تولد و دوران کودکی
عبدالقادر زاهدی ، فرزند عبدالله در سال 1325 قمری (زاده 1325 در آب باره ،کردستان - مرگ 28 آذر 1384 در سقز) وی از عرفا و اندیشمندان بزرگ اهل سنت به شمار می آمد. در روستاى آب باره شهرستان سقز دیده به جهان گشود. یکی از اصلی ترین مشوفق های وی برادر او احمد زاهدی بوده است که در دوران تحصیل باعث موفقیت روز افزون وی گشت ، شجرنامه وی از گفتار و زبان خود ایشان : پدرم شیخ عبداللّه فرزند شیخ شمس الدّین فرزند شیخ حسین فرزند شیخ شهاب الدّین فرزند شیخ حسن فرزند شیخ مطهّر الدّین فرزند شیخ محمود فرزندشیخ محمد فرزند شیخ ابراهیم البستى الملقّب بالصادق و الزاهد مرشد درطریقه سهرهوردیّه فرزند شیخ میکائیل فرزند شیخ احمد فرزند شیخ اسماعیلفرزند شیخ محمد فرزند شیخ حسن فرزند شیخ زکریا المهاجرى. اینسلسله متصل مىشود به حضرت طلحه فرزند عبداللّه الشهید الحسینى فرزند حسن افطى فرزند على اصغر فرزند على اوسط زین العابدین المکنّى بأبى الأئمّه فرزند امام حسین الملقّب بسیّد الشهدا المکنّى بأبى عبداللّه فرزند الامام على(ع) فرزند أبى طالب. مادرم فاطمه بنت شیخ شهاب الدّین فرزند شیخ حسین عموزاده پدرم مىباشد. دوران کودکى را در روستاى آب باره با اشتغال به دروس قرآن در خدمت والد ماجدم گذراند.
وضعیّت خانوادگى
شجره نامه خانواده عبدالقادر زاهدی به عارف معروف منطقه مرحوم شیخ حسن مولان آبادى مىباشند. وى کسى است که حدود سىصد سال قبل در مدّت ده سال یک جلد قرآن خطّى نفیس مجلّل به تجاوید و ترجمه به خطّى منتها درجه زیبا نوشته و به مدینه منورّه برده و از روى قرآنهاى خطّى صدر اسلام مطابقت کرد و حرف به حرف آن را تصحیح نموده و به «امّ القرآن» مشهور است که فعلاً در قریه مولان آباد موجود و محلّ زیارت عام و خاص است. رضا خان پدر قلدر پهلوى اوّل دو مرتبه مأمور فرستاد که این قرآن نفیس خطّى نامى را به تهران ببرند؛ خدا توفیقش نداد و قرآن محفوظ مانده و در سال 1369شمسى این قرآن نفیس خطّى به دست عدّهاى سارق به سرقت رفت که با تلاش مأموران کمیته بوکان در کرج کشف شد. و به محلّ اصلى خودش قریه مولان آباد بازگشت داده شد و اکنون مانند سابق زیارتگاه اهل منطقه است.
جوانی و تحصیلات
درس خواندن را در مدارس دینى سنّتى از روستاى آیچى واقع در غرب شهرستان سقّز شروع کردو جامع المقدّمات را نزد مرحوم ملّا احمد افشارى - که عالمى بسیار ورع و متّقى بود - آغاز کردم و سپس در خدمت مرحوم ملّا عصام الدّین ماجدى مدرّس روستاى گوره قلعه و نیز مرحوم شیخ حسین رضوان بستى ادامه تحصیل داد. آنگاه از مدرسه علمیّه گوره قلعه به قریه بغده کسرى واقع در بین شهرستان سقّز و شهرستان بوکان نقل مکان نمود و در محضر ملّا على ربّانى به تحصیل علم منطق اشتغال پیدا کرد و بعد از مدتى به قریه مرخوز واقع در شمال غربى سقّز نقل مکان نمود و در و محضر مرحوم شیخ ملّا کامل نقشبندى به تحصیل ادامه داد و چون در آن زمان حوزه علمیّهاى در استان کردستان وجود نداشت، ایشاندر مدارس سنّتى که بیشتر در روستاها دایر و پر رونق بود تدریس مىکرد.آنگاه به قریه هیجانان واقع در جنوب شهرستان سقّز انتقال نمود و درمحضر مرحوم ملّا محمد ملّا داوود مشغول تحصیل کتاب عقاید نسفى شد و بعداز مدتى از آنجا به قریه درّه زیارت سُفلى آمد و در محضر ملّاحسنادیبى به تحصیل علم آداب و بلاغت اشتغال پیدا کرد و از آنجا به منطقه مریوان نقل مکان کردو در محضر علّامه عصر، عارف مشهور مرحوم ملّا باقر بالک به تحصیل علوم معقول و منقول پرداخت و، از تحصیل علوم متداوله عصر فارغ شد و به اجازه نامه افتا و تدریس از ایشان و از دست حضرت شیخ علاء الدّین کهمرشد طریقه نقشبندیه و سرپرست حوزه علمیّه میاره واقع در خاک کردستان عراق بودنایل و مفتخر شد و پس از آن به تدریس و افتا طبق راجح مذهب امام شافعى مشغول شد.
کتابهای مطالعه شده
عواملجرجانى، اظهار،جامى، فریده، تصریف زنجانى، تصریف ملّا على حسامکاتى، فنارى و حاشیه ملّاعبداللّه،گلنبوى برهان، مختصر المعانى، شرح عقایدنسفى، شرح عقاید ملّا جلال الدّین دوّانى، تهذیب الکلام در فقه شافعیّه، منهاجالطالبین و شروح آن، مغنى محتاج، نهایة الطالبین و کتاب قاضىلارى در فلسفه.
عوامل مؤثر در زندگى
اعتقاد خانواده به علماى دین و ترویج رسالت الهى از یک سو و تشویق اساتید و دلسوزى آنان نسبت به از سوى دیگر، عواملى بودند که عبدالقادر زاهدی به دروس حوزه تشویق کردند.
فعّالیّت فرهنگى
مطالعه بر کتابهاى متفرّقه در علم منطق، بلاغت و کلام. همچنین نوشتن رسالههاى مختلف در موضوعات گوناگون که هنوز به چاپ نرسیده است. از جمله کارهاى فرهنگى دیگر تدریس دروس حوزوى بود که از سال 1330تا سال ١٣٦٢ شمسى ادامه داشت. از سال 1362شمسى بر اثر فشار ضدّ انقلاب و بى ثباتى منطقه به شهرستان سقّز مهاجرت نمود. در آنجا نیز ضمن تدریس در مسجد دارالاسلام شریف آباد، امام جماعت مسجد هم بود و اکنون نیز در مدرسه علوم دینى امام شافعى و نیز در مدرسه علوم دینى مسجد ملّا ابراهیم به تدریس اشتغال داشت.
مسئولیّت ها
ترویج مذهب و مسائل اسلامى در منطقه حضور پنج دوره در شوراى روحانیّت شهرستان سقز به عنوان مفتى در مذهب شافعى امامت جمعه و نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى.