسه بین‏المللى ایران در بنگلادش؛

14- رسیدگى به مدارس و حوزه‏هاى علمیه در کشورهاى تحت پوشش؛

15- ملاقات با علما و بزرگان فرهنگى، علمى و دینى برادران اهل‏سنت براى ایجاد زمینه تفاهم و تقریب و وحدت و جلوگیرى از تفکیر پیروان اهل بیت به وسیله مفتیان اهل سنت که بحمدالله در این راستا توفیقاتى هم به دست آمده است.

آثار چاپ نشده از اینجانب

1- رساله فى صلوه المسافر؛

2- رساله فى صلوه الجمعه؛

3- تقریرات بخشى از درس خارج فقه مرحوم آیت‏الله العظمى بروجردى؛

4- حجیت عقل در استنباط احکام؛

5- قرآن و اهل البیت در آسیا؛

6- قرآن هرگز تحریف نشده است؛

7- دین اسلام جهانى است؛

8- وحدت و تقریب و یا احترام متقابل؛

9- تقریرات بخشى از خارج درس فقه و اصول آیةالله خمینى؛

10- علل انحطاط و عوامل رشد مسلمین؛

11- مرز بین بدعت و نوآورى؛

12- انگیزه تفرقه افکنان و تکفیرى‏هاى سلفى و عوامل پشت پرده آنان؛

13- جزواتى درباره فعالیتها در کشورهاى جنوب شرق آسیا؛

14- گزارش فعالیتهاى 20 ساله در کشورهاى جنوب شرق آسیا؛

15- مختصرى از زندگى نامه؛

16- زندگى نامه چاپ مرکز اسناد انقلاب اسلامى.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323